جلسه صد و سوم

فایل صوتی:

فایل متنی:

متن سخنرانی:

بسمه‌تعالی

جلسه‌ی 103 تفسیر سوره‌ی مبارکه‌ی بقره

حجت‌الاسلام‌والمسلمین قاسمیان – 5 شنبه 6 تیر 98

فهرست مطالب

1-وظیفه‌ی امروز ما برای ظهور

1-1-مقدمه اول:پیوند کعبه و امام

1-1-1-اهمیت بیت به دلیل اهمیت صاحب بیت

1-1-2-نماز خواندن در مقام ابراهیم، نماز خواندن در مقام امامت

1-1-3-مکه، خانه محوری کل بشریت

1-2-مقدمه دوم: جنگ، فعّال‌کننده دیگر پدیده‌های دین (مثل انفاق، مسجد، تربیت، اقتصاد و …)

1-3-مقدمه سوم: وظیفه قوم برگزیده، گرفتن ارض مقدس

2-نتیجه: وظیفه ما آزادسازی کعبه و جنگ با عربستان

2-1-بررسی آیات 189 تا 195 بقره

آیه 189

آیه 190

آیه 191

آیه 192

آیه 193

آیه 194

آیه 195

2-2-مقاومت فعّال: به خطر انداختن مواضع دشمن و جذب وعده‌های الهی

2-3-درست شدن مسائل تربیتی در مِتد جنگ

2-4- پلان b: گرفتار شدن در تیه

2-4-1-عمل کردن قطعات دین (مثل نماز و روزه و …) در فرض جنگ

2-4-2- جمعبندی

3-پاسخ به سؤالات

 

آیات اصلی: 127- 188تا 195 بقره

سایر آیات: آل‌عمران: 96 و 97، شوری:7

موضوع اصلی: آزادسازی ارض مقدس

موضوعات فرعی: کعبه، امام، جنگ، قوم برگزیده، ظهور، بیت، صاحب بیت، مسجد، مقاومت فعال.

 

بسم الله الرحمن الرحیم

(بقره: 127) وَإِذْ يَرْفَعُ إِبْرَاهِيمُ الْقَوَاعِدَ مِنَ الْبَيْتِ وَإِسْمَاعِيلُ رَبَّنَا تَقَبَّلْ مِنَّا إِنَّكَ أَنْتَ السَّمِيعُ الْعَلِيمُ؛

1- وظیفه‌ی امروز ما برای ظهور؟

1-1- مقدمه اول:پیوند کعبه و امام

1-1-1-              اهمیت بیت به دلیل اهمیت صاحب بیت

[1] عرض کردیم که مسئله‌ی بیت، صاحب بیت، حج تأکید بر مسئله امامت است چنانچه در آیه داشتیم (حج: 27) وَأَذِّنْ فِي النَّاسِ بِالْحَجِّ يَأْتُوكَ…؛ یعنی حج برای این است که بیایند پیش تو! بیایند پیش امام. تو صدا بزن به حج برای این‌که پیش تو بیایند، نه برای این‌که پیش خانه بیایند. در حقیقت این خانه یک صاحبخانه‌ای دارد که صاحبخانه دارد صدا می‌زند، نه این‌که برو خودت را به خانه برسان! شما وقتی مهمانی تشریف می‌برید، می‌گویند در حقیقت برای آن صاحبخانه است. این خانه متعلق به این صاحبخانه است و این مهم است.

1-1-2-             نماز خواندن در مقام ابراهیم، نماز خواندن در مقام امامت

[2] گفته‌اند همه این‌ها درست، ضمن این‌که آیه (بقره: 125) …وَاتَّخِذُوا مِنْ مَقَامِ إِبْرَاهِيمَ مُصَلًّى… را در سطح دیگری معنا کردیم. وقتی دارد می‌گوید: مقام ابراهیم، امامت است و بعد می‌گوید: «وَاتَّخِذُوا مِنْ مَقَامِ إِبْرَاهِيمَ مُصَلًّى» اصلاً سطح اول [معنایی] آن این نیست که در این دایره نماز بخوان! این‌که دارد در این نیم‌دایره نماز بخوان جزء ظرفیت‌های این بخش از آیه است که از آن استفاده شده. و در این آیه «وَاتَّخِذُوا مِنْ مَقَامِ إِبْرَاهِيمَ مُصَلًّى» اصلاً بحث حج نیست! بلکه این بحث است که اگر می‌خواهید نماز بخوانید در مقام ابراهیم نماز بخوانید! مقام ابراهیم چیست؟ مقام امامت است؛ یعنی شما در این مقام باشید و نماز بخوانید. متعلق به این مقام باشید و نماز بخوانید.

در آیه 96 و 97 آل عمران (که گاهی مفسرین را گیر می‌اندازد و مجبور به تکلفاتی می‌شوند!) دارد:

(آلعمران: 96) إِنَّ أَوَّلَ بَيْتٍ وُضِعَ لِلنَّاسِ لَلَّذِي بِبَكَّةَ مُبَارَكًا وَهُدًى لِلْعَالَمِينَ؛ (آلعمران: 97) فِيهِ آيَاتٌ بَيِّنَاتٌ مَقَامُ إِبْرَاهِيمَ وَمَنْ دَخَلَهُ كَانَ آمِنًا وَلِلَّهِ عَلَى النَّاسِ حِجُّ الْبَيْتِ مَنِ اسْتَطَاعَ إِلَيْهِ سَبِيلًا وَمَنْ كَفَرَ فَإِنَّ اللَّهَ غَنِيٌّ عَنِ الْعَالَمِينَ؛

[4] وقتی جریان حضرت ابراهیمعلیهالسلام را می‌گوید، دارد: (آلعمران: 96) إِنَّ أَوَّلَ بَيْتٍ وُضِعَ لِلنَّاسِ لَلَّذِي بِبَكَّةَ مُبَارَكًا وَهُدًى لِلْعَالَمِينَ؛ اولین خانه‌ایست برای کل مردم؛ یعنی قاعده در بحث ابراهیم و انشعابات ابراهیم کلاً، ناس است؛ یعنی فقط پدیده‌ای برای مسلمانان نیست. الان داشت راجع به بیت صحبت می‌کرد: «إِنَّ أَوَّلَ بَيْتٍ»، بعد دارد: (آلعمران: 97) فِيهِ آيَاتٌ بَيِّنَاتٌ… در بیت آیات بیناتی وجود دارد و آن …مَقَامُ إِبْرَاهِيمَ… است با این‌که مقام ابراهیم داخل بیت نیست! مقام ابراهیم بیرون بیت است.

