معرفة المهدی (جلسه ۳۶)
تحلیل اغواگری شیاطین در دوره آخرالزمان و قدرت ارتباط عمیق و فرامادی انسانها
صفحه ۱۷۴ و ۱۷۵، نکتهای که ما در مورد مهدویت داشتیم و خدمتتان عارض شدیم، این است که وقتی اغوایشیطان در دوره آخرالزمانی از بین میرود، یعنی همینجوری اغواگری شیاطین اتفاقا برعکس اینکه فکر میکنید زیادتر میشود، اغوائش کمتر میشود، حالا با این بیانی که عرض میکنیم و آمده، باید مدام آیات و روایات اینها را مفصل بیاوریم تا این بحث معلوم شود. هرموقع شما دیدید که شیطان یا یک کاری دارد در اوج انجام میگیرد، یعنی طرف مقابلش هم در اوج است! مثلا شما فرض بفرمایید یک جرثقیل خیلی بزرگ آوردهاند و شما میفهمید که یک گونی پیاز را که نمیخواهند جابجا کنند، میخواهند یک امر بزرگی را جابجا کنند، وقتی که شیطان با تمام قوا میآید، یعنی این طرف با تمام قوا وجود دارد! و حالا در بعد فردیاش هم اینگونه است که ما یک مقداری مشغول حال و هوای خودمان هستیم وگرنه همان اتفاقاتی که برای بزرگان میافتد، ما در دوره آخرالزمان نشان دادیم، آن اتفاقاتی که برای عبادالله مخلصین میافتد، برای توده مردم اتفاق میافتد یعنی توده مردم میشوند عبادالله المخلصین، چون شیطان به تعابیری که توضیح دادیم سر بریده میشود.
الان بیشتر توان ما دارد سر اصطکاک تلف میشود، اصطکاک ما، وضعیت دنیا، وضعیت موجود و شیاطین! اگر این اصطکاک حل شود اتفاق خیلی اتفاق راحتتری میشود، یک مثالی بزنم، مثلا موشکهای بالستیک موشکهاییست که از جو خارج میشود دیگر، تمام زورش این است که از جو خارج شود، ولی وقتی که از جو خارج شد بین موشک بالستیک قاره پیما، با موشک بالستیک دوربرد یا متوسط برد هیچ فرقی ندارد، چون که از جو خارج شده، وقتی که از جو خارج میشود دیگر مطلب یک چیز دیگر است. الان بیشتر تعارضات ما دارد با شیطان صرف میشود، و این را هم بدانید که به عنوان یک آدم پیرمرد وقتی این سنگ بالا میرود سرعتش کم میشود، مگر اینکه از جو خارج شود، این را بدانید که انسان هرچقدر بزرگتر میشود بیخودتر میشود، این یک واقعیتی است. مگر اینکه مثل این موشکهای بالستیک از جو خارج شده باشد، اگر از جو خارج شده باشد با سرعت خوبی میرود، ولی اینگونه نیست که فکر میکنید من تهذیب نفس نکنم و چه کار نکنم و… حالا همینجوری بزرگ شود بهتر میشود، بزرگ شود بدتر میشود و در این بحثها ناتوانتر میشود!
این آیاتی که شما به این مضمون میبینید که دارد توقع میکند، که مثلاً چرا شما به ملکوت نگاه نمیکنید، یک موقع است میگویند این کار حضرت ابراهیم است «وَكَذَٰلِكَ نُرِي إِبْرَاهِيمَ مَلَكُوتَ السَّمَاوَاتِ وَالْأَرْضِ» آیه ۱۸۵ را ببینید، «أَوَلَمْ يَنْظُرُوا فِي مَلَكُوتِ السَّمَاوَاتِ وَالْأَرْضِ وَمَا خَلَقَ اللَّهُ مِنْ شَيْءٍ» آیا به ملکوت نگاه نمیکنند؟ میگویند این کار ابراهیم بوده بله، وقتی میگویند همه در آخرالزمان این کار را میکنند یعنی الان پتانسیلش هست، اگر میگویند چرا الان به ملکوت نگاه نمیکنید یعنی پتانسیلش همین الان هست برای همه هم هست! نگاه در ملکوت آسمان و زمین امکانش برای همه وجود دارد، این چیزی که امروز ممکن است با بدبختی به دست بیاید در آخرالزمان به دلیل اینکه زمینه اغوای شیطان از بین رفته است، و به تعبیر روایت که عرض کردیم میگوید شیطان سر بریده شده است یعنی این، شیطان سربریده شده است آن موقع نگاه به ملکوت.
