پادکست حضرت نوح| قسمت دوم
بسم الله الرحمن الرحیم
«إِنَّ هَٰذَا ٱلۡقُرۡءَانَ يَهۡدِي لِلَّتِي هِيَ أَقۡوَمُ وَيُبَشِّرُ ٱلۡمُؤۡمِنِينَ ٱلَّذِينَ يَعۡمَلُونَ ٱلصَّـٰلِحَٰتِ أَنَّ لَهُمۡ أَجۡرࣰا كَبِيرࣰا.»
می بینید که دارد: «إِنَّ ٱللَّهَ ٱصۡطَفَىٰٓ ءَادَمَ وَنُوحࣰا وَءَالَ إِبۡرَٰهِيمَ وَءَالَ عِمۡرَٰنَ عَلَى ٱلۡعَٰلَمِينَ» حضرت نوح زمینه ای خواهد شد برای غربال گری.
جلوه ای از حضرت نوح روشن شده است و تو چشم می خورد به صورت گل درشت که او نظیر است و او بشیر نیست.
همه انبیا نسبت به خاتم الانبیاء یک رابطه ای دارند که شعاعی از وجود خاتم الانبیاء اند.
«سلام علی نوح فی العالمین.»
بسم الله الرحمن الرحیم.
مروری بر قست قبلی
سلام عرض میکنم خدمت همه ی شنوندگان عزیز محفلی مون.
پادکستی رو که داشتیم با همدیگه گفتگو میکردیم را شروع کردیم. پادکست حضرت نوح علیه السلام. خب جلسه قبل چیزهایی که گفتیم تقریبا یک دمویی گفتیم از جریان حضرت نوح.
از اینکه پیامبر اولوالعزم بودن.
«سلام علی نوح العالمین.»
پیغمبر بزرگی بودند.
بحث عمر طولانی شون.
بحث مسئله کشتی.
مسئله طوفان حضرت نوح.
مسأله زن و بچه حضرت نوح.
مسئله مسخره کردن قوم نوح.
مسئله پاپتی بودن دور و بریهای نوح.
اینها چیزهایی بود که به صورت دمو گفتیم. حالا باید اینها را رمزگشایی کنیم.
نزدیکی داستان نوح علیه السلام به آخرالزمان
یک نکته ای که من باز هم عرض میکنم این است که جریان حضرت نوح برای ما بسیار مهم است. به دلیل اینکه جریانات آخرالزمانی به جریانات حضرت نوح گره خورده است. یعنی تصریح شده و در قرآن یک اشاره ای هم شده است. حالا به شما نشان میدهم.
یه اشاره ای شده که کأن مسئله ی آخرالزمان مسئله ایست شبیه به جریان حضرت نوح که ما الآن ان شاء الله در این جریان قرار گرفته باشیم و ان شاءالله هم سوار همین کشتی نوح باشیم. این که گفتم و این را هر جلسه میگویم که آقا ما در جریانی شبیه به جریان نوح علیه السلام هستیم. شما در ابتدای سوره مبارکه اسراء ببینید خیلی چیز عجیبی است این ابتدای سوره مبارکه اسراء.
بعد از اینکه جریان اسراء پیغمبر و معراج پیغمبر مطرح میشود، یکهویی بی مناسبت تقریبا، که «مِّنَ ٱلۡمَسۡجِدِ ٱلۡحَرَامِ إِلَى ٱلۡمَسۡجِدِ ٱلۡأَقۡصَا» یکهو میاید سر جریان بنی اسرائیل و فساد بنی اسرائیل و دو بار فساد بنی اسرائیل و یک سری عبادی که میریزند پدر این بنی اسرائیلی ها و، یهودی ها رو در میاورند و بعد وعده اول و وعده دوم. این وسطش یکهو اینجوری میگوید. ببینید شما خودتان بخوانید ببینید تعجب میکنید؟
«وَءَاتَيۡنَا مُوسَى ٱلۡكِتَٰبَ وَجَعَلۡنَٰهُ هُدࣰى لِّبَنِيٓ إِسۡرَـٰٓءِيلَ أَلَّا تَتَّخِذُواْ مِن دُونِي وَكِيلࣰا» ما به موسی کتاب دادیم و هدایت برای بنی اسرائیل آوردیم.اینکه غیر از من به کسی تکیه نکنید و کسی را وکیل قرار ندهید.