[5] باز آن چیزی که مفسرین را گیر انداخته این است که با این‌که دارد «إِنَّ أَوَّلَ بَيْتٍ وُضِعَ لِلنَّاسِ» و دارد بیت را توضیح می‌دهد و بعد می‌گوید: «وَمَنْ دَخَلَهُ كَانَ آمِنًا» چرا می‌گوید: بیت امن است؟! با این‌که حَجاج می‌زند و کل این خانه را پایین می‌آورد و با خاک یکسان می‌کند! چرا این خانه امن نیست؟! این خانه کِی امن است؟ حجاج را کشتند و خانه امن نبود! پس این خانه در چه شرایطی امن است؟ در شرایطی امن است که صاحبخانه در خانه است و خانه مال صاحبخانه است. خانه‌ی بیصاحبخانه امن نیست. آن دعای حضرت ابراهیمعلیهالسلام که می‌گوید: خدایا این خانه امن باشد! اگر صاحبخانه نباشد امن هم نیست. پس باید پکیج همه این‌ها با هم دیده شود، نه این‌که شما همه‌ی قسمت‌هایش را دستکاری بکنید، بعد بگویید چرا امن نیست؟! در حالی که قرار نبوده در این شرایط امن باشد. مثل این که شما موتور یک ماشین را پایین بیاورید و بعد بگویید چرا این ماشین راه نمی‌رود؟![1] (آلعمران: 97)…وَلِلَّهِ عَلَى النَّاسِ حِجُّ الْبَيْتِ مَنِ اسْتَطَاعَ إِلَيْهِ سَبِيلًا وَمَنْ كَفَرَ فَإِنَّ اللَّهَ غَنِيٌّ عَنِ الْعَالَمِينَ؛[2]

1-1-3-            مکه، خانه محوری کل بشریت

[10] نکته‌ای از مکه و ارض مقدس بگویم: این‌جا به عنوان خانه محوری کل بشریت دیده شده است. آیه 7 سوره شوری دارد: (شوری: 7) وَكَذَلِكَ أَوْحَيْنَا إِلَيْكَ قُرْآنًا عَرَبِيًّا لِتُنْذِرَ أُمَّ الْقُرَى وَمَنْ حَوْلَهَا…؛ این قرآن عربی آمده، نه به این معنا که زبانش عربی است، بلکه عربی(فصیح) در مقابل عجمی(الکن) است؛ چون بعضی می‌خواهند بگویند «لِتُنْذِرَ أُمَّ الْقُرَى وَمَنْ حَوْلَهَا»؛ یعنی مکه و دور مکه و حجاز، و قرآن مال حجاز است! در صورتی که درباره قرآنی که برای کل بشریت است، می‌گوید «لِتُنْذِرَ أُمَّ الْقُرَى وَمَنْ حَوْلَهَا»؛ یعنی بقیه بشریت حول همین خانه قرار گرفته‌اند. مرکز دنیا همان خانه است «لِتُنْذِرَ أُمَّ الْقُرَى وَمَنْ حَوْلَهَا»، و بقیه دنیا حول این خانه قرار گرفته است. در سوره انعام که دارد: (انعام: 92) وَهَذَا كِتَابٌ أَنْزَلْنَاهُ مُبَارَكٌ مُصَدِّقُ الَّذِي بَيْنَ يَدَيْهِ وَلِتُنْذِرَ أُمَّ الْقُرَى وَمَنْ حَوْلَهَا… دارد محور دنیا را معرفی می‌کند و می‌گوید: محور دنیا این خانه است. و در این آیه دیگر بحث قرآن عربی هم نیست! می‌گوید: این کتابی که هر آنچه را که پیشاپیش آن بوده تصدیق کرده و همین کتابی که نذیراً للبَشَر است برای این‌ است که «لِتُنْذِرَ أُمَّ الْقُرَى وَمَنْ حَوْلَهَا»؛ لذا مرکزیت و محوریت دنیا آن‌جاست. (با این حرف در مفاهیم دینی کار داریم.)

[15] (سؤال) ج: یک موقع هست می‌گویند قرآن عربی است، شما می‌گویید: پس یعنی برای هم‌زبان‌های خودش است و مکه و اطراف مکه؛ ولی یک موقع بحث عربی بودن نیست؛ لذا این کتابی که مصدّق و مهیمن است و پیغمبرش نذیراً للعالمین و رحمه للعالمین است و اصلاً order و جنس دین ما و پیغمبر ما جهانی است و آن موقع وقتی می‌گویند: «لِتُنْذِرَ أُمَّ الْقُرَى وَمَنْ حَوْلَهَا»‎؛ یعنی دنیا حول این‌جا قرار گرفته و این نتیجه به ضمیمه‌ی مقدمات است.

1-2-  مقدمه دوم: جنگ، فعّال‌کننده دیگر پدیده‌های دین (مثل انفاق، مسجد، تربیت، اقتصاد و …)

[15] حالا نکته چیست؟(دقت بکنید که ممکن است در این‌جا یک حرف آوانگارد بزنیم) برخی می‌گویند ما چه بکنیم؟ مقدماتش را بگویم.

[16] جنگِ کف میدان، قتال، جنگیدن و کشتن (نه شبیخون فرهنگی، جنگ اقتصادی و …) از مفاهیمی است که نهایتاً 10 درصد از حجم قرآن را گرفته،‌ ولی از اقداماتی اهرمی‌ است که بقیه دین را فعال می‌کند؛ یعنی فعالیتش بقیه دین را فعال می‌کند. قرآن نشان می‌دهد که پدیده‌های انفاق، پدیده‌های تربیتی، پدیده مسجد، حتی پدیده اقتصاد روی پایه‌ی جنگ فعال می‌شود. یعنی اگر این کلید را بزنی بقیه کلیدها فعال می‌شود. درست است این هم یک کلید است، قرآن حرفش فقط جنگ نیست، ولی کلید جنگ از آن کلیدهای محوری است که بسیاری از قسمت‌های دیگر دین با دیدن وعده‌های الهی فعال می‌شود. اقتصاد فعال می‌شود. (بعدها این فرایند را در قرآن نشان خواهم داد.)

1-3- مقدمه سوم: وظیفه قوم برگزیده، گرفتن ارض مقدس

[18] کار قوم‌های برگزیده این است که باید به ارض مقدس برسند که قبلاً مفصل این را نشان دادیم.

[18] یک نکته‌ی دیگر در پرانتز عرض کنم. کدهای این نکات را داشته باشید تا بعد همه این‌ها را دیکود کنیم: دین پلان[3] b ندارد. دین یک پلان بیشتر ندارد. اگر به پلان a عمل نکردید، پلان bفعال نمی‌شود. (خواهم گفت، پلانb دین چیست.) در تفسیر سوره‌ی مائده و بقره همه‌اش داشتیم می‌گفتیم که وظیفه‌ی قوم‌های برگزیده زدن به ارض مقدس است. انجام این وظیفه و گرفتن حکومت در حیطه همان ارض مقدس است. این جور نیست که اگر گفتند بروید بیت المقدس را بگیرید و بگویند ما نمی‌خواهیم یا نمی‌توانیم، پاسخ بشنوند که مثلاً مصر را به جای بیت المقدس بگیرید! کلاً نقشه عوض نمی‌شود.

[19] اگر نقشه پلان a را انجام ندادید، می‌روید در دوره تیه! آن‌جا هم سرتان به سنگ می‌خورد. موسیعلیهالسلام هم در همان تیه به رحمت خدا رفت. آن‌جا کار تشکیلاتی می‌کنید و بعد وصیّ موسیعلیهالسلام هم که می‌آید وقتی می‌پرسند نقشه چیست؟ می‌گوید: بروید همان ارض مقدس را بگیرید؛ یعنی نقشه عوض نمی‌شود. دو تا نقشه ندارد. یک پلان بیشتر ندارد و آن پلان a است؛ باید بروید ارض مقدس را بگیرید. آن موقع اگر نروند این وظیفه را انجام دهند، وظیفه «ولیّ» فرصت دادن به این امّت و روشنگری است و صبر کردن با این امّت! کلاً با امّت جلو بیاید و آنقدر با امّت کلنجار برود که امّت بفهمد که باید برود پلان a را انجام بدهد.

2-نتیجه: وظیفه ما آزادسازی کعبه و جنگ با عربستان

[21] دقیقاً این وضعیت ماست. نقطه‌ی نهایی و نقطه اولی آن یکی است و آن آزادسازی «کعبه» است و جنگ با عربستان! یعنی وظیفه ما آزادسازی ارض مقدس است. پلانb هم ندارد. [24] روایات ما هم همه‌اش دارد می‌گوید پلان آخر همان [بیت] است؛ یعنی امام زمانعحّلاللهفرجه کجا اعلان امامت می‌کند؟ در مکه، پشت به دیوار کعبه! اعلان امامت و اعلان ظهور کردن در آن‌جا یعنی چه؟ یعنی مکه آزادسازی شده؛ یعنی پروژه آزادسازی ارض مقدس انجام شده و گرنه با این شرایط امام بیایند او را می‌کشند!