یا اینکه در روایات دیدیم اینکه مثلا مومنین، اصلا انسانها از فاصله دور با همدیگر حرف میزنند، یک عده چون نمیفهمند فکر میکنند همین موبایل است، نخیر اصلا هیچ ربطی به موبایل ندارد، گفتند مومن چون مومن است اینگونه بلد است حرف بزند، همین الانش بین آقایان هست، ما دیگر اینها را دست مردم دیدهایم که برویم پیش یک نفر بنشینیم با ما حرف میزند، یعنی کلمه میگوید، در ما کلمه میگوید، مثل اینکه شما خواب ببینید، چگونه آن موجود در خواب با شما حرف میزند؟ ما به چین که مشرف بودیم، آنجا گفتند که به آقای فلانی بگویید که در همان ساعت حواسشان به من باشد، ایشان قشنگ در همان ساعت متوجه بود، میگفت کاملاً داشت با من حرف میزد، یعنی کاملا کلاچ ترمز زیر پایش بودن (این در حقیقت فضیلت ایشان است نه من) این چیزهایی که شنیدیم و برایمان هم خیلی عجیب است، یک موقعی گفتم یکی از این شهدای گمنامی که کنار اخوی ماست، فقط من ظاهرش را دیدم، چون من همیشه به اینها سر میزنم کسی هم اینها را نمیشناسد که کجا هستند و کی هستند، خودش من را نماز شب بیدار کرد، که فلانی بلند شو نماز شب بخوان، بعدش هم رفت، نه اینکه در عالم رویا آمد انگار در عالم حقیقت آمد. باز هم فضیلت ایشان است، فضیلت آن شهید بزرگوار است که میتواند این کار را کند.
فروپاشی سحر رسانه در عصر هوش مصنوعی
این چیزهایی که شنیدیم و برایمان خیلی چیز عجیبی است، در دوره آخرالزمان به دلیل اینکه اتفاقاً شیطنت شیطان و تاثیر شیطنت شیطان پایین میآید، حتی گاهی اوقات ترتیبش در مکر الهی قرار میگیرد و پایین میآید، الان فرض بفرمایید در این هوش مصنوعی که دیگر هرچیزی را میتوانیم درست کنیم، الان احتمالاً همه در فضای رسانه از بین رفته، این اتفاق خوبی است! چون فضای رسانه و مدیا همان سحری است که سحر ساحرانه، من اگر یک موقع راجع به سحر صحبت کردم میفهمم این مدیا است، دقیقاً مدیاست نه اینکه دارم تشبیه میکنم به مدیا، یعنی «سَحَرُوا أَعْيُنَ النَّاسِ» نظام محاسباتی آدمها را به هم میزند، خب سحر ساحران و کید ساحران اصلا خودش دارد فرو میریزد، یعنی در جایی وارد شده که کیدش دارد فرو میریزد، لذا اتفاقا میبینید که وقتی مدام دارد شیطنت میکند، اتفاقا شیطنتش پایین میآید، مثلا الان هرجا بگویی میگویند برو بابا من همهاش را از هوش مصنوعی درآوردم، اصلا همهاش را دیدی برو بابا! یعنی کل سحر این ساحران بر اساس مدیا دارد فرو میریزد و دیگر کسی باورش نمیشود، خیلیها یواش یواش باورشان میشود، اگر ۳۰ سال پیش به شما یک عکسی میدادند میگفتید عکس است دیگر، الان همه ما اگر یک عکس اینجوری ببینیم میگوییم شاید فتوشاپ است، این یعنی سحر دارد فرو میریزد، اینها اتفاقات آخرالزمانی است.