بعد یکهو بر میگردد به همه ما میگوید: «ذُرِّيَّةَ مَنۡ حَمَلۡنَا مَعَ نُوحٍ» ای کسانی که ذریه آن کسانی هستید که با نوح در کشتی بودید،
«إِنَّهُۥ كَانَ عَبۡدࣰا شَكُورࣰا» نوح یک بنده شکور بود که حالا عرض میکنم در ویژگی های حضرت نوح.
بعد میگه «وَقَضَيۡنَآ إِلَىٰ بَنِيٓ إِسۡرَـٰٓءِيلَ فِي ٱلۡكِتَٰبِ لَتُفۡسِدُنَّ فِي ٱلۡأَرۡضِ مَرَّتَيۡنِ وَلَتَعۡلُنَّ عُلُوࣰّا كَبِيرࣰا» و ادامهاش اینکه این فسادهایی که میکنند چه جوری به بندگان ما میایند و دمار اینها را در میاورند که مسئله فسادهای بنی اسرائیل و یهود است که انشاء الله ما در این دومیش قرار گرفته باشیم و این طومار این بنی اسرائیل یهودی صهیونیست ان شاء الله زمانی باشه که ما ببینیم که برچیده میشود.
یکهو این وسط میگه «ذُرِّيَّةَ مَنۡ حَمَلۡنَا مَعَ نُوحٍ» عه! چرا یکهویی اسم ما شد «ذُرِّيَّةَ مَنۡ حَمَلۡنَا مَعَ نُوحٍ»؟ اصلا چه ربطی داشت؟
شما آیاتش رو نگاه بکنید. آیات بالا پایینش هیچ ربطی ندارد. انگار میخواهد بگوید ببینید شما هم همون وضعیتی هستید در وضعیتی قرار میگیرید در موقعیت نوح، شما هم در همون وضعیت هستید. آخرالزمان در وضعیتی قرار میگیره شبیه وضعیت نوح.
تعریف «شکر» در جریان حضرت نوح
«إِنَّهُۥ كَانَ عَبۡدࣰا شَكُورࣰا» او عبد شکور بود. یعنی شما هم عبد شکور باشید. یعنی چی؟ یعنی خالص باشید.
میدانید شکر معنیش یعنی اینکه شما نعمت را صد در صد دارید در مسیر درستش استفاده میکنید. شکر یعنی این. یعنی این شرایطی که به شما دادم «ذُرِّيَّةَ مَنۡ حَمَلۡنَا مَعَ نُوحٍ» خالص بشوید. او خالص بود.نهصد و پنجاه سال خالصانه برای خدا کار کرد.
او الگوی شکر است. کما اینکه در روایات داریم اگر میخواهید شکر را یاد بگیرید از نوح یاد بگیرید. کما اینکه از صبر میخواهید یاد بگیرید. از ایوب یاد بگیرید. نماد شکر، نماد حرکت خالصانه نوح است.
البته ما حتما میدانیم که همه انبیاء نسبت به خاتم الانبیاء یک رابطه ای دارند که شعاعی از وجود خاتم الانبیاء هستند. در قرآن دارد
«فَكَيۡفَ إِذَا جِئۡنَا مِن كُلِّ أُمَّةِۭ بِشَهِيدࣲ وَجِئۡنَا بِكَ عَلَىٰ هَـٰٓؤُلَآءِ شَهِيدࣰا» یعنی چی؟
یعنی اینکه همه امت ها شهید دارند و شاهد دارند و پیغمبرانشان شاهدهای امت خودشان هستند. «وَجِئۡنَا بِكَ عَلَىٰ هَـٰٓؤُلَآءِ شَهِيدࣰا» تو شاهد همه اونهایی. شاهد همه اونهایی. نه این که داری یه دوربین گذاشتی داری نگاه میکنی نه. یعنی اینها زیرمجموعه تو هستند؟ یعنی اگر ما میگوییم شکر نوحی، شکر به سبک نوح، یعنی شعاعی از شکری که پیغمبر کرده است. اینجا یک جلوه خوبی پیدا کرده است. شکری که پیغمبر دارد اسم شاکر و شکور و اینهایی که پیغمبر دارد، این یک جلوه اش، در حقیقت جلوه تامی از آن در حضرت نوح دیده شده است.
