فایل صوتی:

فایل متنی:

متن سخنرانی:

خبرگزاری بین المللی نسیم در تاریخ 1 شهریور اقدام به ارائه گزارشی از سخنرانی حجت الاسلام قاسمیان در هیئت شهدای گمنام به مناسبت دهه کرامت در تاریخ 29 مرداد 1394 کرده است که متن این گزارش در ادامه آورده شده است:

 

 حجت الاسلام قاسمیان در سخنرانی خود در حسینیه قهرودی ها که به مناسبت دهه کرامت انجام شد، گفت: ویژگی اولیه انسان اینگونه است که وقتی گرفتاری ای به او برسد، خدا را با حالت توبه و مکرر می خواند و وقتی که به انسان نعمتی برسد، به طور کلی فراموش می کند که چه وعده هایی به خدا داده بود و این حالت گرفتاری، انسان را به اخلاص می رساند، البته یک نوع اخلاص زوری است.

وی افزود: در قرآن آمده است که وقتی بعد از خشکسالی ها باران شروع می شود، انسان در باران ما مکر می کند و می گوید مثلا بازه های خشکسالی و ترسالی داریم، یعنی انسان در آیات ما چاره‌جویی می کند که بگوید این مسئله توجیه دیگری دارد؛ انسان در گرفتاری‌ها باید ایمان داشته باشد؛ در مقابل قرآن از ایمان و اخلاصی صحبت می کند که زورکی نیست. انسانی که نیمه های شب بیدار می شود و اهل نماز، نماز شب و به فکر قیامت و … است.

قاسمیان با اشاره به دیداری در محضر رهبر انقلاب گفت: یک بار در محضر رهبر انقلاب اسلامی گفتم که یک توصیه ای بگویید که به جوان ها بگوییم، ایشان گفتند از قول من به جوان ها بگویید یکی از مسائلی که برای نفی راحت طلبی برای جوان مهم است، نماز است و شما جوان ها را به نماز توصیه کنید و بعد فرمودند که جوان باید یک و یا دو ساعت قبل از اذان از خواب بیدار شود پرسیدم منظور شما نماز شب است گفتند بله و بعد فرمودند که به جوان ها بگویید اگر کسی بیدار نشد بگوید من بی عرضه هستم و کلا منکر مسئله نشود و بگوید جوان مگر نماز شب می خواند.

این سخنران مذهبی به توصیه های امام رضا(ع) برای نماز شب اشاره کرد و افزود: امام رضا (ع) هم تاکیداتی بر این مسئله و توصیه به جوانان برای نماز شب دارند؛ حتی روایاتی داریم که گفته اند نماز شب واجب است. یعنی برای یک جوان مذهبی این مسائل لازم است و اگر نماز شب نخواندیم صبح باید قضا آن را به جای آوریم. در روایات داریم که خوابی که انسان بدون عزم بر نماز شب داشته باشد، آن خواب مکروه است؛ هر بنده مومنی را 2 یا 3 بار در طول شب بیدار می کنند و اگر آن فرد خوابید شیطان در گوش فرد بول می کند و شاهد بول کردن شیطان هم کسل و خسته بودن افراد است.

زندگی امانت خداوند در دست انسان است که فقط حق دارد با آن مبارزه کند

قاسمیان با بیان اینکه قرآن می گوید ایمان زورکی بهتر است یا ایمانی که انسان را نیمه شب بیدار می کند، گفت: خدا پاداش همه مسائل را در قرآن گفته است ولی پاداش نماز شب را عنوان نکرده چون نماز شب پاداش بسیار بالایی است. حضرت امام (ره)در چهل حدیث وقتی بحث نماز شب را توضیح می دهد، می گویند که حور العینی را نمی دانیم چیست؛ حورالعین زن نیست بلکه چیزی است که می گویند همه اهل عالم از شدت آن نعمت غش می کنند و ملائکه می دانند حورالعین چیست؛ ولی باز ملائکه هم نمی دانند ثواب نماز شب چیست و لذا خلاصه آقای قاضی به علامه طباطبایی اوایل طلبگی اش گفته بود اگر دنیا و اخرت را  می خواهی نماز شب بخوان.

