برخی مطالب بیان شده در این جلسه :
رُوِيَ عَنِ اَلنَّبِيِّ صَلَّى اَللَّهُ عَلَيْهِ وَ آلِهِ [أَنَّهُ قَالَ: ] لَوْ لَمْ يَبْقَ مِنَ اَلدُّنْيَا إِلاَّ يَوْمٌ وَاحِدٌ لَطَوَّلَ اَللَّهُ ذَلِكَ اَلْيَوْمَ حَتَّى يَخْرُجَ رَجُلٌ مِنْ وُلْدِي فَيَمْلَأَ اَلْأَرْضَ عَدْلاً وَ قِسْطاً كَمَا مُلِئَتْ ظُلْماً وَ جَوْراً
آیه 8 سوره ممتحنه : لا يَنْهاكُمُ اللَّهُ عَنِ الَّذينَ لَمْ يُقاتِلُوكُمْ فِي الدِّينِ وَ لَمْ يُخْرِجُوكُمْ مِنْ دِيارِكُمْ أَنْ تَبَرُّوهُمْ وَ تُقْسِطُوا إِلَيْهِمْ إِنَّ اللَّهَ يُحِبُّ الْمُقْسِطينَ
این آیه می گوید چهره بین المللی حضرت حجت(عج)، عدالت است…
اگر اولویت بین المللی عدل و قسط ما عوض بشود ، همان اتفاقی که برای یهود افتاد برای ما هم خواهد افتاد.
اینکه در روایت داریم که بسیاری از متدین ها سخت مقابل حضرت می ایستند ، به خاطر این است که اولویت شان با اولویت حضرت حجت(عج) یکی نیست.
اینکه عدالت در بسیاری از امور شرط است مثل امام جماعت که باید عادل باشد، یا شاهد که باید عادل باشد و… به دلیل فطری بودن آن است.
آیه 9 سوره حجرات : وَ إِنْ طائِفَتانِ مِنَ الْمُؤْمِنينَ اقْتَتَلُوا فَأَصْلِحُوا بَيْنَهُما فَإِنْ بَغَتْ إِحْداهُما عَلَى الْأُخْرى فَقاتِلُوا الَّتي تَبْغي حَتَّى تَفيءَ إِلى أَمْرِ اللَّهِ فَإِنْ فاءَتْ فَأَصْلِحُوا بَيْنَهُما بِالْعَدْلِ وَ أَقْسِطُوا إِنَّ اللَّهَ يُحِبُّ الْمُقْسِطينَ (9)
از این آیه متوجه می شویم عدل با قسط متفاوت است.
ما در قرآن یحب العادلین نداریم. بیشتر عدل برای رفع شبهه مفهومیه است…
قسط ، عدل به پا شده است و همراه با اقامه است معمولا.
در مجموعه مجلدات الحیاه ، آقای حکیمی مفهوم شناسی عدالت کرده اند و بسیار کتب قابل استفاده ای است.
طلاب در شناخت مفهوم عدالت بکوشند… الحیاه خوانی راه بیندازید…
به این دقت کنید : مکر دشمن در دل مکر خدا قرار می گیرد…
وَقَدْ مَكَرُوا مَكْرَهُمْ وَعِنْدَ اللَّهِ مَكْرُهُمْ وَإِنْ كَانَ مَكْرُهُمْ لِتَزُولَ مِنْهُ الْجِبَالُ(46 سوره ابراهیم)