پیغمبر شکر است. پیغمبر استفاده از نعمت ها، سرجایش است. کمااینکه الگوی صبر هم هست. الگوی صبر هم هست. شما در بحث سوره مبارکه هود که جریان حضرت نوح رو بیان میکند، وقتی که جریان تمام میشود اینجوری میگوید آیات «تِلۡكَ مِنۡ أَنۢبَآءِ ٱلۡغَيۡبِ نُوحِيهَآ إِلَيۡكَ» ما این خبرهای غیبی بود که به تو دادیم، «مَا كُنتَ تَعۡلَمُهَآ أَنتَ وَلَا قَوۡمُكَ مِن قَبۡلِ هَٰذَاۖ» تو قبل از این نمیدانستی پیغمبر این خبرهای غیبی را «فَٱصۡبِرۡۖ» داستان نوح را دیدی پس تو هم صبر کن، «ان الله عاقبت للمتقین.» ببین این عاقبت برای متقیان بود ببین نتیجه داد پس «فَٱصۡبِرۡۖ» یعنی الگوی صبر هم هست.
کما اینکه در آیات قرآن دارد که به پیغمبر گفته میشود «فصبر کما صبر اولوالعزم من الرسل» صبر کن شبیه اولوالعزم من الرسل شبیه پیامبران صاحب عزم که حالا من این رو برایتان توضیح میدهم یک مقداری صاحبان عزم را.
معنای اولوالعزم
حاج آقا مگه پیغمبر غیر صاحب عزم هم داریم؟ بله داریم.
تصریح شده است حضرت آدم «وَلَقَدۡ عَهِدۡنَآ إِلَىٰٓ ءَادَمَ مِن قَبۡلُ فَنَسِيَ وَلَمۡ نَجِدۡ لَهُۥ عَزۡمࣰا» ما عهد گرفتیم از آدم قبل از این. یک وزنه ای بوده است، وزنه را منکر نشده ها. منتها دیدید مثل وزنه بردار رفته زیر وزنه، وزنه را انداخته و نتوانسته است. خب دیدید دیگه این صحنه را؟ میگوید که «فَنَسِيَ وَلَمۡ نَجِدۡ لَهُۥ عَزۡمࣰا» عزم درش نیافتیم. انگار وزنه رو انداخت. با سه چراغ روشن کار را درنیاورد آدم.
ولی پنج تا پیغمبر داریم با سه چراغ روشن وزنه زده اند.بالاترین وزنه ها رو اینها زدند. به آنها میگویند پیغمبر اولوالعزم.نوح علیه السلام اولین پیغمبران است.
حاج آقا اولوالعزم را زودتر تعریف کنید برای ما دلمان آب شد. اولوالعزم خیلی جالب است. معنیش که یعنی صاحب عزم. اما پنج پیغمبر داریم به واسطه اینکه
- یک دعوتشان جهانی است
- صاحب کتاب و شریعت اند
- در پروژه آخر الزمانی حرکت میکنند چون جهانی است.
من اینو افراز میکنم که دیده بشود. چون جهانی است دارند آن کار آخری که وجود دارد باید حضرت مهدی بیایند تمام کنند، اینها از اول در آن پروژه جهانی اند و لذا دارند در تیم حضرت مهدی توپ میزنند. دارند آنجا فعالیت میکنند. از آن اول نگاهشان به آن حرکت جهانی است.
این که گفتم تو همین سوره مبارکه اسرا هم می بینید ما را. گفت «ذُرِّيَّةَ مَنۡ حَمَلۡنَا مَعَ نُوحٍ» روایت داریم خیلی روایت جالبی است. روایت راجع به همین بحث اولوالعزم در کتاب شریف کافی، دارد که «فثبتت العزيمة لهولاء الخمسة في المهدي.» این پنج نفر عزم کردند کار حضرت مهدی رو دربیاورند. «و لم يکن لآدم عزيمة علي الاقرار» آدم جهود نداشت، انکار نداشت ولی نتوانست زیر بار وزنه برود.
آقا اولوالعزم اگر کسی بخواهد دنبال پیغمبر اولوالعزم باشد عزیز من باید، نمیگم آدم بدی میشه ها! نه.باید اگر میخواد دور و بر پیغمبر باشد «و الذین معه» باشد، کنار پیغمبر باشد، باید در دستگاه حضرت مهدی توپ بزند.