این کارشناس مذهبی گفت: اگر می خواهیم به یکی از معانی مهم علم در قرآن برسیم این است که فقط علما از خدا می ترسند این چه علمی است که خشیت می آورد و اگر کسی از خدا نترسید عالم نیست و اگر کسی ترس داشت جزو علما است ولو اینکه بر حسب ظاهر درس نخوانده باشد؛  یک نفری می گفت شما هر کاری می خواهید می کنید و بعد به یک ائمه می چسبانید؛ می خواستید بجنگید یاد امام حسین می افتید، بعد می خواستید صلح کنید یاد امام حسن  می افتید و بعد می خواستید بروید زیر بلیط آمریکا یاد امام رضا می افتید، این حرف اگر چه نیش دارد اما گاهی حکایتی از استفاده های بی قاعده های ما از تاریخ اهل بیت است که هر کاری تقریبا می خواهیم بکنیم را تقریبا ما یکی از مواردش را در تاریخ اسلام و ائمه داریم.

وی افزود: اگر بخواهیم صلح کنیم این مسائل است حتی بخواهیم زیر بلیط هم برویم مواردش است ولی نکته اینجاست، ما باید با اصول قرآنی که داریم به عنوان نمونه کتابی از مقام معظم رهبری است به نام “انسان 250 ساله” که کل محتوای کتاب این است که ما ائمه مختلف با سلایق مختلف نداشتیم که عده ای از آنها می خواستند بجنگند و عده ای دیگر می خواستند صلح کنند بلکه همه شان مجموعا یک انسان بودند که این انسان 250 سال عمر کرده است و بنا به شرایط مختلف رفتار مختلف از خود نشان می دهد و اصل قرآنی که اینجا وجود دارد این است که مومن مبارز است هر کاری که بکند در آن قالب مبارزه می کند.

وی با اشاره به آیات سوره توبه در قرآن گفت: خدا در این سوره می گوید خدا جان و مال مومن را به ازای بهشت از آن می خرد و این جان و مال مومن را که خدا از مومن خرید ولی هنوز دست مومن است یعنی جان و مال مومن به رسم امانت نزد وی است و مومن فقط حق دارد با جان و مالش مبارزه کند و حق ندارد کار دیگری بکند و نتیجه اش دو مورد است یعنی یا کشته میشود یا می کشد و این مسئله می شود منطق برد و برد و منطق دیگری برد و برد نیست.

ما نمی خواهیم دیوراهای بی اعتمادی به استکبار را خشت به خشت برداریم

قاسمیان ادامه داد: خداوند در قرآن می گوید دنیا می خواهید باید مبارزه کنید و آخرت هم می خواید باید مبارزه کنید؛ یعنی رمز کار مومن مبارزه است. البته رفتاری که ملت باید انجام  دهد این نیست که برجام را بررسی کنید این مسئله کار نخبگان، مجلس و شورای امنیت ملی است و یا ببیند که تعلیق یا لغو چند بار در برجام آمده است یا رابطه برجام با قطعنامه چگونه است و … ؛ اینها کار ملت نیست،  زاویه ای که ملت هم باید بگیرد این نیست و تنها یک اطلاعات کلی کفایت می کند یا اینکه مردم را ارجاع دهیم به اینکه بند 11 و 12 قطعنامه چیست.  حرفی که امام زد البته یک نفر دیگر هم این حرف را تکرار کرده است امام در 25 تیر سال 61 فرمود که قطعنامه های شورای امنیت ورق پاره ای بیش نیست. قطعنامه 598 الان اجرا می شوید یا نه؟ اصلا اجرا نمی شود چون ما دنبال غرامت از عراق نیستیم و الان کل عراق برای ماست، چون یک دوره ای آن رزمندگانی که بعد از فتح خرمشهر جنگ را ادامه دادند و سپاه قدس را تشکیل دادند الان به جایی رسیدیم که ما وانت بار بزنیم و تسلیحات بار بزنیم و در بلندی های جولان ببریم کسی نمی گوید چرا این کار را کردید؛ چرا که کل این منطقه الان برای ماست.

