فایل صوتی:

فایل متنی:

متن سخنرانی:

چاشت معرفتی  ؛ جلسه‌  ۷۹

توصیه هایی برای ماه  رجب  و ادامه بحث  یقین

استاد  قاسمیان

شنبه ۲۴ دی ۱۴۰۱

 

برخی مطالب بیان شده در این جلسه:

توصیه هایی برای استقبال از ماه  رجب  :

▫️ به قول حضرت حافظ :

به دورِ لاله قدح گیر و بی‌ریا می‌باش/ به بویِ گُل نفسی همدمِ صبا می‌باش

نگویمت که همه ساله مِی پرستی کن / سه ماه مِی خور و نُه ماه پارسا می‌باش

چو پیرِ سالِک عشقت به مِی حواله کند/ بنوش و منتظرِ رحمتِ خدا می‌باش

سه ماه رجب ، شعبان و رمضان ماه های پارسایی نیست بلکه زمان می خواری است که باید توشه چید برای کل سال.

▪️ یکی از توصیه های آقای قاضی قبل از ماه رجب این بود که به حدیث ملک داعی توجه ویژه کنید :

عَنِ النَّبِيِّ ص أَنَّهُ قَالَ:  إِنَّ اللَّهَ تَعَالَى نَصَبَ‏ فِي‏ السَّمَاءِ السَّابِعَةِ مَلَكاً يُقَالُ لَهُ الدَّاعِي فَإِذَا دَخَلَ شَهْرُ رَجَبٍ يُنَادِي [نادى‏] ذَلِكَ الْمَلَكُ كُلَّ لَيْلَةٍ مِنْهُ إِلَى الصَّبَاحِ طُوبَى لِلذَّاكِرِينَ طُوبَى لِلطَّائِعِينَ وَ يَقُولُ اللَّهُ تَعَالَى أَنَا جَلِيسُ مَنْ جَالَسَنِي وَ مُطِيعُ مَنْ أَطَاعَنِي وَ غَافِرُ مَنِ اسْتَغْفَرَنِي الشَّهْرُ شَهْرِي وَ الْعَبْدُ عَبْدِي وَ الرَّحْمَةُ رَحْمَتِي فَمَنْ دَعَانِي فِي هَذَا الشَّهْرِ أَجَبْتُهُ وَ مَنْ سَأَلَنِي أَعْطَيْتُهُ وَ مَنِ اسْتَهْدَانِي هَدَيْتُهُ وَ جَعَلْتُ هَذَا الشَّهْرَ حَبْلًا بَيْنِي وَ بَيْنَ عِبَادِي فَمَنِ اعْتَصَمَ بِهِ وَصَلَ إِلَيَّ

اینکه می فرماید در آسمان هفتم هست یعنی خیلی رفیع و بلند است و اینکه گفته می شود ماه رجب همانند آبشاری است که ریزش می کند، بدانیم از رفیع ترین نقطه این اتفاق در حال رخ دادن است.

این ملک دعوت کننده هر شب ماه رجب از ابتدای شب تا صبح ندا می دهد و دعوت می کند  و می گوید : خوشا به حال ذاکرین… خوشا به حال کسانی که با طوع و رغبت دارند عبادت می کنند.

کسی که دنبال هدایت باشد در این ماه ، به او هدایت خواهم داد…هر کسی به این ریسمان ماه رجب چنگ بزند ، خدا خودش ریسمان را به سوی خود بالا خواهد کشید و به خدا خواهد رسید.

▪️ هر چه قدر می توانید برای این سه ماه تلاش کنید… اتفاق هایی خواهد افتاد.

ادامه بحث  یقین  :

▫️ اساسا ایمان با شک و ریب سازگاری ندارد.

▪️ وقتی انسان درنگ کند ، دچار شک و تردید خواهد شد…به محض علم یافتن ، باید عمل کرد.

▫️ مراتب یقین : علم الیقین/ عین الیقین / حق الیقین

▪️ مرحله اول : همین مطالب و معارف قطعی که به او رسیده را تصدیق کند؛ مثلا اینکه قیامت و حشر و حساب و کتاب و… هست… ایمان قلبی داشته باشد به این معارف.