[23] در آیات بعدی سوره بقره داریم که شما وقتی به ارض مقدس حمله می‌کنید، تازه آن‌جاست که دشمنی دشمنان در مقابل شما تجمیع می‌شود؛ با شما می‌جنگند و وعده‌ها ظاهر می‌شود. شبکه‌ی امامت براساس کعبه، مساجد است. اگر هم بعضی می‌خواهند کار خرد انجام بدهند، باید در مسجد انجام بدهند. اگر کاری می‌خواهی انجام بدهی، کار خودت را باید در محوریت مسجد تعریف بکنی. باید شبکه مسجد – امامت تکمیل بشود. حالا می‌خواهی از پایین آن را تکمیل بکن تا امام بیت اصلی بیاید.

[26] جالب است که قرآن می‌گوید: هدف تو را در هر جایی می‌زنم؛ یعنی شروع جنگ ممکن است با طرف مقابل باشد، ولی پایان جنگ با ماست. و طرف مقابل جنگ شروع کرده! شما جنگ را پایان نده! شما باید بروی به سمتی اهدافی که وعده‌های الهی در آن‌ها جذب بشود.

[22] حالا می‌خواهید بگویید: آقای قاسمیان! مگر این‌ها تحت اختیار توست که این حرف‌ها را می‌زنی؟! این یک امر جامعی است که باید «ولیّ» راجع به آن نظر بدهد.» این حرف شما درست است، منتهای مراتب دقت بکنید که ما و شما باید مدل‌های دینی را دربیاوریم و در اختیار «ولیّ» قرار بدهیم. همین که حضرت آقا از پنج مرحله انقلاب اسلامی، نظام اسلامی، دولت اسلامی، جامعه اسلامی و تمدن اسلامی می‌گویند، ‌این حرف سید قطب است، حرف آقا که نیست! خود حضرت آقا می‌گویند من این طرح را از سید قطب گرفتم. حالا الان نمی‌شود یک حرف دیگری وسط آورد؟ بگوییم: آقا! این‌ها هم هست. این‌ها هم روند سوره بقره است. ما در مقاطعی از سوره بقره گیر افتادیم!

[26] البته این حرف عجیبی است و ممکن است بگویید چرا این را شما می‌گویی؟! باید حضرت آقا بگوید! ولی شما فکر کن ما مثل سید قطب یک حرفی داریم می‌زنیم و نقشه‌ای را داریم روی میز می‌گذاریم. شما تردید نکنید که ما یک موقعی باید برویم ارض مقدس را آزاد کنیم. نقشه این جوری نیست که “حالا ظهور امام زمانعحّلاللهفرجه در مکه نشد، ما ایران را درست می‌کنیم تا آقا ایران بیایند! اصلاً ببینیم کدام کشور آماده است!” اصلاً این نیست! نقشه همین است و این خانه مال آن امام است. و باید این پروژه آزادسازی ارض مقدس را شروع کنیم و تا شروع کنی بزنی به ارض مقدس، تازه دشمنان معلوم می‌شوند که چه کسانی هستند؟ یعنی اسرائیل و آمریکا همه جمع می‌شوند و جنگ احزاب شکل می‌گیرد.

[25] شما بچرخی، بالا بروی، پایین بیایی، آخرش همین پلان را باید اجرا بکنی. اگر از من بپرسید که ما باید چه کار بکنیم، من که کاره‌ای نیستم، گوش به حرف «ولیّ» بدهید؛ ولی اگر قرار باشد چیزی بگوییم، این است که اربعین ظرفیت بالایی است برای این‌که برویم ارض مقدس را آزاد بکنیم و این آخرین نقشه است.

2-1-  بررسی آیات 189 تا 195 بقره

آیه 189

[28]یک موقعی باید روند سوره‌ها را به شما عرض بکنم که در چه مقاطعی تنبیه‌هایی اتفاق افتاده و چه اتفاقاتی برای مسلمان‌ها افتاده؟ چه کارهایی را باید می‌کردند و نکردند؟! و این‌ها در روندهای سوره‌ها مشخص است؛[4] مثلاً در سوره مبارکه بقره آیه 189 قرار بوده وقتی رفتند مدینه و حکومت را تشکیل دادند، باید حج می‌رفتند. حالا آن موقع، حج رفتن دقیقاً یعنی چه؟ یکسری کندرو و یکسری تندروهایی بودند که از هلال سؤال می‌کردند.

مفسرین این‌ها را به این سمت برده‌اند که این‌ها سؤالاتی فقهی است که دارند از پیغمبر می‌کنند: (بقره: 219) يَسْأَلُونَکَ عَنِ ﭐلْخَمْرِ وَﭐلْمَيْسِرِ…؛ (بقره: 189) يَسَْلُونَكَ عَنِ الْأَهِلَّة… (بقره: 222) وَيَسْأَلُونَکَ عَنِ ﭐلْمَحِيضِ… در صورتی که این‌ها چیزهایی نیست که کسی نداند، مثلاً هلال چیست؟ یک عمر مردم داشتند با این هلال‌ها ماه‌های قمری را طی می‌کردند.[5]

[33] آیه (بقره: 189) يَسَْلُونَكَ عَنِ الْأَهِلَّة… درباره بحث حج بوده که دارند از تو سؤال می کنند راجع به هلال. یک عده دوست داشتند عقب بیندازند. نسیء ایجاد بکنند که پدیده‌ای است (توبه: 37) إِنَّمَا النَّسِيءُ زِيَادَةٌ فِي الْكُفْر… نسیء یعنی شما جای ماه‌ها را عوض بکنی. به تأخیر می‌اندازی.[6] [34](بقره: 189) يَسْأَلُونَكَ عَنِ الْأَهِلَّةِ… از هلال سؤال می‌کنند. …قُلْ هِيَ مَوَاقِيتُ لِلنَّاسِ وَالْحَجِّ… این هلالِ مواقیتی است و حج. این‌ها که نیامدند از هلال حج سؤال کنند؛ ولی چون پروژه بحث حج رفتن بوده ‌دارد: …قُلْ هِيَ مَوَاقِيتُ لِلنَّاسِ وَالْحَجِّ… ؛ بعد هم می‌گوید: …وَلَيْسَ الْبِرُّ بِأَنْ تَأْتُوا الْبُيُوتَ مِنْ ظُهُورِهَا… سؤال را نپیچان! از عقب سؤال نکن! از درِ پشتی نیا! روشن بگو حرف چیست؟! «برّ» به این نیست که از پشت در وارد بشوی! صاف، معلوم بشود حرف چیست! [35] بعد خود خدا حرف این‌ها را لو می‌دهد: …وَلَكِنَّ الْبِرَّ مَنِ اتَّقَى وَأْتُوا الْبُيُوتَ مِنْ أَبْوَابِهَا… بحث بیت مفصل است و اینکه قرآن طرح بحث بیت و اهل البیت را می‌کند.[7]

آیه 190

[44] آیه می‌گوید: سؤال را نپیچان! صریح و شفاف جواب بده! با این‌که این‌ها از حج سؤال نکردند و از هلال سؤال کردند، انگار می‌خواستند سیستم را بپیچانند! و خدا گفته نه: (بقره: 189) …قُلْ هِيَ مَوَاقِيتُ لِلنَّاسِ وَالْحَجِّ … برای همین آیه بعدی آن می‌شود (بقره: 190) وَقَاتِلُوا فِي سَبِيلِ اللَّهِ الَّذِينَ يُقَاتِلُونَكُمْ وَلَا تَعْتَدُوا… چون قضیه حج؛ یعنی قتال «با شما جنگیدند، باید با آن‌ها بجنگید». بعداً آیه نشان می‌دهد که آن‌ها با شما قبلاً جنگیده‌اند، شما را اخراج کرده‌اند، پس باید بروید بجنگید! …وَلَا تَعْتَدُوا إِنَّ اللَّهَ لَا يُحِبُّ الْمُعْتَدِينَ؛ تجاوز هم نکنید! از «وَلَا تَعْتَدُوا» از طرفی می‌شود فهمید که یعنی در جنگ زیاده‌روی نکنید؛ اما از طرفی هم می‌شود فهمید اگر نجنگی،‌ خودش تجاوز است! تو باید بجنگی! او دارد با تو می‌جنگد!