درس میخواند برای این، عبادت میکند برای این، کار اقتصادی انجام میدهد برای این. اگر این باشد در پروژه حضرت مهدی و در پروژه اولوالعزم من رسل است. اگر این نباشر یک آدم خوبی اس، دارد یک زحمتی میکشد و ممکن است هم خدایی نکرده یک آدم بدی باشد که مثلا دارد یک زحمتهای دیگری میکشد. توپ میزند در دستگاه دشمنان حضرت مهدی. آنجا را دارد بیل میزند، تو باغچه آنها. فاند تحصیلی میگیرد از آنها برای اینکه برای آنها کار بکند ولو اینکه نمازش رو هم بخواند، روزه هم میگیرد و اینها ولی دارد خدمت میکند و کمک میکند به دشمنان حضرت مهدی.
لذا یکی از نکات مهم در اولوالعزم این است. یکی از نکاتش به همین دلیل وجود شریعت و کتابی است که اینها میاورند. ببینید این آیه رو تو آن دموی اولیه هم عرض کردم «شَرَعَ لَكُم مِّنَ ٱلدِّينِ مَا وَصَّىٰ بِهِۦ نُوحࣰا وَٱلَّذِيٓ أَوۡحَيۡنَآ إِلَيۡكَ وَمَا وَصَّيۡنَا بِهِۦٓ إِبۡرَٰهِيمَ وَمُوسَىٰ وَعِيسَىٰٓۖ أَنۡ أَقِيمُواْ ٱلدِّينَ وَلَا تَتَفَرَّقُواْ فِيهِ» ببینید این پنج بزرگوار گفته شده اند. گفته شده که از دین تشریع شده، حالا من ان شاءالله یک پادکستی ضبط خواهم کرد، راجع به دین و شریعت بحث بسیار مهمی است.
«شَرَعَ لَكُم مِّنَ ٱلدِّينِ» از دین، دین چیست؟ آن شاهراه اصلی است. مثل فرات که میگویند شریعه فرات. فرات یک رود اصلی است که کسی بهش دسترسی ندارد. به چه دسترسی دارد؟ به شریعه فرات دسترسی داریم. منطقه های دسترسی است.
«شَرَعَ لَكُم مِّنَ ٱلدِّينِ» از این ستون اصلی دین یک چیزهایی تشریع شده است «مَا وَصَّىٰ بِهِۦ نُوحࣰا» آن چیزی که نوح را به آن توصیه کردند «وَٱلَّذِيٓ أَوۡحَيۡنَآ إِلَيۡكَ» آن چیزی که به تو پیغمبر آمده است و «وَمَا وَصَّيۡنَا بِهِۦٓ إِبۡرَٰهِيمَ وَمُوسَىٰ وَعِيسَىٰٓۖ» و این سه بزرگوار که توصیه شده است. اینها وظیفشان این است که «أَنۡ أَقِيمُواْ ٱلدِّينَ» ایها باید آن اصل شاهراه و صراط مستقیم را اقامه بکنند که حالا ان شاء الله در پادکست دین و شریعت یک مقداری راجع به آن گفتوگو خواهیم کرد.
امت واحده، اما گمراه
از آن طرف هم جریان حضرت نوح علیه السلام این آیه معروفی هست. خیلی این آیه رو دقت کنید آیه 213 سوره مبارکه بقره. این آیه یکی از غرر آیات است و تابناک ترین آیات راجع به بحث بعثت انبیاست. «انَ ٱلنَّاسُ أُمَّةࣰ وَٰحِدَةࣰ فَبَعَثَ ٱللَّهُ ٱلنَّبِيِّـۧنَ مُبَشِّرِينَ وَمُنذِرِينَ وَأَنزَلَ مَعَهُمُ ٱلۡكِتَٰبَ بِٱلۡحَقِّ لِيَحۡكُمَ بَيۡنَ ٱلنَّاسِ فِيمَا ٱخۡتَلَفُواْ فِيهِۚ وَمَا ٱخۡتَلَفَ فِيهِ إِلَّا ٱلَّذِينَ أُوتُوهُ مِنۢ بَعۡدِ مَا جَآءَتۡهُمُ ٱلۡبَيِّنَٰتُ بَغۡيَۢا بَيۡنَهُمۡۖ فَهَدَى ٱللَّهُ ٱلَّذِينَ ءَامَنُواْ لِمَا ٱخۡتَلَفُواْ فِيهِ مِنَ ٱلۡحَقِّ بِإِذۡنِهِۦۗ وَٱللَّهُ يَهۡدِي مَن يَشَآءُ إِلَىٰ صِرَٰطࣲ مُّسۡتَقِيمٍ»
مردم یک امت واحده بودند منتها عزیزان! هر وحدتی خوب نیست. امت واحده گمراه بودند. یعنی مجموعا این امت را که میدیدی دیگه گمراه بود. مومن نداشت. چرا مومن داشت؟ مومن هایش تو باقالیها بودند. کما اینکه خود حضرت نوح در کوه بود. میدانید که حضرت نوح در کوه بود. اصلا کناره گیری کرده بود. جبرئیل آمد به حضرت نوح گفت که چه نشستهای؟ چرا نشستی؟ گفت چی کار کنم؟ گفت برو دعوت کن. گفت میزنند میکشند مارا اصلا. گفتند برو دعوت کن من با توام. از آنجا پیغمبری حضرت نوح شروع میشه.
