فایل صوتی:

فایل متنی:

متن سخنرانی:

پادکست حضرت نوح| قسمت یکم

بسم الله الرحمن الرحیم

سلام علی نوح فی العالمین سلام بر نوح در همه عوالم.

حضرت نوح این همه آدم را دعوت کرد، زن و بچه خودش ایمان نیاوردند. این به نظر شما بد نیست؟

دیدند که او دارد وسط بیابون کشتی درست می کند. مسخره می کردند. خداییش اگه شما بودی مسخره نمی کردی؟

این کشتی چه ویژگی ای داشته است؟ چه جوری ساخته شده؟

این که خدا میگوید این کشتی زیر نظر من ساخته شده است این یعنی چه؟

چرا حضرت نوح

سلام عرض می کنم خدمت همه شنوندگان عزیزی که پادکست های محفل را دارند دنبال می کنند.

پادکست های قرآنی باحال و ان شاالله آموزنده برای امروز و روزگاران دیگه ما.

این پادکست راجع به حضرت نوح است. راجع به یک پیغمبر اولوالعزم که اسمشان البته نوح نبوده است، اسمشان عبدالغفار و عبد الاعلی بوده است منتها در روایات ما هست. اسم ایشان نوح شده است به دلیل اینکه «ینوح علی قومه» بر قوم خودش ناله می کرد. یعنی با عجز و لابه از خدا سعادت قوم خودش رو می خواست.

البته هر پیغمبری همینطور است. پیغمبر خشن و بی رحم ما نداریم. کمااینکه متاسفانه یکی از چیزهایی که راجع به حضرت نوح نشون داده می شود یک پیغمبر خشن بی رحم است. به خصوص در این فیلم های هالیوودی راجع به پیغمبر و پیغمبر مهمی به نام نوح یک چنین چهره ای نشون داده میشود. حالا راجع بهش بعدا یک مقداری صحبت ان شاءالله خواهیم کرد.

حضرت نوح را چرا شروع کردیم اول؟ چون که خیلی حال میکنیم با او  این دلیل اول. چرا حال میکنیم؟ حدود صد و چهل آیه راجع به حضرت نوح داریم. جایگاه ویژه ای که حضرت نوح دارد که ما سلام نسبت به بسیاری از انبیاء داریم. «سلام علی موسی و هارون.»، «سلام علی الیاسین.» خود پیغمبران مثل حضرت عیسی سلام میکنند بر خودشان «وَٱلسَّلَٰمُ عَلَيَّ يَوۡمَ وُلِدتُّ وَيَوۡمَ أَمُوتُ وَيَوۡمَ أُبۡعَثُ حَيࣰّا» سلام بر موقعی که به دنیا آمدم، مبعوث شدم، می میرم. سلام های متعددی داریم ولی سلام به حضرت نوح یک سلام ویژه است. «سَلَٰمٌ عَلَىٰ نُوحࣲ فِي ٱلۡعَٰلَمِينَ» سلام بر نوح در همه عوالم. این سلام، سلام تک است، سلام ویژه است.

راجع به حضرت نوح، حالا بعدا گفتگو خواهیم کرد، یک مقداری پیغمبر اول الزمانی ما به پیغمبر آخر الزمانی ما و جریانات آخر الزمان همه به همدیگر خیلی گره خورده است. یعنی خیلی با همدیگر اینها سینک شده، مچ شده است هم در روایات هم در آیات قرآن یک اشاراتی نسبت به این قضیه ما داریم.

نوح منجی بوده است، عالم به یک نقطه ای رسیده که همه منتظر یک منجی بودند و این منجی حضرت نوح بوده است. حالا ما هم در یک زمانی هستیم که ان شاء الله آخر الزمان است. وضعیت در دنیا دارد به گونه ای پیش میرود که همه فهمیده اند و ریسمانها رو انداختنه اند. فهمیده اند خبری نیست.

باید به هرجهت نوح این عالم بیاد.