فاعل بالاراده بودن مومن
و این چیزی که شما در بهشت درمورد مومنین میشنوید، یادتان هست که مقدمه این بحث این بود که طبق بیان آیات و روایات، هرآنچه که راجع به بهشت میگویند راجع به ظهور و رجعت هم هست، همهاش باهم است، اگر میبینید که اینها در بهشت فاعل بالاراده هستند، یعنی مومن فاعل بالاراده است، آن «عَيۡنا يَشۡرَبُ بِهَا عِبَادُ ٱللَّهِ» کی (يُفَجِّرُو)؟ «يُفَجِّرُونَهَا تَفۡجِيرا» کدام چشمه را میجوشاند؟ که من این را تحت عنوان بحث تسخیر، این «سَخَّرَ لَكُم» های قرآن اصلا به این معنا که ما فکر میکنیم نیست، این معنای خیلی سطح پایینش است، که دارد پتانسیل (سَخَّرَ لَكُم) درست میکند که مومن بتواند فاعل بالاراده شود، نه فاعل مرید به معنای فلسفی، یعنی اراده خودش را منتشر کند. که حالا یک معنایی راجع به اولی الأمر هست که اینها را در ارتباط با همدیگر را خورد خورد میگویم. خوب دقت کنید اینها بحثهای مهم و جانانهای است، فقط هم همین موقع سحر و اینها میشود از این بحثهای اینگونه کرد، که مومن اراده خودش را منتشر میکند، مثل بهشت که «لَهُمْ فِيهَا مَا يَشَاءُونَ» است، بر اساس شاء خودش اراده میکند و ارادهاش را محقق میکند، مومن وقتی که بالا بیاید این کار را میکند بحث بهشت که نیست، بالا که بیاید شاء خودش را محقق میکند.
اینکه حضرت آقا راجع به امام میگفتند که توکل خودش را در مردم مثل خون جاری میکرد، این حرف خیلی فنی است! یعنی چی؟ یعنی اگر بقیه دارند توکل میکنند بخاطر اینکه امام دارد توکل میکند، امام چرا توکل میکند؟ چون امام بالاسر دارد توکل میکند! چون او دارد توکل میکند، آن توکل میکند، این توکل میکند، اینها توکل و ارادههای خودشان را منتشر میکنند، در دوره آخرالزمان و در موقع ظهور این دیگر یک مطلب عمومی و عادی میشود، منتها مقدماتش باید از الان طی شود که حالا عرض خواهیم کرد.
پس ببینید اگر دارد که (أَوَلَمْ يَنْظُرُوا فِي مَلَكُوتِ السَّمَاوَاتِ وَالْأَرْضِ وَمَا خَلَقَ اللَّهُ مِنْ شَيْءٍ) چرا به ملکوت نگاه نمیکنید، برای همین است که در روایات ما اینجور چیزهایی را دارد که اگر «لولا تکثیر فی کلامکم و تمریج فی قلوبکم» نبود، اینکه شیطان هی بیاید در شما یا مثلا شما زیاد حرف نمیزنید، البته من این را تحت عنوان صمت در این جلسات نهج البلاغه ساعت ۴ صبح عرض کردم، این صمت سکوت پخمگان و منزویگان نیست، سکوتیست از سر دقت به آرمان! یعنی خود آیات و روایات این را میگوید نه اینکه مثلا طرف پخمه است و یک گوشه نشسته و همش دارد سکوت میکند که منظور این نیست، مال تمرکز یک انسان آرمانی است، ما در همین خاطراتی که مشرف بودیم چین آنجا به تیم تیراندازی گفتیم مسابقاتتان کی است من میخواهم بیایم، گفتند تورو خدا نیایید، گفتم برای چی؟ گفتند این مسابقات اصلا مسابقاتی نیست که کسی بیاید ما را تشویق کند، ما به تمرکز احتیاج داریم! احتیاج داریم که کسی سر و صدا نکند، غیر فوتبال و والیبال است، اینجا کوچکترین شکستن سکوتی ما را بهم میریزد، این یک آدم ساکت است، یک آدم ساکت هم یک آدم پخمه است که یک گوشه ساکت نشسته است، تا یک آدمی که اگر صمت دارد برود سمتش، میداند برای چی ساکت است، میداند دقت روی نشانه، برای نشانه روی هدفشان حتی نفسشان را حبس میکنند، نه اینکه صدایش را حبس میکند، وقتی که میخواهد بزند حتی نفسش را حبس میکند برای اینکه کوچکترین لرزشی روی دستش ایجاد نشود، این صمت.