وی تاکید کرد: الان کسی بگوید غرامت مان را از عراق بگیریم چرا باید بگیریم اصلا لازم نیست این راه را بیاوریم راه مبارزه است و هیچگاه هم ملتی نباید فکر کند که از مبارزه خلاص می شود؛ بلکه ملت باید روحیات مجاهدانه خود را حفظ کند. البته روی مصالحی اینگونه تشخیص دادند که روی برخی مسائل توافق کنند خب انجام دهند؛ راهی که ملت می رود نه اینکه تو دهن بعضی ها بزند نه ولی بگوید که راه ما راه مبارزه است ولی قالب های آن عوض می شود ولی جنس آن مبارزه است.

حجت الاسلام قاسمیان در همین زمینه ادامه داد: ما نمی خواهیم دیوارهای بی اعتمادی را خشت به خشت برداریم؛ البته این نیز قالبی از مبارزه کردن است؛ چرا که مومن مبارز است و مومنین باید این راه را ادامه دهند. به عبارت دیگر باید حضور خود را در منطقه و کشورهای عراق، سوریه و لبنان و در حوزه های کارهای فرهنگی، تمدن سازی و …. ادامه داد؛ در حقیقت آب از آب تکان نخورده و مبارزه باید ادامه یابد.

امتیازاتی که عده‌ای پای میز مذاکرات دادند از سوی احمدی‌روشن‌ها، شهریاری‌ها و پایمردی ملت به دست آمده است

وی با بیان اینکه اگر عده ای در میز مذاکرات امتیازاتی را دادند به این خاطر بوده که زمانی امتیازاتی در مبارزات به دست آمده است، گفت: امتیازات به دست آمده در مبارزات را می توان در پای میز مذاکرات خرج کرد؛ البته کاری به درست یا غلط آن نداریم. این امتیازات در کارهای احمدی روشن ها و شهریاری ها و پایمردی ملت به دست آمده است.

حجت الاسلام قاسمیان با اشاره به فرهنگ اهل بیت (ع) تصریح کرد: آن چیزی که از همان اول در فرهنگ اهل بیت (ع) مشخص بود، فرهنگ مبارزه کردن است؛ البته مسیر زمانی کج شد ولی باید این مسیر را به همان حالت اول بازگرداند. در حقیقت ریل گذاری عوض شد و ریل در جریان دیگری قرار گرفت.

وی ادامه داد: زمان امام حسن (ع) به صلحی رسید البته این صلح نیز از جانب ایشان مبارزه است، ولی از سوی ملت خفت به شمار می رفت. به کسانی که درباره صلح امام حسن صحبت می کنند باید گفت که خود امام نیز تفسیرشان این است که صلح امام حسن (ع) محصول نامردی عده ای از سرمداران نظام و برخی مردم جامعه بوده است؛ در حالی که بعضی ها فکر می کنند، صلح امام حسن (ع) تاریخ روشنی است که ما به آن افتخار کنیم؛ درست است که ائمه ما صلح کردند ولی یک عده نامرد باعث این صلح شدند و این نباید خیلی مورد استناد قرار گیرد.

حجت الاسلام قاسمیان در همین زمینه افزود: امام حسن  (ع) بعد از خطبه مفصلش خطاب به مردم  گفت که آیا می جنگید یا با ذلت می خواهید بمانید که همه از هر طرف گفتند می خواهیم با ذلت بمانیم؛ در حقیقت صلح این امام محصول خیانت نزدیک ترین یاران و سرلشکرهای امام حسن  (ع) بوده و اینگونه نیست که هر بار یک عده ای می گویند مگر امام حسن (ع) صلح نکرده است.

