پادکست حضرت نوح| قسمت نهم
بسم الله الرحمن الرحیم
ابراهیم بود، الان چه کار میکرد؟ اگر نوح بود، چه کار میکرد؟ این مهم است. پیامبر فرمود: «الأَلْواحُ خَشَبُ السَّفِینَةِ». این الواح، این تختهپارهها «و نحن الدسر». بعضیها خیلی راحت این احادیث را انکار می کنند. میگویند بابا، مثلاً زمان نوح و زمان حضرت آدم اصلا اینها نبوده اند که. کشتی کجا فرود آمده است؟ احتمالات فراوان است.
«سلام نُوحٌ فِی الْعَالَمِینَ».
پادکست قرآنی، تحلیلی مبتنی بر وحی
بسم الله الرحمن الرحیم. سلام عرض میکنیم خدمت شنوندگان عزیز محفلی پادکستی نوحی. ببینید، این پادکستها برای برنامه محفل درست شدهاند. محفل یک برنامه قرآنی ناب است و ما هم سعی می کنیم که خودمان ملتزم را به بحث قرآنی بدانیم.
آقا، اگر میخواستیم داستان را تعریف کنیم، کاری نداشت، مینشستیم یک داستان را از رو میخواندیم مثل داستان حضرت نوح. گرچه داستان حضرت نوح را تقریباً بلدند. میدانند که بالاخره کشتی بوده، طوفانی بوده، غرقی بوده و بچهاش بد بوده است. همین چیزها را بلدن. اما ما ناخواستیم در این سطح بایستیم. خواستیم همان تحلیلها و پشت پردهها همان چیزهایی که قرآن می گوید چرا، چرا، چرا (را بررسی کنیم.) چرا این قوم نوح اینگونه شدند؟ چرا نوح این کار را کرد؟ چرا بچهاش فلان کار را کرد؟ و همه این مسائل. تمام این چراها را که قرآن گفته است، ما میخواستیم متلزم باشیم که این را پخش کنیم و این را بگوییم.
فلذا، این پادکست، پادکست داستانی نیست، بلکه پادکست قرآنی است. از این جهتش هست ممکن است سطحش خیلی پایین نباشد، که نیست. البته سطحش یک سطح تفسیر هم نیست. یک کسانی که عادی هستند و گوش میدهند، ممکن است ۷۰ درصد را بفهمند، ۸۰ درصد را بفهمند. اشکالی ندارد. شما هم همان ۷۰-۸۰ درصد را متوجه شوید. رفتهرفته ما مثل کسانی که وزن میزنند و به باشگاه میروند، اولش با ۲۰ کیلو، ۳۰ کیلو باید تمرین کنند، رفته رفته بدنشان قوی میشود. شما هم انشاءالله رفتهرفته بدنه فهمتان قوی میشود از آیات قرآن. این چیزها را مرتب شما میشنوید. انشاءالله دعا کنید این پادکست ادامه پیدا کند و فکر میکنم یک دوره معارفی بسیار گسترده مبتنی بر قرآن را شما با آیات قرآن و با محوریت آیات قرآن و تحلیلهای قرآن. چونکه عزیزان میشود ده جور تحلیل داد برای یک حادثه.برای احد و بدر و احزاب میشود ده مدل تحلیل داد.
آنچه مهم است، تحلیل قرآن است و تحلیل وحی است. وگرنه همینجوری آدمها مینشینند حادثه ها را میبینند و تحلیل میکنند. آنچه مهم است، تحلیل وحی است. تحلیلی که آن تحلیل باعث بشود شما بتوانید حوادث امروز را هم تحلیل کنید. همانطور که به قول آقای مطهری (رحمت الله علیه) میفرمایند: «شمر زمانه ات را بشناس». الان وقت این است که نوح زمانه ات را بشناسید. ابراهیم را بفهمید که الان چه کار می کند. اگر ابراهیم بود، الان چه کار میکرد؟ اگر نوح بود، چه کار میکرد؟ این مهم است. انشاءالله که میتوانیم ادامه خوبی بدهیم. من که خودم راضیم. واقعاً خیلی حرفهای خوبی زدیم. من واقعاً خودم راضی ام از اینکه چنین پادکستی درست شده است و فکر میکنم کسانی هم که گوش میکنند، خیلی استفاده خواهند کرد. این یک نکته ابتدایی و مقدمهای بود.