میگویند اگر این تزیید کلام و تکثیر شما نبود، شما «لسمعتم ما اسمع و لرایتم ما اری» این چیزهایی که من میدیدم را شما هم میدیدین، یعنی میخواهم بگویم بحث خیلی عجیب نیست، آن چیزی که ختم شده و به اتمام رسیده ختم نبوت تشریحیه است، نه بقیه گونههای نبوت، بله ما دیگر از این به بعد پیغمبر نداریم، ولی بقیهاش همه مسیرهایش باز است، همین یک مسیر مسدود است چون آن هم نیاز نیست، وگرنه اگر نیاز بود میداشتیم، دیگر نیازی نداریم و این ختم شده، ختم شده یعنی به قله رسیده، بعضیها اشتباهی فکر میکنند معنی خاتَم خاتِم است، اصلا معنای خاتَم النبیین به معنای پایان دهنده نبیین نیست، اصلا در عربی همچین معنیای ندارد، آن خاتِم است که ما میگوییم خاتمه، وگرنه خاتَم به معنای نگین است، خاتم النبیین است یعنی قله نبیین است، حالا درست است به جهت زبانی هم بالاخره تا انتهای نبیین آمده، منتها به مراتب همه آمدهاند و رکاب آمده که این نگین را بگیرد، وگرنه همینجوری رکاب نمیزنند، همه این رکاب را زدهاند که نگین را بگیرند. یا مثلا در روایات ما دارد که اگر شیطان «يَحُومُونَ عَلَى اِبنِ آدَمَ» دور ابن آدم نمیچرخید، «لَوْ لاَ أَنَّ اَلشَّيَاطِينَ يَحُومُونَ عَلَى قُلُوبِ بَنِي آدَمَ لَنَظَرُوا إِلَى مَلَكُوتِ اَلسَّمَاءِ» اگر این هی دور بنی آدم جفتک نمیانداخت و قلب بنی آدم هی سر و صدا نمیکرد، اینها هم نگاه میکردند، «دیگران هم بکنند آنچه مسیحا میکرد»
ارتباط غزه و آخرالزمان، عزم و تلاش برای ظهور
من اینجا یک نقبی بزنم، گرچه میتوانم جای دیگری مطرح کنم ولی اجازه بدهید من این نکته را اینجا مطرح کنم، به این مسئله غزه و ارتباطات آخرالزمانی غزه مرتبط است، ما در مباحث قرآنی یک بحثی داریم به نام رسل «أُولُو الْعَزْمِ» حتماً شنیدهاید، بعد آدم هم مثلا اینگونه بود که «وَلَمْ نَجِدْ لَهُ عَزْم» معلوم است که، یا صبر کن «فَاصْبِرْ كَمَا صَبَرَ أُولُو الْعَزْمِ مِنَ الرُّسُلِ» کل معارف قرآن را که بگذارید روی آن اهداف کلی دین، معلوم میشود که این عزم عزمیست مربوط به حضرت مهدی عجل الله تعالی شریف، مرتبط با این است، پیمانی است که گرفتهاند که در این قضیه توپ میزنی یا نمیزنی، یعنی برای آخرالزمان تلاش آخرالزمانی میکنی یا نمیکنی، چون آن هدف «هُوَ الَّذِي أَرْسَلَ رَسُولَهُ بِالْهُدَىٰ وَدِينِ الْحَقِّ لِيُظْهِرَهُ عَلَى الدِّينِ كُلِّهِ» این حکم آخرالزمانی حکمی است که، شما هم الان تعجب نکنید یعنی آدم این کار را نمیکرده؟ بله، در روایات ما صریح دارد که آدم در زمین حضرت مهدی توپ نزد، عرضه شده که توپ نزد، الان ما خیلی گنده هستیم که داریم این حرفها را به هم میزنیم که ما باید در زمین حضرت توپ بزنیم، و آن فضا را به وجود بیاوریم، عزم مال این است که میخواهی قله را بزنی، اساساً قله کیست که میخواهی بزنی؟ یک رسول قله زن یعنی کی؟ رسول قله زن یعنی رسولی که دارد برای حضرت مهدی تلاش میکند!