[45] جالب است که بعضی فکر می‌کنند آمریکا با این‌ها خواهد جنگید! این‌که دارد می‌جنگد! او رسماً دارد جنگ فیزیکی می‌کند؛ یعنی ناو وینسنس هواپیمای ما را زده. اصلاً آمده در عراق و جنگیده. اصلاً آمریکا اقتصادش را براساس جنگ راه می‌اندازد. نیروی انسانی‌اش را تجمیع می‌کند و آن وقت ما این طرف داریم فکر می‌کنیم که برویم بجنگیم یا نرویم!

آیه 191

[46] آیه بعد دارد: (بقره: 191) وَاقْتُلُوهُمْ حَيْثُ ثَقِفْتُمُوهُمْ… معلوم است که بحث این نیست که ببینید آیا با شما می‌جنگند، یا نمی‌جنگند؟! او کارش را انجام داده. «هر جا گیرش آوردی او را بکش!» بحث این نیست که این طرف تالوگ[8] یا آن طرف تالوگ! «وَاقْتُلُوهُمْ حَيْثُ ثَقِفْتُمُوهُمْ»؛ هرجا که دیدی! سطح مقطعی رادار[9] این گنده‌ها هم گنده است؛ لذا مواضع آن‌ها را در هر جا می‌شود زد.

[47] …وَأَخْرِجُوهُمْ مِنْ حَيْثُ أَخْرَجُوكُمْ… باز دوباره باید بروی به ارض مقدس. از همان جایی که تو را اخراج کرده، باید اخراجش کنی. این دستورات سوره بقره است؛ یعنی اول ورود پیغمبرصلّیاللهعلیهوآله به مدینه. بعد که [اعتراض می‌کنند] ماه حرام است می‌گوید: …وَالْفِتْنَةُ أَشَدُّ مِنَ الْقَتْلِ… این‌که آن‌جا دشمن دارد سوسه می‌آید که بدتر از قتل است! …وَلَا تُقَاتِلُوهُمْ عِنْدَ الْمَسْجِدِ الْحَرَامِ.. بله در نزد این حریم و در مسجدالحرام نجنگید! …حَتَّى يُقَاتِلُوكُمْ فِيهِ… ولی اگر جنگیدند در مسجدالحرام هم بجنگید؛ یعنی احترام حرم را هم نمی‌خواهد نگه دارید! …فَإِنْ قَاتَلُوكُمْ فَاقْتُلُوهُمْ… شما تا دم حرم می‌روید و می‌جنگید و این احترام حرم است،‌ ولی اگر آن‌جا هم جنگید، آن‌ها را بکشید! تعارف نداریم! حتی نمی‌گوید: «فان قاتلوکم فقاتلوهم»؛ اگر جنگید بجنگید! بلکه می‌گوید: اگر جنگیدند آن‌ها را بکشید! این همان آزادسازی ارض مقدس است. …کذَلِكَ جَزَاءُ الْكَافِرِينَ؛

آیه 192

(بقره: 192) فَإِنِ انْتَهَوْا فَإِنَّ اللَّهَ غَفُورٌ رَحِيمٌ؛ اما اگر آن‌جا، [جنگ را] رها کرد خدا غفور و رحیم است.

آیه 193

[49] حالا تا کجا می‌جنگید؟ یعنی بازی را توِ دشمن شروع می‌کنی، ولی تو تمام نمی‌کنی! (بقره: 193) وَقَاتِلُوهُمْ حَتَّى لَا تَكُونَ فِتْنَةٌ… این بازی شروعش دست تو بود، ولی تشخیص این‌که این بازی کی تمام می‌شود، دست من است. شروع این بازی دست دشمن است، ولی تمام شدنش دست دشمن نیست. ما تا آن‌جا که تشخیص می‌دهیم آن‌جا مرکز فتنه‌گری است و دارد علیه ما توطئه می‌شود، با آن‌ها می‌جنگیم. فَإِنِ انْتَهَوْا فَلَا عُدْوَانَ إِلَّا عَلَى الظَّالِمِينَ؛

آیه 194

[49](بقره: 194) الشَّهْرُ الْحَرَامُ بِالشَّهْرِ الْحَرَامِ… ماه حرام در مقابل ماه حرام. فکر نکن اگر در ماه حرام زد، تو باید احترام ماه حرام را نگه داری! چون حج در ماه حرام است؛ یعنی ذی‌القعده و ذی‌الحجه و محرم، این 90 روز، به علاوه ماه رجب با فاصله‌ای ماه‌های حرام هستند. اگر در حج زدند، تو نمی‌خواهد احترام ماه حرام را نگه‌داری. …وَالْحُرُمَاتُ قِصَاصٌ… این محرمات، قصاص دارد. اگر به حرمات زدید در مقابلش به حرمات می‌زنیم. …فَمَنِ اعْتَدَى عَلَيْكُمْ فَاعْتَدُوا عَلَيْهِ بِمِثْلِ مَا اعْتَدَى عَلَيْكُمْ… وقتی او تجاوز را شروع کرد، تو هم شروع می‌کنی. این‌جاست که می‌گوید: …وَاتَّقُوا اللَّهَ وَاعْلَمُوا أَنَّ اللَّهَ مَعَ الْمُتَّقِينَ؛ خدا با متقین است. شما کاری به این کارها نداشته باش! کأّنّ این‌جا محل جذب وعده‌هاست.

آیه 195

[51](بقره: 195) وَأَنْفِقُوا فِي سَبِيلِ اللَّهِ وَلَا تُلْقُوا بِأَيْدِيكُمْ إِلَى التَّهْلُكَةِ…؛ عده‌ای «وَلَا تُلْقُوا بِأَيْدِيكُمْ إِلَى التَّهْلُكَةِ» را جدا کرده‌اند برای حُرمت خودکشی، ولی در قرآن بحث این نیست! البته ممکن است این تکه‌ها را هم از این جدا کنیم، ولی اصلاً انفاق جایش همین جاست. باید انفاق‌های قرآن را ببینید که در کجاها طرح کرده؟!

[54] باید ارض مقدس را فتح کرد. در این ارتباط هست که انفاق خودش را نشان می‌دهد که (بقره: 195) وَأَنْفِقُوا فِي سَبِيلِ اللَّهِ… بیایید انفاق فی سبیل الله بکنید …وَلَا تُلْقُوا بِأَيْدِيكُمْ إِلَى التَّهْلُكَةِ… دستی دستی خودت را در هلاکت نینداز! اگر این کار را نکنی خودت خودت را به هلاکت انداخته‌ای! تو یا نباید انقلاب می‌کردی و حکومت تشکیل می‌دادی یا وقتی انقلاب کردی، باید این مسیر را بروی وگرنه خودت به هلاکت می‌افتی! می‌شود مرگ تدریجی در اتاق گاز!