نتیجه از بین رفتن پشتوانه های ظاهری
حالا رسیدیم به آخرین بخش که دیگر نوح پس از غرق، دارد پیاده میشود از این کشتی و دارد پیاده میکند. البته عرض کردیم که با اینکه این همه خالصسازی کرد و تهش هرچه مؤمن بود جمع و جور کرد و آورد در این غرق جهانی، نجات داد. آخرش آدم، آدم است دیگر. بالاخره خودش یک کاری بخواهد بکند، میکند «وَأُمَمࣱ سَنُمَتِّعُهُمۡ» یک اممی بعد از نوح آمدند خب، اینها از همین قوم با ایمان بودند دیگر. اینها هم کافر شدند باز دوباره یک عده ای از اینها «ثُمَّ يَمَسُّهُم مِّنَّا عَذَابٌ أَلِيمࣱ» اینها باز دوبار کافر شدند و داغون شدند. باز همین سیر تکرار شد.
یک لطفی در سوره مبارکه قمر وجود دارد که من آیه اش را خواندم.میخواهم یکبار دیگر بخوانم یک نکته ای بگویم. آیات از آیه 9 سوره مبارکه قمر شروع می شود راجع به حضرت نوح. «كَذَّبَتۡ قَبۡلَهُمۡ قَوۡمُ نُوحࣲ فَكَذَّبُواْ عَبۡدَنَا وَقَالُواْ مَجۡنُونࣱ وَٱزۡدُجِرَ». قوم نوح تکذیب کردند. همان تکذیبهای لجوجانه ای که گفتم ها. «فَكَذَّبُواْ عَبۡدَنَا» اینها تگذیب کردند «وَقَالُواْ مَجۡنُونࣱ» گفتند دیوانه است، «وَٱزۡدُجِرَ» باعث ده است که جن زده بشود، کار از دستش در برود. باید این را انداخت دور، بیاندازیمش سطل آشغال. اینجاست که وقتیکه انسان پشتوانه های ظاهری خود را از دست می دهد، ببینید چقدر آیات لطیف است.
«فَدَعَا رَبَّهُۥٓ أَنِّي مَغۡلُوبࣱ فَٱنتَصِرۡ* فَفَتَحۡنَآ أَبۡوَٰبَ ٱلسَّمَآءِ بِمَآءࣲ مُّنۡهَمِرࣲ* وَفَجَّرۡنَا ٱلۡأَرۡضَ عُيُونࣰا» ای خدا، من مغلوب شدم. من را یاری کن. من پشتوانه های خودم را از قوم و قبیله ام از دست دادم. من ماندم و ۸۰ نفر آدم تو ۹۵۰ سال، این چرا ۹۵۰ سالش را هم قبلاً گفتم. یادتان هست. این بشر عادت به عذاب ندارد. هنوز عذاب نشده است. انقدر دارند فرصت میدهند، فرصت میدهند، فرصت میدهند تا عذاب به جا بیفتد. بالاخره این آش هنوز اینجوری تا حالا برای بشر پخته نشده است. زیرش را کم کردند که مغز پخته شود قشنگ. تا برسد و عذاب در زمانی بیاید که یک وقت درستش باشد. خدایا، کمکمان بکن. این دعای نوح، اینکه نوح «فَدَعَا رَبَّهُۥ» این باعث شد که «فَفَتَحْنَا أَبْوَابَ السَّماءِ بِمَاءٍ مُّنْهَمِرٍ». (قمر: 11) آبها آبشاری از بالا ریخت. من همان قسمت اول هم گفتم. آب مثل باران و تندباد و تگرگ و رگبار و اینها نبارید. مثل آبشار ریخت پایین. «وَفَجَّرۡنَا ٱلۡأَرۡضَ عُيُونࣰا» عیون و چشمه ها هم همینجوری منفجر به سمت بالا شد. «فَٱلۡتَقَى ٱلۡمَآءُ» این آبها به دست هم میدادند. «فَٱلۡتَقَى ٱلۡمَآءُ عَلَىٰٓ أَمۡرࣲ قَدۡ قُدِرَ* وَحَمَلۡنَٰهُ عَلَىٰ ذَاتِ أَلۡوَٰحࣲ وَدُسُرࣲ»
پنج میخ محافظ
آقا عجب اقتداری خدا دارد نشان می دهد برای همان کار مقدر «وَحَمَلۡنَٰهُ عَلَىٰ ذَاتِ أَلۡوَٰحࣲ وَدُسُرࣲ» ما نوح را بر یکسری تخته پاره و میخ، به کشتی میگوید تخته پاره و میخ. به نظرتان نمی آید که یک چیزی را میخواهد اینجا بگوید؟ اینجا ائمه فرموده اند «الأَلْواحُ خَشَبُ السَّفِینَةِ». این الواح، این چوبها و تختهپارهها بودند و «نحن الدسر» میخ ها ما بودیم. حالا توضیح می دهم «و لولانا ما سارت السفينه باهلها». اگر ما نبودیم این کشتی اهل خودش را بلند نمیکرد ببرد.