عزیمت پنج رسول و نقش حضرت عیسی در ظهور مهدی
اجمالا یک روایت در این زمینه در کافی شریف ببینیم، سر بحث پنج رسول معظم (أُولُو الْعَزْمِ) دارد که «فَثَبَتَتِ اَلْعَزِيمَةُ️» این عزیمتشان تثبیت شد، حتماً بروید روایت کاملش را ببینید «لِهَؤُلاَءِ اَلْخَمْسَةِ فِي اَلْمَهْدِيِّ» اینها صاحب عزیمت شدند برای مهدی! «وَ لَمْ يَكُنْ لِآدَمَ عَزْمٌ عَلَى اَلْإِقْرَارِ بِهِ» آدم چنین عزمی نکرد، نه اینکه آدم بد بوده، ولی این قد و قواره پدر جد ما نبود که بخواهد برای حضرت مهدی کار کند، ولی اینها این کار را کردند؛ این یک بحثی است سر بحث حضرت عیسی و مؤید بودنشان به روح القدس، پیغمبری که گفتند به روح القدس مؤید است فقط حضرت عیسی است، و سرّ اینکه الان ایشان دو هزارسال و خوردهای زنده است، چون قبل از حضرت هم بوده قرار است باز دوباره پشت سر حضرت توپ بزند، و دیگر آن موقع حضرت عیسی نبی نیست، چون دیگر کسی نمیتواند در دوره ختمی نبی باشد، ایشان عیسی محمدی است، فامیلیاش اینگونه است، عیسی مریمی و عیسی عیسوی و اینها که در شناسنامه ایشان میبینید دیگر این نیست، شناسنامهاش را که ببینید دیگر به پیغمبر منتسب هستند و جزو سرلشکرهای پیغمبر و حضرت مهدی هستند، که یک بحث مفصلی دارند و من آن بحث مفصل را انشاالله در کلاسهای عرفان خواهم گفت، ولی به این نکته دقت کنید که ما در قرآن یک بحثی داریم که همهاش راجع به حضرت عیسی است که یکم توجه میخواهد.
ارتباط روح القدس با تثبیت مؤمنان و نقش حضرت زهرا در آخرالزمان
این یک جای دیگر آمده که راجع به ماست یعنی به ما هم مرتبط است، در (سوره مبارکه نحل آیه ۱۰۲، صفحه ۲۷۸) دارد که «قُلْ نَزَّلَهُ رُوحُ الْقُدُسِ مِنْ رَبِّكَ بِالْحَقِّ لِيُثَبِّتَ الَّذِينَ آمَنُوا» روح القدس عملاً برای تثبیت مومن آمده (نَزَّلَهُ رُوحُ الْقُدُسِ مِنْ رَبِّكَ بِالْحَقِّ لِيُثَبِّتَ الَّذِينَ آمَنُوا) برای اینکه مومن را تثبیت کند، خب تثبیت ما بر روح القدس چه نتیجهای دارد؟ ارتباطی که حضرت عیسی با روحالقدس دارد و اگر ماها بخواهیم ارتباط پیدا کنیم باید در زمره قرآن در بیاییم و قرآنی بشویم تا با روح القدس ارتباط پیدا کنیم، نه اینکه تفسیر قرآن بلد باشیم این یک بحث دیگر است، این باعث میشود که شما وقتی در سوره مبارکه مثلاً قدر دارد که «تَنَزَّلُ الْمَلَائِكَةُ وَالرُّوحُ» بعدش هم حضرت عیسی مدام دارد تایید میشود «أَيَّدْناهُ بِرُوحِ الْقُدُسِ» آنجا در روایات ما دارد که این (تَنَزَّلُ الْمَلَائِكَةُ وَالرُّوحُ) همان روح القدس است که حضرت فاطمه است، یعنی چی؟ یعنی اینکه اساساً حضرت عیسی محمدی دارد تاییداتش را از روح القدس میگیرد که بتواند عملیات آخرالزمانیاش را انجام دهد! امروزه و ذخیره آخرالزمان حضرت زهرا(س)، کار غزه به دست حضرت زهرا(س) است، اگر میبینید که این مقدار توجه رزمندگان و اینها در این دورهها کلا به ایشان معطوف شده، که ما هیچ موقع و هیچجا همچین گزارشی نداشتیم، ولی در این دورههای جنگ و اینها دیدهاید دیگر این چیزهای حاج قاسم و اینها را، ما هرجایی که گیر میکردیم چون این قضیه به آخر زمان مربوط است، و قضیه آخرالزمان به حضرت زهرا مربوط است، و ایشان اساسا اسس لاین قضیه!