عده‌ای تصور می‌کنند عاشورا یکی از نقاط برجسته تاریخ است، در حالی که این واقعه محصول نامردی یک عده بود

وی با بیان اینکه عده ای فکر می کنند عاشورا یکی از نقاط برجسته تاریخ ما است در حالی که این واقعه نیز محصول نامردی یک عده بوده است، اظهار داشت: خود مقام معظم رهبری در تحلیل قضیه هانی می گویند اگر شریح قاضی قضیه هانی را دروغ نمی گفت قبیله مزهج قبیله ای نبود که برگردد و در همان کوفه بر ضد عبدالله شورش می کرد و بدین ترتیب اصلا واقعه عاشورا شکل نمی گرفت، در حالی که ما فکر می کنیم حتما باید عاشورا رخ دهد و سر نوه پیامبر را بالای نیزه ببرند تا بگوییم عجب تاریخ برجسته ای.

حجت الاسلام قاسمیان گفت: مقام معظم رهبری می گویند مفهومی به نام قائم آل محمد مربوط به امام دوازدهم نبوده؛ چرا که این مفهوم مربوط به امامی است که بتواند ریل را سرجای خود بگذارد. در کتاب کافی آمده است که در روایات داریم که قرار بوده سال 70 یعنی دوران امام حسین قائم ظهور کند؛ ولی مردم امام حسین (ع) را شهید می کنند و قضیه قائم به سال 140 یعنی دوران امام صادق می رسد و در آن زمان نیز بسترها برای ظهور قائم در حال آماده شدن بود که ولی به دلیل لو رفتن شبکه های زیرزمینی که امام زین العابدین ایجاد کرده بودند، موضوع قائم در آن زمان نیز متنفی شد و مشخص نیست که قائم چه زمانی ظهور کند. امروز عده ای فکر می کنند در مسئله ظهور موثر نیستند، در حالی اشتباه فکر می کنند؛ چرا که مسئله قائم به من و تو بستگی دارد.

وی با بیان اینکه در نقاط اوج به خصوص الان که ایران در اقتدار منطقه ای واقع شده است اگر توپ به یک جریانی کشیده شود، ظهور به عقب می افتد، ادامه داد: نباید کاری کرد که در آینده بگویند که قرار بود که ظهور در سال 1400 و خرده ای اتفاق بیفتد، ولی یک عده جریان هایی را ایجاد کردند که دوباره ظهور به عقب افتاد.

مقام معظم رهبری می‌گویند زبان فارسی زبان مکتب اهل بیت (ع) است

حجت الاسلام قاسمیان با اشاره به امام رضا (ع) افزود: یکسری از شیعیان در قضیه این کم آوردند و نسبت به رفتارهای این امام منتقد شدند؛ البته بسیاری از بحث های اعتقادی، سیاسی و اجتماعی مسائل مالی است و اگر فردی در مسائل مربوط به امام رضا (ع) زیرآبی می رود، قطعا پشت سر آن مسائل مالی وجود دارد.

وی با بیان اینکه اگر کسی امروز می گوید صلح کنید پشت صحنه ماجرا مسائل مالی است، اظهار داشت: حواستان به این مسائل باشد و خدا نیاورد آن روزی را که ملت هم این تصور را داشته باشد که نباید مبارزه کرد. در حقیقت نگرانی اصلا برجام و قطعنامه نیست؛ چرا که مسئله مهم و نگران کننده این است که کسی تصور کند امروز سرآغاز روزی است که بیاییم فاصله ها را برداریم و دیوارهای بی اعتمادی بین خودمان و آمریکا و استکبار را خشت به خشت برداریم و این مسئله خطرناکی است.

حجت الاسلام قاسمیان اظهار داشت: امروز به تعبیر مقام معظم رهبری زبان فارسی زبان مکتب اهل بیت (ع) است با اینکه عربی زبان اهل بیت (ع) است ولی مکتب اهل بیت زبان فارسی دارد و اگر امروز من و شما اهل مبارزه و تشیع هستیم محصول حرکت امام رضا (ع) است؛ در حقیقت امروز مشخص می شود که پذیرش آن اقدام از سوی امام رضا (ع) چه نتایجی را به همراه داشته است.

لینک مطلب در خبرگزاری نسیم