این داستانش چیست؟ وقتی کشتی ساخته می شود، می دانید که میخ نقشش چیست. یک سری الواح و یک سری تخته پاره های بی ربط را به ییک ساختمان واحد تبدیل میکند. بست کار است. اینجا بود که میخها که زده شد 5 میخ طلایی جبرئیل آورد. به نام پنج تن آل عبا. این میخ ها حکم حرز دارد. آقا حرز با خودتان داشته باشید تو پرانتز حرز مهم است، حرز امام جواد علیه السلام مهم است. آقا یک چیز دیگر در پرانتز. حدیث کسا یادتان نرود. هر کسی بخواهد محفوظ بماند، خلاصه حافظ از دست صحبت این کشتی نوح/ ورنه طوفان حوادث بنیادت. اینها باید به 5 تن آل عبا و ائمه اطهار توسل بکند.
در همان داستان حضرت آدم دارد «فَتَلَقَّىٰٓ ءَادَمُ مِن رَّبِّهِۦ كَلِمَٰتࣲ فَتَابَ عَلَيۡهِۚ» آدم خواست توبه کند خدا 5 کلمه برایش فرستاد. «یا حَمِیدُ، و بِحَقِّ مُحَمَّدٍ، یا عَالِیُّ، بِحَقِّ عَلِیٍّ، یا فَاطِر، بِحَقِّ فَاطِمَةَ، یا محسن بِحق حَسَنُ، یا قدیم الاحسان بِحَقِّ الْحَقِّ الْحُسَیْنِ.» این کلماتی است که آدم با آن توبه می کند.
اینجا بگذارید من یک شبهه را پاسخ بدهم. این خیلی مهم است. بعضی ها خیلی راحت این احادیث را انکار میکنند. میگویند بابا مثلا زمان نوح، زمان حضرت آدم نبودند که. اینها بودند یا نبودند به نظرتان؟ هم بودند هم نبودند. نبودند به جهت بدن عنصری جسمی جرمیشان نبودند. بالاخره سالیانی گذشت، قرونی گذشت تا پیغمبر اسلام متولد شدند. از حضرت عبدالله، از حضرت آمنه. اما شما به این استدلال قرآنی توجه کنید. خدا میگوید: «فَكَيۡفَ إِذَا جِئۡنَا مِن كُلِّ أُمَّةِۭ بِشَهِيدࣲ وَجِئۡنَا بِكَ عَلَىٰ هَـٰٓؤُلَآءِ شَهِيدࣰا». یعنی چه؟ یعنی انبیا هر امتی شاهد بر اعمال امت هستند و تو پیامبر شاهد بر انبیایی هستند. میدانید شاهد کیست؟ کسی که باید باشد، انبیاء را ببیند اعمالشان را ببیند. اگر کسی باشد که نباشد، اعمال را نبیند، اعمال بر او عرضه نشود این چطور می تواند شهادت بدهد؟ مثل این است یک نفر را ببرند در دادگاه بگویند جز شهود، بگویند شما دیدی؟ بگوید من ندیدم. چه شهودی؟
اینها در عوالم بالا، در عوالم ملکوت، نورانیت اینها بوده و اینها بوده اند. بعداً افتاده اند در جسمشان. آدم اگر بخواهد رشد، ای آدم میخواهی توبه کنی باید بروی توسل به ائمه کنی، باید توسل کنی. «وَابْتَغُوا إِلَیْهِ الْوَسیلَةَ». اینجاست که یک حرزی به این کشتی می خورد. پنج میخ طلایی. یکیاش جلوی کشتی، دوتاش در سمت چپ و راست جلو و دوتاش هم در سمت چپ و راست عقب کشتی. آن میخ اول هم در پیشانی کشتی.
این باعث شد که «وَحَمَلۡنَٰهُ عَلَىٰ ذَاتِ أَلۡوَٰحࣲ وَدُسُرࣲ» خب وقتی که اینطور میشود «تَجۡرِي بِأَعۡيُنِنَا» حالا که حرزت را هم کامل کردی و ساخت کشتی را هم گفتی «وَٱصۡنَعِ ٱلۡفُلۡكَ بِأَعۡيُنِنَا وَوَحۡيِنَا» حالا میخواهد جریان پپدا کند. باز هم «تَجۡرِي بِأَعۡيُنِنَا» این باید تحت نظر ما حرکت کند و ما هوایت را داریم. نوح هوایت را داریم.