اگر میخواهید کاری کنید توسلی چیزی، یک موقع است میگویید فضای مجازی را پر کنیم دشمن را بترسانیم و اینها درست، ولی توسلات به حضرت زهرا(س) به خصوص اگر در حرم بیبی دو عالم حضرت فاطمه معصومه(س) باشد، که حتماً این داستان را هم شنیدهاید دیگر از آسید محمود از آقای مرعشی نجفی که نقل از پدرشان است، پدرشان از عباد و زهاد بودند دیگر، که در نجف یک چلهای میگیرند که بتوانند قبر مادرشان را زیارت کنند، بالاخره امیرالمومنین را میبینند که ظاهرا در مکاشفهای بودند، میبینند و میگویند این چله چیست و چرا هست؟ میگویند میخواهم قبر مادرم را پیدا کنم، میگویند اینکه نه، این وصیت فاطمه است، این را کنار بگذار، ولی اگر میخواهی جایی بروی که همان جلال و جبروت و عصمت اینها به آنجا منتقل شده باشد، برو قم حرم حضرت معصومه. که اصلاً سرّ اینکه آقای مرعشی بلند میشوند از نجف میروند قم همین بوده!
این ختمهای ۵۳۰ مرتبه «اَللّهُمَّ صَلِّ عَلی فاطِمَة وَ اَبیها وَ بَعْلِها وَ بَنیها وَ سِرِّ الْمُسْتَوْدَعِ فیها» ️ این همان سرّ (مُسْتَوْدَع) است که در ایشان گذاشته شده، «بِعَدَدِ ما اَحاطَ بِه عِلْمُکَ» و هر توسلاتی که نماز استغاثه به حضرت زهرا، کلاً پدیده آخرالزمان که به حضرت عیسی و تثبیت مومنین ارتباط دارد، این پدیده به حضرت زهرا ارتباط دارد! اگر خواستید این بحث را خیلی میتوانم برایتان بازش کنم که همه آیات و روایاتش را را ببینید، ولی عجالتاً سرپاییش این است که جریان حضرت عیسی به عنوان جریان خیلی عجیبی که ایشان ۲۰۰۰ سال برای همین داستان زنده مانده، این را کی گفت؟ مسئله عزم در قرآن، روایت را هم که گفت (فَثَبَتَتِ اَلْعَزِيمَةُ️ لِهَؤُلاَءِ اَلْخَمْسَةِ) بخاطر قضیه مهدی، یعنی اصلاً جریان غیبت حضرت عیسی برای جریان حضرت مهدی است، و از آن طرفش هم تاییدی که دارد به روح القدس میشود و این مؤید به روحالقدس بودنش بخاطر این است که مدام دارد از حضرت زهرا مدد میگیرد، باید این کار را بکند، من این را هم در کلاس عرفان به بچهها میگویم که معنیش یعنی چی، مؤید به تاییدات حضرت زهرا بودن، باید این اتفاق باشد لذا آخرش، میخواهم این را بگویم که اقدامات آخرالزمانی و دنیا کلاً دست حضرت زهراست! اصلاً ماها خیلی وقتها این بعد مهدویشان را غفلت کردیم. ایشان خرج ولایت است، نه خرج ولایت امیرالمومنین بالحسب تاریخی، یا مثلاً انگار یک خرج ۷۵ روزه، نه! خرج ولایت ایشان، این (سِرِّ الْمُسْتَوْدَعِ) در ایشان چون خرج اوست و هزینه اوست، برای آن پشت در و اینها این هزینه را پرداختند.
لذا توسلات حضرت زهرا، نماز استغاثه حضرت زهرا، انشاالله اینها برای کار غزه کار راه انداز و مفید است، اصلاً این قاعده است و باید اینگونه باشد، انشاالله که این قصه به خیر به پایان میرسد و به ظهور حضرت منجر میشود، حالا من دیگر به همین مقدار بسنده میکنم و انشاالله از هفته بعد این نکته که تاثیرات علمی داستان، علم در آخرالزمان چه مدلی در میآید و قرآن راجع به آن چه میگوید، و همه اینها شما ممکن است بگویید (خب برای چی؟ میرویم در آخرالزمان و موقع ظهور میبینیم دیگر) نه، یعنی وقتی الان پتانسیلش را گذاشتهاند یعنی آماده باشید با این ظرفیت نسبت به آن، مثل این میماند که به شما بگویند فلان وقت جنگ است، و بگویید هرموقع جنگ شد میرویم، باید بروید چندتا رزمایش و مانور دهید! ۴ تا آمادگی بدنی نیاز دارید اینگونه نیست که مثلاً ( باشد هرموقع جنگ شد شد دیگر) نه اینگونه نیست اساساً باید آمادگی آن فضا را داشته باشید.