بودند یک سری مومنین در باقالیها، در در و دیوار، در حالت تقیه. اینجاست که وقتی که دیده میشود، مسیر بشریت از حضرت آدم وقتی شروع شد خورد، خورد، خورد خورد خورد. در طی 1000 سال تقریبا. که حضرت نوح مال هزاره دوم است.
میدانید این را در پرانتز بگویم قایمکی. حضرت نوح در سال رحلت حضرت آدم به دنیا میاید. مال آن زمان است. خورد خورد این بشر را ولش کردند فقط مواعظ بوده است. انبیاء مختلف مثل آدم، مثل شیث، مثل حضرت ادریس. اینها میامدند چکار میکردند؟ موعظه میکردند. موعظه داشتند اینها. خورد خورد درست است موعظه بوده است، ولی اینها (مردم) به یک امت واحده گمراه تبدیل شدند «فَبَعَثَ ٱللَّهُ ٱلنَّبِيِّـۧنَ مُبَشِّرِينَ وَمُنذِرِينَ»
آن موقع خدا انبیا رو آورد. مگر قاابلش نبی نبود؟ چرا نبی بود. اما انگار نوح که آمد تازه خود گفت حالا شد! «فَبَعَثَ ٱللَّهُ ٱلنَّبِيِّـۧنَ مُبَشِّرِينَ وَمُنذِرِينَ» آن موقع اینها آمدند برای رفع اختلاف. حالا ملت یک سری اختلاف کردند در خود همین اینها که این یک بحث مفصلی است سر جا خودش. اون موقع یکسرس شند مومن یکسرس شدند کافر بعد از آمدن انبیا.
ببینید نوح در زمانی آمده است. این بحث مهمی است. نوح در زمانی آمده است که وضعیت دنیا به یک انحراف بسیار بالا افتاده بود. این آیه را دقت بکنید. سوره مبارکه نجم خدا میگوید «وَأَنَّهُۥٓ أَهۡلَكَ عَادًا ٱلۡأُولَىٰ* وَثَمُودَاْ فَمَآ أَبۡقَىٰ* وَقَوۡمَ نُوحࣲ مِّن قَبۡلُۖ إِنَّهُمۡ كَانُواْ هُمۡ أَظۡلَمَ وَأَطۡغَىٰ»
خدا قوم عاد رو هلاک کرد. «وَثَمُودَاْ فَمَآ أَبۡقَىٰ» قوم ثمود رو هم کسی را باقی نگذاشت. «وَقَوۡمَ نُوحࣲ مِّن قَبۡلُ» قوم نوح هم از قبل هلاک کرده بود.
راجع به قوم نوح که میشود میگوید «إِنَّهُمۡ كَانُواْ هُمۡ أَظۡلَمَ وَأَطۡغَىٰ» اینها دیگر از همه ظالم تر، از همه طغیانگر تر بودند.
از همه بدتر اینها بودند. ببینید همینجوری که بشر خودش رو رها کند، عزیز من! اگر در قالب شرایع خودت را نگه نداشتی بشر همینجوری رها بشود، هزار تا کثافت کاری ازش بر میاید دیگر. اینها رسیده بودند به اینجا که «فَبَعَثَ ٱللَّهُ ٱلنَّبِيِّـۧنَ مُبَشِّرِينَ وَمُنذِرِينَ» اینجا بود که نوح وارد صحنه میشود. به عنوان یک پیامبر اولوالعزم آخر الزمانی-اول الزمانی، میداند که باید در دستگاه حضرت مهدی توپ بزند و میداند که آن پروژه رو باید جلو ببرد
لذا پروژه خودش هم به عنوان «اولوالعزم من الرسل» میشود پروژه جهانی. لذا بعضی ها راجع به طوفان میگویند این طوفان منطقه ای بوده یا جهانی؟ جهانی جوابش این است. شما هرچهبه من بگویید این چه بوده میگویم جهانی. چون اصلا آن اشل حضرت نوح یک کار جهانی بوده است شبیه اشل حضرت مهدی عجل الله تعالی فرجه الشریف که نوح یک منجی بوده است برای قوم و حضرت مهدی انشاالله چشممون به جمال ایشان روشن بشود، ایشان هم همین طور است. یک پروژه جهانی.