شاید سر این است که حضرت نوح یک مقداری در ادبیات ما و در روایات ما به اهل بیت در حقیقت استناد داده شده است و اینجوری دیده شده. شما دارید که «مثل اهل بيتى كسفينة نوح» مثل اهل بیت مثل کشتی نوح است. «من ركبها نجا ومن تخلف عنها هلک» کسی که سوار این کشتی میشود نجات پیدا میکند و کسی که تخلف میکنه از این کشتی در حقیقت هلاک میشود.

در ادبیات ما پر، راجع به حضرت نوح نسبتش که «ای دل ای سیل فنا بنیاد هستی برکند، چون تو را نوح است کشتیبان ز طوفان غم مخور» یا دارد « حافظ از دست نده صحبت این کشتی نوح، ورنه طوفان حوادث ببرد بنیاد.» این کشتی نوح رو از دست نده.

معلوم است که انگار هممون در حالت غرقیم و اینکه باید حواسمان جمع باشد که در این کشتی نوح سوار شیم.جزو اون کسانی، مومنینی باشیم که تو این کشتی میخوایم سوار شیم.

حالا خورد خورد که ما بحث نوح رو انشاء الله بگوییم میفهمیم که چقدر جایگاه ویژه ای دارد حضرت نوح.

ویژگی های حضرت نوح

من اول یک دمویی بگویم از حضرت نوح. ببینید سوالاتی که احتمالا در مورد حضرت نوح هست و ویژگی هایی که راجع به حضرت نوح هست من عرض خواهم کرد به خصوص آن ویژگی های قرآنی را.

ببینید بعضی چیزا ممکن است جذابیت هم داشته باشد ولی حالا مثلا به نظرتان حضرت نوح در چند سالگی پیغمبر شدند؟

در 460 سالگی. حضرت نوح 460سالشان بود پیغمبر شدند. عمرها آن موقع 300 ساله بود و در هزاره دوم.

نهصد و پنجاه سال هم که پیغمبر بودند و بعدش هم مدتی زندگی کردند.

این چیزها هم میگوییم اما به مطالب قرآنی بحث، چون محفل است دیگر. باید به بحث های قرآنیمان یک مقداری دقت کنیم.

راجع به حضرت نوح اولا جایگاه حضرت نوح در بحث شریعت و دین کجاست؟

این یک سوال است باید ما این را توضیح بدهیم.

در آیات قرآن به عنوان یک پیغمبر اولوالعزم، که ما باید پیغمبر اولوالعزم بگوییم یعنی چی؟

« شَرَعَ لَكُم مِّنَ ٱلدِّينِ مَا وَصَّىٰ بِهِۦ نُوحࣰا وَٱلَّذِيٓ أَوۡحَيۡنَآ إِلَيۡكَ وَمَا وَصَّيۡنَا بِهِۦٓ إِبۡرَٰهِيمَ وَمُوسَىٰ وَعِيسَىٰٓۖ أَنۡ أَقِيمُواْ ٱلدِّينَ وَلَا تَتَفَرَّقُواْ فِيهِۚ كَبُرَ عَلَى ٱلۡمُشۡرِكِينَ مَا تَدۡعُوهُمۡ إِلَيۡهِۚ ٱللَّهُ يَجۡتَبِيٓ إِلَيۡهِ مَن يَشَآءُ وَيَهۡدِيٓ إِلَيۡهِ مَن يُنِيبُ »

دارد که تشریع دین از زمان نوح شد.یعنی نوح اولین پیغمبر صاحب شریعت است. یعنی چه پیغمبر صاحب شریعت است؟  یعنی اینکه بشر انگار در دوره طفولیت داشته زندگی میکرده است با مواعظ. حضرت آدم، حضرت عیسی، حضرت ادریس، اینها آمدند مواعظ کردند منتها این به خرج این بشر نرفته است. رفته رفته این بشر بزرگ شده، بزرگ شده است، جوامع بزرگ شده اند، احتیاج به شریعت پیدا شده است مثل یک بچه ای که بزرگ میشود و بالغ میشود. وقتی بالغ میشود مکلف میشود. از آن نقطه شما چی دارید؟  از اون نقطه حضرت نوح رو دارید؟ نوح اولین پیغمبر اولوالعزم است. حاج آقا اولوالعزم یعنی چی؟ بعدا میگویم.