فرود کشتی نوح علیه السلام
خب، نوح بعد از یک عالمه زمانی که روی کشتی بودند و در این بحث پیش آمد که بالاخره کشتی باید بیاید روی زمین. همه غرق شده اند و کشتی باید بیاید روی زمین. قران اینطور گزارش میکند در سوره مبارکه مومنون آیه 28، میگوید که : «فَإِذَا ٱسۡتَوَيۡتَ أَنتَ وَمَن مَّعَكَ عَلَى ٱلۡفُلۡكِ» وقتی که در حقیقت شما با آن کسانی که بودند، بر کشتی سوار شدید. «فَقُلِ ٱلۡحَمۡدُ لِلَّهِ ٱلَّذِي نَجَّىٰنَا مِنَ ٱلۡقَوۡمِ ٱلظَّـٰلِمِينَ». اولاً این را بگویید. شمایی سوار کشتی هستی، شمایی که وضعت خوب است، شمایی که بچه هیاتی هستی، شمایی که به نماز اعتقاد داری، شمایی که به خدا اعتقاد داری، شمایی که به معارف بزرگ اعتقاد داری، برنگردی بگویی به هر جهت زحمت کشیده ام، دود چراغ خورده ام، کار کردیم به این نتایج رسیده ایم، نه اگر سوار کشتی هستی بگو «فَقُلِ ٱلۡحَمۡدُ لِلَّهِ ٱلَّذِي نَجَّىٰنَا مِنَ ٱلۡقَوۡمِ ٱلظَّـٰلِمِينَ» خدا را شکر کنید.
تو بگی «وَقُل رَّبِّ » نوح تو بگو این را.:«رَبِّ أَنزِلْنی مُنزَلًا مُبَارَکاً وَأَنتَ خَیْرُ الْمُنْزَلینَ». ببینید دارد دعاها را هم یادش میدهد که اصلاً چهجوری بگوید، چهجوری بخواهد. خود نوح، مستقلاً ببینید. این یعنی من تسلیم هستم. تسلیمم.
این کشتی اگر قرار باشد هزار سال دیگر هم روی آب برود باشد، من که چیزی نمیگویم. ولی خدا به او میگوید. میگوید بگو «وَقُل رَّبِّ » تو بگو «أَنزِلْنی مُنزَلًا مُبَارَکاً وَأَنتَ خَیْرُ الْمُنْزَلِینَ». بگو که خدایا، من را در یک مُنْزَلِ ببینید. ببینید مُنْزَلِ حالا یک بحث عربی دارد، یا مصدر میمی است یا اسم مکان. اگر اسم مکان باشد، یعنی در یک مکان خیلی مبارک. اگر در یک مکان خیلی مبارک باشد، چون این سوال هست که کشتی نوح کجا فرود آمده است.
اختمالا فراوان است درباره بهش. از خود مسجد کوفه هست، از تپههای آرارات هست، از حتی آمریکا هست، از قسمتهای فلسطین امروز و فلان. اینها از این تیکهها هست. خیلی زیاد است خلاصه این بحث. که کجا فرود آمده است. اگر منزل به معنای اسم مکان باشد بعید است روی تپه های آرارات فرود آمده باشد چون که اینجا مکان مبارک نیست و گزارشی نشده است، شاید جاهای دیگری هست که گزارش شده است. «وَأَنتَ خَیْرُ الْمُنْزَلینَ». تو بهترین کسانی هستی که باعث میشوی که انسان یکجایی فرود بیاید. خوش به حال نوح، خوش به حال آدم. نوح زندگیش را کرد، آدم هم زندگیش را کرد. زندگیشان را کردند «در آن نفس که بمیرم در آرزوی تو باشم. بدان امید دهم جان که خاک کوی تو باشم».. خوش به حال نوح، خوش به حال آدم که در کنار امیرالمومنین در همان مضجع شریف، وقتی سلام میدهید سلام میدهید سلام میدهید به «ضجیعیک آدم و نوح علیهما السلام» کسانی که در کنار حضرت امیرالمومنین دفن شده اند، آدم و نوح، خوش به حال نوح خوش به حال آدم.
« إِنَّ فِي ذَٰلِكَ لَأٓيَٰتࣲ وَإِن كُنَّا لَمُبۡتَلِينَ ». خدا میگوید: اینها همه اش آیات الهی است و «إِن کُنَّا لَمُبْتَلِینَ». ما اصلاً آزمایش میگیریم و امتحان میگیریم. ما پس از امتحانات زیاد این اتفاقات رخ میدهد. اینها عبرتهاست« إِنَّ فِي ذَٰلِكَ لَأٓيَٰتࣲ وَإِن كُنَّا لَمُبۡتَلِينَ »انشاءالله عبرتش به ما هم درسآموز باشد و ما را هم راه انداخته باشد. ما هم تو کشتی سوار شویم. ما هم نرویم یک گوشه بگویم: «به من چه؟» و همه این چیزها. انشاءالله سوار این کشتی باشیم. «حافظ از دست مده صحبت از اینکه کشتی نوح/ ور نه طوفان حوادث ببرد بنیادت.»
یا علی، خداحافظ.