2-2- مقاومت فعّال: به خطر انداختن مواضع دشمن و جذب وعده‌های الهی

[55] بعضی می‌گویند: ما باید یک جوری خودمان را قوی کنیم که ضربه دشمن اثر نکند! بحث این‌ها نیست! [21] مدل قرآن هم این نیست که «ما باید اینقدر خودمان را قوی کنیم که با مشت زدند، کم نیاوریم!» نه! آیا می‌خواهی خودت را قوی کنی؟پس اهداف دشمن را در کل دنیا بزن و دشمن را له و لورده کن! طرف را به خطر بینداز!

[22] در قضیه همین پهبادی که زدند،[10] خیلی می‌ترسیدند که اصلاً این طرف تالوگ بیفتد یا آن طرف تالوگ، در حالی که هرجا که بود باید می‌زدید و می‌گفتید: این عوض شهید شهریاری! یک پهباد دیگر را می‌زدید و می‌گفتید این عوض ناو وینسنس که هواپیمای ما را هدف گرفت. اگر این کار را نکنی، می‌بینی رفتی در زمین بازی طرف که یک موقع سامانه‌ی فلان را ببندند، یک موقع تنگه‌ی بیسار را ببندند، یک موقع امور مالی‌ات را می‌بندند،‌ یک موقع صادرات و واردات بهمان را می‌بندند و اصلاً می‌روی در یک بازی دیگر!

[52] اگر همین الان نگاه بکنید به این پهبادی که سامانه سوم خرداد زد،‌ مردم می‌گفتند: ما زدیم! احساس می‌کردند خودشان زده‌اند! با همین روش است که این ترامپ به غلط کردم می‌افتد. تازه این از نتایج سَحَر است! شما اهداف دشمن را در کل دنیا بزن و بعد ببین در دنیا چه اتفاقی می‌افتد؟! بگو این یکی به خاطر شهید شهریاری! این یکی عوض کشتار حجاج! این یکی عوض شلیک ناو وینسنس! بعد جنگ می‌شود و تازه وعده‌ها را می‌بینید. تازه تربیت نیروها را می‌بینید! آن‌جاست که تازه آدم‌ها می‌توانند ببینند نیروی انسانی چه جوری تربیت می‌شود! اصلاً انفاق از مال و جان یعنی چه.[11] این می‌شود مقاومت فعال! و نه مقاومت منفعل!

[58] و اتفاقاً آمریکایی که بزرگ است؛ چون دمش همه جا پهن هست، هر جا پایتان را بگذارید، پایتان را گذاشتید روی دم این! به قول راداری‌ها، سطح مقطع راداری‌شان زیاد است. هرجا بزنی خورده به این! و این می‌شود مقاومت فعال و نه مقاومت منفعل!

[58] بالاخره در یک پروژه‌ای باید برویم سراغ ارض مقدس! تا برویم سراغ ارض مقدس، آمریکا و اسرائیل با هم جمع می‌شوند و آن اتفاقِ درست و اتفاقی که باید بیفتد می‌افتد. شاهدهایش را هم یک کمی داریم می‌بینیم. داریم می‌بینیم وقتی یکی می‌زنیم، هیچ چیز نمی‌شود! یعنی زدی 200 میلیون دلار [پهباد] طرف را آوردی پایین، حالا می‌گویند این طرف تالوگ بود یا آن طرف تالوگ ! اصلاً این طرف! ولی می‌بینید فقط طرف مقابل دارد به غلط کردم می‌افتد! پس سپاه رعب خدا کجاست؟ همین جاهاست. سپاه ملائکه کجاست؟ قرآن در سوره انفال نشان می‌دهد که در بدر ملائکه آمده‌اند و شمشیر زده‌اند! یعنی دیگر خودشان آمده‌اند در میدان! خوب این اتفاقات در همین جاها می‌افتد. سپاه رعب می‌آید. سپاه‌های مختلف خدا می‌آید و کارها درست می‌شود. این می‌شود مقاومت فعال!

2-3-                   درست شدن مسائل تربیتی در مِتد جنگ

[51] گفتیم جنگ از پدیده‌هایی است که اقتصاد، مفاهیم دینی، نماز، مسجد و امور فرهنگی را راه می‌اندازد. این‌که الان ما مثل قاشق در عسل گیر کردیم و داریم درباره مِتُدهای تربیتی بحث می‌کنیم: بچه از این سال تا آن سال می‌شود این ووو، این همان تیه داستان است. وگرنه در مِتُد جنگ، ابراهیم هادی تربیت می‌شود. در این متد داداش من تربیت می‌شود که یک لات نماز نخوان، در سه ماه می‌شود نماز شب‌خوان و می‌رود شهید می‌شود! مردم هم در همین متد جنگ تربیت می‌شوند.

2-4- پلان b: گرفتار شدن در تیه

[56] روند سراسر قرآن این‌گونه است و در آن‌جا که کسانی کارهای دیگری کرده‌اند، به کارهایی از جنس دیگر افتاده‌اند و همان دوره‌های تیه را طی کرده‌اند. حالا ما داریم روی مسائل تربیتی کار می‌کنیم که ببینیم تئوری‌های تربیتی اسلام چیست؟! باز دوباره برو توی زمین طرف مقابل، مقاله ISA بده برای تئوری‌های تربیت اسلام! دقیقاً آن نقطه‌ای را که باید حرکت می‌دادی که حرکت بکند. نقطه‌ای که در اقتصادش به شدت باید آن را می‌زدی زدن پوز یهودی‌ها در رباست و یک بخش از اقتصاد هم، این غنائم به دست آمده در حمله‌ها است؛ یعنی آن بهره‌هایی که در ماجرای حمله می‌بری. هرچه که در حمله به دست می‌آید. از علم و تکنولوژی گرفته تا… بعد دقیقاً آمریکا دارد همین کار(حمله) را می‌کند و بعد می‌گویند: آیا ما به مواضع آمریکایی‌ها حمله کنیم؟! درحالی که اقتصاد آمریکا براساس غنائم راه می‌افتد! نیروی انسانی آمریکا براساس جنگ راه می‌افتد!

[68] این نقشه ، پلان bندارد و ، پلان آن تیه است! که باید بروی بچرخی، مقاله ISA تربیتی و نقش مسجد در فلان را در بیاوری و اینکه بچه در چه سنی باید چه موسیقی‌ای گوش بکند؟! و باید کدام رنگ‌ها را مشاهده کند؟ و آن وقت اخلاق چقدر خوب است! و این‌که آدم باید دلسوخته باشد و عارف! این‌که آقا چرا نماز شب نمی‌خوانید! و این‌گونه است که نماز شبش در این صحنه راه می‌افتد! عباداتش در این صحنه راه می افتد! در صورتی که قرآن را ببینید حج و روزه را در چه جایگاهی گفته؟! روزه‌اش در این صحنه روزه است. حجش در این صحنه حج است. نمازش در این صحنه نماز است. وگرنه می‌بینید یکسری امور خنثی داریم انجام می‌دهیم، مثلاً نماز می‌خوانیم ولی آیا داریم خیلی کار مهمی می‌کنیم؟! مگر بودایی نماز نمی‌خواند؟! اگر قرار است این نماز خاصیت نداشته باشد اصلا برو توی دانشگاه‌های دنیا نماز جماعت برگزار کن! که خودشان اصلاً به تو اتاق می‌دهند! تقریباً همه دانشگاه‌های دنیا «prayer room» دارند. چون که عرب‌ها نماز می‌خوانند. خب تو هم برو نماز بخوان! می‌خواهی گرسنه باشی؟ چه بهتر! رزمنده گرسنه بهتر است یا رزمنده سیر؟ رزمنده گرسنه! این‌که آن روزه و نماز چه نقشی را دارد ایفا می‌کند و اینکه حج کجای داستان است.