خب این یک ویژگی مهم است. یه ویژگی ای که راجع به حضرت نوح هست این است که عمر خیلی طولانی ای کرده اند. دارد «وَلَقَدۡ أَرۡسَلۡنَا نُوحًا إِلَىٰ قَوۡمِهِۦ فَلَبِثَ فِيهِمۡ أَلۡفَ سَنَةٍ إِلَّا خَمۡسِينَ عَامࣰا فَأَخَذَهُمُ ٱلطُّوفَانُ وَهُمۡ ظَٰلِمُونَ»

ما نوح را فرستادیم، ارسال کردیم به قومش. هزار منهای پنجاه یعنی نهصد و پنجاه سال پیغمبری کرد. فقط نهصد و پنجاه سال پیغمبری کرد.

یک عمر بسیار طولانی. عمر خیلی طولانی تر از حتی عمر زمان خودش.

این دستمایه ای شده برای اینکه خیلی وقت ها توجیه راجع به عمر امام زمان و اینکه آیا به نظرتان میاید که حضرت نوح پیغمبر

سعادتمندی شده در هدایت بشر؟ یعنی کارش جلو رفته است؟ شما فرض میکنید نهصد و پنجاه سال شما پیغمبری بکنی هشتاد نفر را هدایت کنی؟ آیا به نظرتون نمیاد؟ حضرت نوح کارش خیلی هم جلو نرفته است؟

چند سوال اساسی

یکی از سوالاتی که به صورت جدی در ذهنها میاد این است که حضرت نوح آیا کارش جلو هم رفته یا کارش جلو نرفته است؟

اگر هم کارش جلو نرفته چرا نرفته است؟ بالاخره ما نگاه کمی هم داریم دیگر.  مثلا انتظار داشتیم صدها هزار نفر مثلا تو این مدت نهصد و پنجاه سال (ایمان بیاورند). کم نیست این مقدار.

وقتی نوح دارد حرکت انجام میدهد و دعوت میکند یک مقداری تعداد زیادی انجام بشود و انقدر ریزش نکند.

حالا بعدا میگوییم در جریان حضرت نوح بسیاری از مومنین ریزش کردند. به دلایلی که خود حضرت نوح باعثش شده است اصلا. باعث خود ریزش کردن و تمحیص به تعبیری و غربال خود نوع دعوتی بوده است که حضرت نوح کرده است. چرا این کار را کرده است؟

این سوال رو باید جواب بدهیم، یک عمر طولانی، یک نبوت طولانی. این یکی از مسائلی که باید به آن بپردازیم.

یکی از مسائلی که خیلی درگیریم راجبش، همه هم شنیده ایم و حضرت نوح را هم اساسا با همین یاد میاوریم کشتی حضرت نوح است.

خب شما یک کشتی فرض بکنید که به چه بزرگی باید باشد؟

یک کشتی، کشتی عجیب و غریبی است. چون که هم در سوره مبارکه هود هم در سوره مبارکه مومنون دارد که «قُلۡنَا ٱحۡمِلۡ فِيهَا مِن كُلࣲّ زَوۡجَيۡنِ ٱثۡنَيۡنِ» از هر حیوانی، از هر موجودی یک زوجی بردار بیاور در این درحقیقت کشتی بگذار. «و اهلک» اهلت هم بیاور «إِلَّا مَن سَبَقَ عَلَيۡهِ ٱلۡقَوۡلُ» به غیر از آن کسانی که عذاب برایشان آمده و باید بیاد «وَمَنۡ ءَامَنَ» و آن 80 نفری هم که ایمان آوردند باید بیایند در کشتی. شما ببینید چه کشتی غول پیکری میشود.

«وَمَآ ءَامَنَ مَعَهُۥٓ إِلَّا قَلِيل.» میگویند که اندکی ایمان آوردند. خود خدا قبول می‌کند که این پروژه حضرت نوح نه اینکه بگویند پروژه شکست خورده ای است، اما پروژه ای است که  «وَمَآ ءَامَنَ مَعَهُۥٓ إِلَّا قَلِيل.» جز اندکی به نوح ایمان نمیاورند.