یک نکته ای را ما با همدیگر مرور کردیم. نکته این است که پیغمبر اولوالعزم پیغمبر مصطفی مجتبی این رو در آیات قرآن میبینید که «إِنَّ ٱللَّهَ ٱصۡطَفَىٰٓ ءَادَمَ وَنُوحࣰا وَءَالَ إِبۡرَٰهِيمَ وَءَالَ عِمۡرَٰنَ عَلَى ٱلۡعَٰلَمِينَ» ببینید آدم با اینکه اولوالعزم رسل نبوده است، چون ویژگی داشته است،اولین پیغمبر بوده است، «إِنَّ ٱللَّهَ ٱصۡطَفَىٰٓ ءَادَمَ» «و نوحا» نوح هم به دلیل اینکه یک ویژگی خیلی فوق العاده دارد، صاحب شریعت است، پیغمبر اولوالعزم هدف جهانی دارد و در این زمین دارد بازی میکند. پیغمبر شاکر، صابر، صبور، شکور.
«سلام علی نوح فی العالمین.» اینجاست که حضرت نوح زمینه ای خواهد شد برای غربالگری. آهان این از آن بحث هایی که در پادکست بعدی بهش میرسیم.
نوح، منذری جهانی
حضرت نوح خشن نیست. پیغمبر خشن نیست. حتی در قرآن دارد که «وَلَا تُخَٰطِبۡنِي فِي ٱلَّذِينَ ظَلَمُوٓاْ» خدا بهش میگوید آقای نوح اینقدر با من دهان به دهان نگذار راجع به اینکه آقا این تن بمیرد میشود این کفار را عذاب نکنیم؟ میگوید این کار را نکن. «إِنَّهُم مُّغۡرَقُونَ» تمام شده بحث. یعنی حضرت نوح پیغمبر خشنی نیست، اما شرائط حضرت نوح و شرائط زمان حضرت نوح، حضرت نوح رو به جائی کشانده است که باید نذیر باشد فقط. نمیتواند بشیر و نذیر باشه.
ببینید ما در آیات قرآن داریم «رُّسُلࣰا مُّبَشِّرِينَ وَمُنذِرِينَ» در چند آیه این را داریم. رسل هم مبشرند و هم منذرند، هم بشیر هستند، هم نذیرند. ولی این راجع به حضرت نوح صدق نمیکند. درست است اهل رحمت است ولی آنجایی که خیلی گلدرشت زده در چشم،
حالا انشاءالله بهتان نشون میدهم. هم در سوره مبارکه نوح و هم در سوره مبارکه هود هست. اینها جلوه نذیر بودن جلوی ترساننده بودن است. این بشری که دارد به سمت پرتگاه میرود، ترمز هم بریده است خیلی گوگولی بازی با این درنمیاورند، این هی فقط داد میزنند میگویند آهای داری میروی در دره ها داری میمیری. آی این های های های. این یعنی نذیر است.
جلوه ای از حضرت نوح. روشن شده و در چشم میخورد به صورت گل درشت که او نذیر است، او بشیر نیست. این هم به دلیل شرایط زمان حضرت نوح است و نه ویژگی حضرت نوح.
ویژگی حضرت نوح انقدر پر رحمت است، انقدر پر از رحمته که با خود خدا دارد دهان به دهان میگذارد که خدا میگوید بابا ول کن دیگر بس است دیگر. «وَلَا تُخَٰطِبۡنِي فِي ٱلَّذِينَ ظَلَمُوٓاْ إِنَّهُم مُّغۡرَقُونَ»
انشاءالله سوار بر کشتی نوح میشویم. انشاء الله شرایط زمانه حضرت نوح رو بیان میکنیم. نذیر بودن را بیان میکنیم تا ببینیم که چرا به این غرق جهانی قضیه دارد میرسد.
«حافظ از دست مده صحبت این کشتی نوح/ ورنه طوفان حوادث ببرد بنیادت»
یا علی. خداحافظ.