پس  مرتبه اول یقین که به آن علم الیقین می گویند این است که نسبت به معارف قطعیه ، پذیرش قلبیه ایجاد کنید

▫️ مرتبه دوم این طور است که از حالت حصولی به حضوری تبدیل می شود ؛ می بیند اما با فاصله زیاد.

آیه 172 سوره اعراف را ببینید : وَإِذْ أَخَذَ رَبُّكَ مِنْ بَنِي آدَمَ مِنْ ظُهُورِهِمْ ذُرِّيَّتَهُمْ وَأَشْهَدَهُمْ عَلَىٰ أَنْفُسِهِمْ أَلَسْتُ بِرَبِّكُمْ ۖ قَالُوا بَلَىٰ ۛ شَهِدْنَا ۛ أَنْ تَقُولُوا يَوْمَ الْقِيَامَةِ إِنَّا كُنَّا عَنْ هَٰذَا غَافِلِينَ

– یک شهودی رخ داده است که حجت را از من و شما می گیرد…این شهود های عین الیقینی است.

▪️آیات 190  تا 193 سوره آل عمران :

إِنَّ في‏ خَلْقِ السَّماواتِ وَ الْأَرْضِ وَ اخْتِلافِ اللَّيْلِ وَ النَّهارِ لَآياتٍ لِأُولِي الْأَلْبابِ (190)

الَّذينَ يَذْكُرُونَ اللَّهَ قِياماً وَ قُعُوداً وَ عَلى‏ جُنُوبِهِمْ وَ يَتَفَكَّرُونَ في‏ خَلْقِ السَّماواتِ وَ الْأَرْضِ رَبَّنا ما خَلَقْتَ هذا باطِلاً سُبْحانَكَ فَقِنا عَذابَ النَّارِ (191)

رَبَّنا إِنَّكَ مَنْ تُدْخِلِ النَّارَ فَقَدْ أَخْزَيْتَهُ وَ ما لِلظَّالِمينَ مِنْ أَنْصارٍ (192)

رَبَّنا إِنَّنا سَمِعْنا مُنادِياً يُنادي لِلْإيمانِ أَنْ آمِنُوا بِرَبِّكُمْ فَآمَنَّا رَبَّنا فَاغْفِرْ لَنا ذُنُوبَنا وَ كَفِّرْ عَنَّا سَيِّئاتِنا وَ تَوَفَّنا مَعَ الْأَبْرارِ (193)

– کسی اگر خدا را در حالت های مختلف که در آیه 191 بیان شده ، یاد کند ، کم کم گوش او شنوا خواهد شد و خواهد شنید… این همان مرحله عین الیقینی است.

– در فلسفه صدرایی این مطلب خوب تبیین شده است… صیرورت وجودی

▫️سوره تکاثر :

بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمنِ الرَّحيمِ‏

أَلْهاكُمُ التَّكاثُرُ (1)حَتَّى زُرْتُمُ الْمَقابِرَ (2)كَلاَّ سَوْفَ تَعْلَمُونَ (3)ثُمَّ كَلاَّ سَوْفَ تَعْلَمُونَ (4)  كَلاَّ لَوْ تَعْلَمُونَ عِلْمَ الْيَقينِ (5)لَتَرَوُنَّ الْجَحيمَ (6)ثُمَّ لَتَرَوُنَّها عَيْنَ الْيَقينِ (7)ثُمَّ لَتُسْئَلُنَّ يَوْمَئِذٍ عَنِ النَّعيمِ (8)

– کسی که به مرحله علم الیقین می رسد ، درجه ای از رؤیت برای او حاصل می شود؛جحیم را می بیند.

– مرحله بعد این طور می شود که عین الیقینی خواهد دید و بعد مورد سؤال واقع می شود.

▫️ این نکته را باید توجه کنید که مطالب تشکیکی است و اگر بخواهیم به مرحله عالیه آن برسیم باید رفته رفته آن ها را کسب کنیم.