خب این اولا عرض و طول این کشتی باید خیلی زیاد باشد که همه موجودات جفت در آن جا بشوند و این یک نکته ای راجع به این کشتی که با هم صحبت میکنیم و حتی این کشتی یکجوری است که در قرآن دارد «وَهِيَ تَجۡرِي بِهِمۡ فِي مَوۡجࣲ كَٱلۡجِبَالِ» ببینید این کشتی میرفته است روی موجهایی اندازه کوه.

شما تصور کنید فقط. من موجهای شش هفت متری هشت متری دیدم اصلا یه چیز وحشتناکی است. موج اندازه کوه یعنی صد متری صد و پنجاه متری دویست متری یک کیلومتری «مَوۡجࣲ كَٱلۡجِبَالِ.» چیز عجیبی است.

همین الان بزرگترین ناوهایی که وجود دارند اینها اجازه ندارند در موجهای بالای ده دوازده متر حرکت بکنند چون براشون خطر دارد. این کشتی چه ویژگی داشته و چه جوری ساخته شده است؟

این که خدا میگوید این کشتی زیر نظر من ساخته شده است این یعنی چی؟

یک مقداری راجع به ویژگی های این کشتی باید صحبت بکنیم با همدیگر. یک نکته دیگر طوفان نوح که همه ما نوح را با طوفان نوح میشناسیم ومیگوییم چه طوفانی!

ببینید طوفان را قرآن چه جوری تصویر میکند. یک خورده فکر کنید این تصویرش خیلی عجیب است. میگوید «فَفَتَحۡنَآ أَبۡوَٰبَ ٱلسَّمَآءِ بِمَآءࣲ مُّنۡهَمِرࣲ* وَفَجَّرۡنَا ٱلۡأَرۡضَ عُيُونࣰا فَٱلۡتَقَى ٱلۡمَآءُ عَلَىٰٓ أَمۡرࣲ قَدۡ قُدِرَ.» یعنی چی؟ یعنی این که در آسمون باز شد خب؟ «مَآءࣲ مُّنۡهَمِرࣲ» به این آب تند نمیگویند. به آبشار و اینا میگن «مُّنۡهَمِرࣲ» به قطرات باران و اینها. نمیگویند «مَآءࣲ مُّنۡهَمِرࣲ». یعنی شما فرض کنید آب از آسمان مثل آبشار میریخت این طرف و «وَفَجَّرۡنَا ٱلۡأَرۡضَ عُيُونࣰا» همه چیز داشت چشمه ها میپاشید به سمت بالا. «فَٱلۡتَقَى ٱلۡمَآءُ عَلَىٰٓ أَمۡرࣲ قَدۡ قُدِرَ.» یک جوری که آسمان به زمین وصل میشد از آب. یعنی آسمون و زمین داخلش آب بود. «عَلَىٰٓ أَمۡرࣲ قَدۡ قُدِرَ.» برای آن امری که مقدر شده بود.

آقا چیز عجیبی بود این طوفان معمولی نیست این. این طوفان، طوفان بی سابقه ای است برای یک امر جهانی. میبینید که آب ها به این سبک میاید از آسمان پایین. از پایین به سمت بالا منفجر میشود.

به صورتی که اینها به همدیگر پیوند میکنند. انگار یه صحنه ای رو تصور میکنه که همه آب ها دارن به همدیگه. سلام علیکم می کنند. همه آب ها رفته اند با همدیگر و این تمام این زمین را آب میگیرد.

یک بحث خود ساخت اون کشتی است. این هم حالا انشاءالله در بحث کشتی عرض خواهیم کرد. یک بحث دیگر از بحث هایی که ما راجع به حضرت نوح باید بگوییم بحث مهمی است.این است که حضرت نوح این همه آدم را دعوت کرد، خود زن و بچه خودش بهش ایمان نیاوردند.