2-4-1-            عمل کردن قطعات دین (مثل نماز و روزه و …) در فرض جنگ

[70] ما بارها قرآن را «overhaul» کردیم. قطعاتش را جدا کردیم و البته قطعه‌اش خوش‌تراش است و به نماز و روزه‌اش به عنوان یک قطعه خوش‌تراش می‌شود نگاه کرد. دقیقاً مثل موشک‌سازها که قطعاتشان را می‌دهند به شرکت‌ها که بسازند و خیلی‌ها نمی‌دانند این قطعه‌ای که دارند می‌تراشند، قطعه‌ی موشک است. او دستگاه CNC دارد و قطعه را درمی‌آورد (من چون رفتم کارخانه موشک‌سازی) کلاهکش مثل یک قابلمه رزینی قشنگ است. به همه این قطعات خوش‌تراش می‌شود گفت: ماشاء‌الله! ولی چون توی موشک نیست، معلوم نیست که این‌ها چیست؟ بعداً می‌گویند این رادار، زیر کلاهک است و این کارها را می‌کند! حالا چرا جنسش این جوری است؟! چون 5 ماخ سرعت دارد، باید استهلاک نداشته باشد، خورده نشودو .. .و این‌ها در موشک معلوم می‌شود، ولی شما اگر قطعات بازشده‌ی موشک را ببینید، می‌گویید چقدر قشنگ کارشده است! و ما با قرآن و دین همین کار را کرده‌ایم. با نماز و روزه همین کار را کرده‌ایم. با انفاق همین کار را کرده‌ایم. با سرپرستی از ایتام همین کار را کرده‌ایم، یعنی با تمام مفاهیم همین کار را کرده‌ایم که هر کدام به تنهایی کارهای خوبی است. و مطمئن باشید اگر موشکی به نام جنگ ساخته نشود، این قطعات خودش را نشان نمی‌دهد. تازه معلوم می‌شود که چرا صفا و مروه بعد از صبر در قتال آمده؟! چرا در همه این احکام حج، صفا و مروه بعد از آیات قتال و جنگ آمده؟! و می‌فهمی که من ارتباط با خدا لازم دارم. من می‌خواهم بیت الله را آزاد کنم؛ یعنی جای امام را آزاد کنم؛ لذا باید با امام رابطه داشته باشم، باید نماز شب بخوانم، باید از جان و مال انفاق کنم. باید بیایم وسط صحنه. اگر هم می‌خواهم کسانی را ازدواج بدهم و مشکلات خانوادگی را حل کنم؛ چون پایه اصلی اجتماع این یاخته‌های کوچک موشک هست که نباید از بین برود که اگر از بین برود، موشک از بین می‌رود.

2-4-2-           جمعبندی

[73] حالا می‌پرسند چه کار بکنیم؟ با همین دست فرمان اگر از پایین می‌خواهید کار کنید، باید مساجد به جدّ محور قرار بگیرد، چون که شبکه امامت است. امور تربیتی باید بیاید در مسجد، حتی امور اقتصادی باید در مسجد بیاید. پایه همه حرکت‌های اجتماعی مسجد است. باید بیاید در خانه خدا انجام بشود.

باید چه کار بکنیم؟ باید برویم پدر این آل سعودی‌ها را درآوریم. باید بزنیم به ارض مقدس! بعد هم ما این‌قدر تئوری راجع به اقتصاد اسلامی و تربیت لازم نداریم. این‌قدر ، مقاله ISA لازم نیست چاپ کنیم! بچه‌ها در مسجد درست تربیت می‌شوند، در قتال‌ها تربیت می‌شوند آن مقداری که باید تربیت بشوند.

3-           پاسخ به سؤالات

[60] (سؤال) ج: از قضا برای مردم شوق گرفتن مکه خیلی زیاد است، با این زاویه‌ای هم که با آل سعود دارند. پلان ما همان پلان نهایی است. حضرت مهدیعجّلاللهتعالیفرجهالشریف در ارض مقدس بیت المقدس می‌آید یا در مکه؟ و اصلاً پلان ارض Aمقدس، بعد از چرخش قبله، این است که هر جا وقوف داشتی به آن طرف رو کن و هرجا به سمتی خروج کردی باز هم به آن طرف. عده‌ای خواستند این را فقط در نماز ببینند، در حالی که آیه اصلاً درباره نماز نیست! (بقره: 150) وَمِنْ حَيْثُ خَرَجْتَ فَوَلِّ وَجْهَكَ شَطْرَ الْمَسْجِدِ الْحَرَامِ.. در تمام وقوف و حرکاتت نگاه به آن طرف باشد؛ یعنی همه حواست را به آن سمت بده! ما حواسمان باید به آن سمت باشد، ‌منتهای مراتب براساس قاعده قوم برگزیده که بحث کردیم، این اتفاق می‌افتد. وقتی شما اقدام بکنید، تجمیع قوم‌های برگزیده انجام می‌شود؛ یعنی عربستانی‌ها با اسرائیلی‌ها جمع می‌شوند و اسرائیلی‌ها هم یعنی آمریکایی‌ها؛ یعنی آن جنگ احزاب در سطح قوم‌های برگزیده اتفاق می‌افتد. در کجا؟ در موضع نزدیک شدن شما به ارض مقدس. الان پیش‌بینی قرآنی این است که این اتفاقات با زدن پهباد اتفاق نمی‌افتد! البته زدن پهباد مقدمه خوبی است، ولی این اتفاق وقتی می‌افتد که به مناسبتی (که امیدواریم هرچه زودتر فراهم بشود) این جماعت بپیچد به سمت ارض مقدس؛ یعنی مکه. که اگر برود به سمت مکه، می‌رود به سمت جنگ احزاب و نقاط انتهایی شروع می‌شود. قوم‌های برگزیده آن‌جا جمع می‌شوند و جنگ نهایی آن‌جا به ساده‌ترین صورت انجام می‌گیرد؛ چون وعده‌ها در آن‌جا در افق‌های امّتی عمل می‌کند و کعبه آزاد می‌شود و آزادسازی کعبه یعنی ظهور!

[63] (سؤال) ج: جنگ نمی‌شود،‌ بلکه مثل جنگ احزاب در صدر اسلام می‌شود و بعد از احزاب. در جنگ احزاب هم جنگ نشد ولی جنگ شد. اسم جنگ دارد؛ یا فتح مکه چه جوری بود؟ رفتند برای فتح و قرار بود جنگ بشود، ولی جنگ نشد.وقتی شما بروی به سمت ارض مقدس اصلاً دیگر جنگ نمی‌شود! فقط فتح می‌شود. ولی تا چه کسی این حرف‌ها را باور کند!

الان هم دشمن شروع کرده و همه جا در دنیا می‌توانیم بزنیمش و باید بزنیمش تا جنگ شروع شود. اتفاقاً خیلی فرصت‌های خوبی پیش آمده برای جنگیدن و نکته این است که دست دست کردن ممکن است زمین را به نفع آن‌ها عوض کند!

[65] (سؤال)ج: بله این هم جزو همان چیزهاست یعنی حرکت یمنی‌ها علیه عربستان. امیدواریم و به نظر می‌رسد زمینه‌هایی خواهد شد برای فتح بیت الله!