این به نظر شما بد نیست؟ فرض بفرمایید که زن و بچه خود حضرت نوح، زنش را که در سوره مبارکه تحریم ضرب المثل کفر میکند در آنجا میگوید «ضَرَبَ ٱللَّهُ مَثَلࣰا لِّلَّذِينَ كَفَرُواْ ٱمۡرَأَتَ نُوحࣲ وَٱمۡرَأَتَ لُوطࣲ» ضرب المثل برای کفار اگر میخواهید زن نوح، زن لوط. «كَانَتَا تَحۡتَ عَبۡدَيۡنِ مِنۡ عِبَادِنَا صَٰلِحَيۡنِ فَخَانَتَاهُمَا» اینها زیر نظر همسر دو تا پیغمبر بودند از عباد خدا «فَخَانَتَاهُمَا»خیانت کردند به دو تا پیغمبر.

البته این را من در پرانتز بگویم خیانت کردن نه کار فحشای جنسی کردن. ما در روایات داریم «ما زنت امراة نبی قط» زن هیچ نبی هرگز زنا نکرده است. این خیانت ها یعنی اینکه خیانت کردند به مرام آن در حقیقت پیغمبر. یعنی پروژه پیغمبر را زیر پا گذاشتند رسما معنیش این است.

خب این که زنش، آن هم که بچه اش. «وَكَانَ فِي مَعۡزِلࣲ يَٰبُنَيَّ ٱرۡكَب مَّعَنَا وَلَا تَكُن مَّعَ ٱلۡكَٰفِرِينَ»

وقتی که آب میاید بالا و همه این اتفاقات می افتد. رفته رفته می بینید که بچه حضرت نوح رفته است یک گوشه نمیاید سوار شود. هر چی بهش میگویند که «يَٰبُنَيَّ ٱرۡكَب مَّعَنَا» بلند شو بیا در کشتی، او میگوید «قَالَ سَـَٔاوِيٓ إِلَىٰ جَبَلࣲ يَعۡصِمُنِي مِنَ ٱلۡمَآءِ» یعنی من الان میروم یک جای بلند.آنجا هم هست که حضرت نوح میگوید«قَالَ لَا عَاصِمَ ٱلۡيَوۡمَ مِنۡ أَمۡرِ ٱللَّهِ إِلَّا مَن رَّحِمَۚ» این روز، روزی نیست که کسی بخواهد از طوفان در برود. یک چنین روزی نیست دیگر تمام.

خب این زن، این بچه، چرا اینجوری شد؟ بالاخره نوح که قصه لیلی مجنون نمی خوانده است در خانه. داشته وحی خدا رو می خوانده است دیگر. چرا زن و بچه اش به این روزگار مبتلا شدند و این آیا پیامی دارد یا پیامی ندارد؟

نکته بعدی که باید در حقیقت راجع به حضرت نوح بحث بکنیم اینست که حضرت نوح آیا پیامبر خشنی بوده است یا نه؟

عرض کردم در فیلمها یا در خیلی حرفها، در بیانات یه عده آدم در حقیقت که کار درست نیستند، میگویند کارهای نوح کارهای بیخودی بوده است. پیامبر خشنی بوده که با خشونت برخورد کرده، بی رحم بوده است. گفتم فیلمهای هالیوودی بی رحم نشون میدهد یک همچین پیغمبری را.

آیا مدل حضرت نوح یک مدلی نبوده که به هر جهت خشونت ازش بیرون میاید؟

ما میبینیم که بیاید دستی به سر و گوش بقیه بکشد فلان و اینا. این خبرا هم نبوده است. بالاخره آمده دعوت خیلی محکم و بعدش هم یک طوفان همه رو غرق کرده است «إِلَّا مَنۡ ءَامَنَ». به جز عده ای که ایمان آورده بودند.

به نظرتان یک مقداری خشونتش زیاد نیست؟ این هم یه نکته ای.

یه نکته دیگری که باز خیلی تو چشم می زند در بحث کشتی و ساخت کشتی، این است که وقتی که همه میامدند نگاه میکردند میدیدند که این دارد وسط بیابون کشتی درست میکند. مسخره میکردند. خداییش اگه شما بودی مسخره نمیکردی؟ که میگفتی که من الان وسط بیابون میخواهم یک کشتی درست کنم اینجا همش را آب میگیرد و بعدش همه غرق میشوید. خب این مسخره کردن جریانش چی بوده است؟ تا حدی آیا حق داشتند یا حق نداشتند مسخره کنند و کیا مسخره میکردند؟ این یک نکته خیلی مهم در بحث است.

یک چیز دیگری که در مورد حضرت نوح بوده است و خیلی هم تو چشم میزند (این است که) یک سری پاپتی دنبال حضرت نوح بودند.آنهایی که تحصیل کرده بودند. آنهایی که امریکا درس خونده بودند. اینها نبودند. یک سری جوان های چیزی. یک سری آدم های سطح پایین. اینها دنبال حضرت نوح بودند. خب شما خداوکیلی خودت به تعبیر قرآن «وَمَا نَرَىٰكَ ٱتَّبَعَكَ إِلَّا ٱلَّذِينَ هُمۡ أَرَاذِلُنَا بَادِيَ ٱلرَّأۡيِ» بابا تو نوح ما داریم تو را می بینیم. یکسری آدمای پاپتی دنبالت هستند. یک سری آدم خام، جوانان خام، اینها دنبال تو.

ما دنبال تو هستند..

خداوکیلی اگر شما جای آنها بودید می دیدید که یکسری آدم های تحصیل کرده و باکلاس با مدرک تحصیلی فلان نبودند.(به جایش)  یک سری آدم های خاص به قول خودمان ببخشید از حضرت نوح  یکسری آدم درپیت. دنبالش بودند، شما ایمان می آوردید؟ شما این اعتراض را نمی کردید؟

خودم وقتی که می نشینم با خودم فکر می کنم می بینم من آن جاهایی خیلی احترامم می گیرد که ببینم چهار تا آدم حسابی تحصیلکرده با ماشین آخرین سیستم فلان و اینها میایند میگویم نه این، این خوب است.این خوب شد.خب این را میشود ایمان آورد. ولی این که کسانی دورش نیستن که این را خیلی نمیشود حسابش کرد.

مبنای قرآنی برتری حضرت نوح بر سایر رسل

اگر ما راجع به حضرت نوح می گوییم حضرت نوح یکی از برترین انبیاء اولوالعزم است و برترین از انبیاست که اولوالعزم هم هست، این مبنای قرآنی دارد.

همه انبیا یک جور نیستن عزیزان کمااینکه همه آدم ها یکجور نیستن. ما داریم که «تِلۡكَ ٱلرُّسُلُ فَضَّلۡنَا بَعۡضَهُمۡ عَلَىٰ بَعۡضࣲ» رسل نسبت به همدیگر تفضیل دارند. برخی از رسل بالاتر از برخی از رسلند. برخی از رسل پایین تر اند. راجع به انبیاء داریم «فَضَّلۡنَا بَعۡضَ ٱلنَّبِيِّـۧنَ عَلَىٰ بَعۡضࣲ.»ما انبیا رو نسبت به همدیگه تفضیل دادیم.

میخواهیم در این پادکست راجع به حضرت نوح صحبت بکنیم.

یکخورده حس بگیر میخواهیم راجع به اولین پیغمبر اولوالعزم که در هدفهای آخرالزمانی مهدوی شرکت کرده است، منجی بوده است خودش و در هدفی شرکت کرده که آن هدف، هدف منجی بوده است. راجع به چنین پیغمبری میخواهیم صحبت بکنیم. اگر این پیغمبر را قبول کردی همه سلسله راقبول میکنی. اگر این پیغمبر را تکذیب کردی همه سلسله را تکذیب کردی.

با این آیه تمامش میکنم. در آیات قرآن دارد که همان طور که «سلام علی نوح فی العالمین» داریم که «كَذَّبَتۡ قَوۡمُ نُوحٍ ٱلۡمُرۡسَلِينَ»، قوم نوح نه نوح را فقط تکذیب کردند،  همه مرسلین را تکذیب کردند. با اینکه اینها یک  پیغمبر دیده بودند ولی همه را تکذیب کردند. ان شاء الله ما جزو کسانی باشیم که در  کشتی باشیم. «حافظ از دست مده صحبت این کشتی نوح/ ورنه طوفان حوادث ببرد بنیادت» یا علی. التماس دعا.

 

نسخه جستجوگر‌شریف