[66] (سوال) ج: شما باید به سمت آزادسازی حرکت کنید. و بزنیدشان هرجا که بودند. آیه دارد: (بقره: 190) وَقَاتِلُوا فِي سَبِيلِ اللَّهِ الَّذِينَ يُقَاتِلُونَكُمْ… و درگیری شروع شده. قاعده این است که اگر با شما جنگیدند، با آن‌ها بجنگید. اتفاقاً همین را داشتیم می‌گفتیم که آیه بعد دارد این‌ها هم که جنگیده‌اند. رسماً طرف مقابل دارد می‌جنگد. برای همین آیه بعدی دارد: (بقره: 191) وَاقْتُلُوهُمْ حَيْثُ ثَقِفْتُمُوهُمْ …؛ اهدافشان را بزن هر جا که گیر آوردی. این نیست که بگوید در این درگیری یا در آن درگیری بجنگید! یا موضعی در یمن را می‌زنی، یا در موضعی در سوریه را می‌زنی، یا در اسرائیل! نه! بلکه هرجا که دشمن بود باید بزنی. هرجا که گیرش آوردی و آیه نشان می‌دهد این کار ثقافت هم می‌خواهد! تیزبینی‌های فرهنگی می‌خواهد تا مواضع آن‌ها را بزنی. بدانی که اهدافش را در کجا باید بزنی! و اهدافش را بزنی که چه بشود؟ که بیت را آزاد بکنی.

 

صلوات!

[1] . [6] نکته‌ی این بحث کمپین‌سازی‌های دین را من به دلیل «مَّعْلُومَات» بودن عرض کردم؛ (اشاره به (بقره: 197) ﭐلْحَجُّ أَشْهُرٌ مَّعْلُومَاتٌ…) دین ما به شدت کمپین‌ساز است؛ یعنی دین ما اجتماع و امّت‌سازی می‌کند. اصلاً دستورات امّت‌سازی زیاد دارد. در هیچ‌جا این گونه نیست که شما مسجد بروید و حداقل سه وعده نماز جماعت بخوانید. بعد باز نماز جمعه بخوانید (گرچه گاهی این‌ها از محتوای خودش خالی می‌شود.) ولی نماز، حج، ماه رمضانی که همه با هم اعمالی را انجام می‌دهند، همه با هم روزه می­گیرند. روزه‌های دین ما مثل روزه‌های غربی نیست که مثلاً طرف از یوتیوپ روزه می‌گیرد، ولی در هر موقعی که دلش بخواهد. در صورتی که در دین ما همه با هم از یکسری مفطرات مشخص روزه می‌گیرند، بعد همه با هم حج می‌روند. این دین خیلی اجتماع‌ساز است و این اجتماع‌سازی خیلی کار فوق‌العاده‌ای است و دشمن هم می‌داند که اگر بخواهد ما را زمینگیر بکند، از همین روش می‌تواند.

[8] شاید باورتان نشود، ولی همین «سه‌شنبه‌های بدون خودرو» مال سرویس‌های جاسوسی آن طرف است! با این‌که هشدارهایش داده شده که لااقل بگو «دوشنبه بدون خودرو» ولی نمی‌گویند، چرا؟ چون از آن طرف دستور کمپین‌سازی «سه‌شنبه بدون خودرو» است. چرا؟ برای این‌که بتوانند اجتماع‌ها را در سه‌شنبه‌ها در کف خیابان‌ها داشته باشند! و بعداً بشود آن را در سمت و سویی دیگر مدیریت کرد. این‌که دارم عرض می‌کنم با اطلاع دارم عرض می‌کنم، نه از روی حدس! دارم خبر می‌دهم، تحلیل نمی‌کنم. این خیلی مهم است که بتوانی آدم را در کف خیابان مدیریت بکنی!

[9] خیلی‌ها نمی‌دانند که وقتی روز قدس و 22 بهمن راهپیمایی می‌روند، دقیقاً چه کار دارند می‌کنند! نمی‌داننداین کار چه توطئه‌ای را خنثی می‌کند! نمی‌دانید تشکیل اجتماعات ماه رمضان و پرشدن مساجد چه اتفاقی در دین است. دستور، خیلی دستور ساده‌ای است: بلند شوید بروید مسجد! منتها یک اتفاق بزرگی این وسط دارد رقم می‌خورد که خیلی مهم است و آن پروژه کمپین‌سازی‌های دین دارد اتفاق می‌افتد.

[2] . و خدا را حقّى ثابت و لازم بر عهده مردم است كه [براى اداى مناسك حج‏] آهنگ آن خانه كنند، [البته‏] كسانى كه [از جهت سلامت جسمى و توانمندى مالى و باز بودن مسير] بتوانند به سوى آن راه يابند، و هر كه ناسپاسى ورزد [و از رفتن به آنجا خوددارى كند به خود زيان زده‏] زيرا خدا از جهانيان بى‏نياز است.

[3] . پلان عبارت از طرح قبلی است برای رسیدن به هدف ، به شکل منظم وسیستماتیک، نقشه

[4] . آیه 188: بانک

[36] از آیه 188 می‌آید به بحث به شدت مهم و آن این‌که می‌گوید: در جریان یهود یکی از جنگ‌هایی که با شما راه می‌اندازند، «اَکلِ مال به باطل» است که همین جریان بانکداری امروزی است. کسانی که دنبال بانک به شیوه اسلامی می‌گردند، دنبال کاباره اسلامی می‌گردند! چون با خلق پولی که آن‌ها به لحاظ علمی می‌کنند،‌ نظم اقتصاد موجود را در دست خودشان دارند. خواهم گفت که «اکل مال به باطلِ دانسته» یعنی چه؟ یعنی اصلاً متکی به علم اقتصاد و رشته‌ی MBA است. قرآن وقتی دارد امّت‌سازی می‌کند، می‌گوید: (بقره: 188) وَلَا تَأْكُلُوا أَمْوَالَكُمْ بَيْنَكُمْ بِالْبَاطِلِ وَتُدْلُوا بِهَا إِلَى الْحُكَّامِ… شما اموالتان را بین خودتان به باطل نخورید! به پوچ نخورید!

[38] باید یک موقعی نکته‌ای در مورد بانک بگویم تا بفهمید آیات فقط مربوط به این نیست که عینک و موبایل همدیگر را برندارید! بحث این‌ها نیست! «وَلَا تَأْكُلُوا أَمْوَالَكُمْ بَيْنَكُمْ بِالْبَاطِلِ وَتُدْلُوا بِهَا إِلَى الْحُكَّامِ» اصلاً نشان می‌دهد که سطح آیه سطح حکّام است که این مال رشوه‌ای به حکام باشد، نه این‌که این آیه یعنی خودکار همدیگر را برندارید! که متأسفانه این آیه افتاده در فقه ما و راجع به همین چیزها شده! و این تکه «وَلَا تَأْكُلُوا أَمْوَالَكُمْ بَيْنَكُمْ بِالْبَاطِلِ» جدا شده و یک عالمه بحث فقهی شده! ولی آقا! ادامه‌اش را بخوان! ببین سطح بحث چیست؟ البته درست است که این «خودکار هم را برندارید» را هم دربر می‌گیرد،‌ ولی سطح بحث قرآن در این آیه اصلاً این نیست! این‌جا دارد احکام امّت‌ساز را می‌گوید.

[38] حتی حکم سعی بین صفا و مروه بعد از جریان فرمان به قتال، به این شکل است که صبر کنید صبر کنید، حالا صفا و مروه! چه ارتباطی دارد جریان صفا و مروه به صبر در قتال؟! همه‌ی مانورها و سورتی پروازها برای این است که شما باید برای آن حرکت بروید! بعد تا ما این را می‌گوییم، می‌گویند: چرا دارید قرآن را سیاسی می‌کنید؟! ولی شما چرا قرآن را تقطیع می‌کنید؟! می­گویید: «وَلَا تَأْكُلُوا أَمْوَالَكُمْ بَيْنَكُمْ بِالْبَاطِلِ»، همین! درصورتیکه این احکام، امّت‌ساز است. می‌گوید: (بقره: 188) وَلَا تَأْكُلُوا أَمْوَالَكُمْ بَيْنَكُمْ بِالْبَاطِلِ وَتُدْلُوا بِهَا إِلَى الْحُكَّامِ لِتَأْكُلُوا فَرِيقًا مِنْ أَمْوَالِ النَّاسِ بِالْإِثْمِ وَأَنْتُمْ تَعْلَمُونَ؛ که به صورت سیستماتیک و دانسته، بخشی از اموال مردم را می‌گیرید. این دقیقاً یعنی بانک! (باید قوانین بانک را به شما بگویم).

[41] یکی از نقاطی که از آن ضربه می‌خوریم که تحت عنوان ربا هم ضربه می­خوریم (بعضی فکر می‌کنند فقط این پول چند برابر شد، شد ربا؛ در صورتی که بحث این‌ها نیست!) شما باید سطح بانک را بدانید؛ آن خلق پولی که بانک دارد می‌کند، همان «وَلَا تَأْكُلُوا أَمْوَالَكُمْ بَيْنَكُمْ بِالْبَاطِلِ وَتُدْلُوا بِهَا إِلَى الْحُكَّامِ لِتَأْكُلُوا فَرِيقًا مِنْ أَمْوَالِ النَّاسِ بِالْإِثْمِ وَأَنْتُمْ تَعْلَمُونَ» است که دقیقاً بخشی از اموال مردم را دارد دانسته می‌خورد و نظام بانک هم دست یهود است! یکی از جاهایی که در اقتصاد باید بزنی، همین جاست.

[42] قوم برگزیده‌ی قبلی(یهود) که دشمن ماست دو تا جریان را راه انداخته و قرآن هم گفته: 1- بحث اقتصاد که به شدت می‌جنگد 2- بحث خانواده و فحشاء. که در آیه 102 بحث مدیا را گفتم و تأثیر بر قوه خیال و سحر (بقره: 102) …یُفَرِّقُونَ بِهِ بَيْنَ ﭐلْمَرْءِ وَزَوْجِهِ… که بین زن و شوهر اختلاف می‌اندازد، خانواده را می­زند؛ لذا این دو عنصر، عنصر اساسی است که یهود با آن‌ها مبارزه می‌کند. جالب است که قرآن این دو عنصر را با مسجد می‌خواهد درست بکند و این یعنی تعویض زمین بازی! یا شما در زمین حریف می‌روی و با نظم او می‌خواهی بازی بکنی و این نمی‌شود؛ یا برای خودت یک نظمی بچینی و بازی کنی؛ برای همین یکهو از آن‌جا یقه‌ات را می‌گیرند و درمی‌مانی و یک پول نمی‌توانی جابجا کنی! چون الان توی زمین بازی او هستی.

[44](بقره: 188) …لِتَأْكُلُوا فَرِيقًا مِنْ أَمْوَالِ النَّاسِ بِالْإِثْمِ وَأَنْتُمْ تَعْلَمُونَ؛ ‌یعنی دانسته که می‌دانید چه جوری دارید به حکام رشوه می‌دهید، دارید اکل به باطل می‌کنید و در مقابلِ هیچی دارید پول مردم را می‌خورید! باطل یعنی هیچی!

قرآن کتاب آسمانی است. کتاب معمولی نیست. قرآن کتاب امّت‌ساز است. قرآن کتاب جامعه‌ساز است.

[5] .[30] این شرافت ماه‌های قمری را هم نشان می‌دهد. ماه‌های قمری از ماه‌های شمسی بهتر است؛ به دلیل این‌که ماه­های قمری شاخص‌های طبیعی قابل فهم در این‌ها می‌گذارد. باریک شدن و قرص کامل شدن هلال را همه می‌فهمند، ولی فصول ماه‌های شمسی را آدم‌ها نمی‌فهمند. فقط منجمین می‌فهمند از روی ارتفاع خورشید محاسبات خاصی دارند. مردم نمی‌فهمند به لحاظ شمسی کِی از یک ماهی وارد ماه دیگر شدیم؛ چون شمس این تغییرات را ندارد، ولی قمر این تغییرات را دارد. خیلی طبیعی معلوم است که ماه شروع شد. لذا در مورد ماه رمضان می‌گویند «صم للرؤیه افطر للرؤیه» این خیلی مهم است که شاخص ماه رمضان رؤیت است که فرایندها را مردمی می‌کند. این مهم است که مردم می‌فهمند ماه عوض شد. تا این‌که بگویند الان اول تیر شد! آیا به نظر شما فرقی کرد؟ آیا زاویه خورشید فرق کرد؟ برای همین اسلام «قمری بیس» است و این صرفاً به خاطر آنچه که در عربستان بوده نیست. ماه قمری به ماه‌های میلادی و شمسی ترجیح دارد؛ چون ماه‌های میلادی هم شمسی هستند، ولی ماه اسلام ماه قمری است. برای همین است که ما اینقدر در تعطیلات مشکل داریم؛ چون هم متأثر از تقویم شمسی هستیم و هم تقویم قمری. به لحاظ دینی متأثر از تقویم قمری هستیم. به لحاظ ملی متأثر از تقویم شمسی. برای همین هم ماه رمضان استراحت می‌رویم, هم عید! هم تابستان می‌رویم استراحت, هم محرم! کلاً به تأثیر از هر دوتا به استراحت می‌رویم. دولت به این نتیجه رسیده که کلاً تعطیل کند؛ چون هزینه برق در ادارات از کارآیی کارمندان بیشتر می‌شود؛ لذا ترجیح می‌دهد که تعداد روزهای زیادی را تعطیل بکند و مرخصی اجباری بفرستند! (این‌ها هم تحلیل نیست. خبر است!)

[6] . حالا این‌که قرآن از پدیده نسیء چه استفاده‌ای می‌کند، یک بحث خیلی زیبایی است. کلاً پدیده به تأخیر انداختن «زِيَادَةٌ فِي الْكُفْر» است. یعنی شما آن کار را باید در موقع خودش انجام دهید.

[7] . در آیه نور می‌گوید: (نور: 35) اللَّهُ نُورُ السَّمَاوَاتِ وَالْأَرْضِ… و بعد دارد: (نور: 36) فِي بُيُوتٍ أَذِنَ اللَّهُ أَنْ تُرْفَعَ… این به این معانی هم قابل حمل است که (بقره: 189) …وَأْتُوا الْبُيُوتَ مِنْ أَبْوَابِهَا… در این‌جا بحث حج را دارد مطرح می‌کند و می‌گوید: از در بیت وارد بشوید که همان «علیٌ بابُها» است، اگر بخواهی از در درست آن وارد خانه بشوی، ولی در خود سیاق آیه اگر دقت بکنید، اصلاً بحث روزه بود.

[8] .مرز

[9] . سطح مقطع راداری (Radar Cross Section) میزان قابل شناسایی بودن یک شئ توسط رادار را بیان می کند. هر چه این مقدار بیشتر باشد شئ برای رادار قابل رویت تر است. یک شئ مقدار محدودی از انرژی رادار را باز می گرداند.

[10] . اشاره به این اتفاق: در ۱۹ جون ۲۰۱۹ یک پهپاد نورثروپ گرومن آر کیو-۴ گلوبال هاوک در تنگه هرمز توسط یک موشک زمین به هوای ایرانی مورد اصابت قرار گرفت. سامانه سوم خرداد این هواپیما را شکار کرده‌است.

[11] . امروز وقتی رفتیم تشییع شهدا، این‌که مردم می‌گفتند: شهدا شرمنده‌ایم، من از این شعار داشتم شرمنده می‌شدم! دلمان را هم خوش کردیم به این شعار! که آدم بیاید کنار اسوه‌ها و بگوید: ببخشید که ما راه شما را نمی‌رویم؟!