پادکست اربعین قسمت دوم

فایل صوتی:

فایل متنی:

متن سخنرانی:

ندای «هل من ناصر ینصرنی» ابی عبدالله در روایات ما آمده است به عنوان یک ندای فطری. مومن چند تا علامت دارد. به علامت هاش اگر دقت بکنید می فهمید کمپین سازی اینها را. بعضیها به اشتباه می گویند بعضی قرآن رو گرفته اند و اهل بیت را رها کرده اند بعضی اهل بیت را گرفته اند و قرآن را که حرف اشتباهی است.

بسم الله الرحمن الرحیم در خدمتتان هستیم شنونده عزیزمان.

بخش اول راجع به این صحبت کردیم که اولا ثواب زیارت سیدالشهدا فوق العاده است. انقدر فوق العاده است که با حج مقایسه شده اشت. بلکه بالاتر از حج است، بلکه گفته اند اگر ثوابش مفصل بگوییم شما حج ول می کنید. پس این خودش یعنی که آقا بشتابید به سمت زیارت امام حسین.

آمدیم نکته مقایسه با حج را گفتیم. عبارتی که راجع به حج ما در قرآن داریم داریم تطبیق می دهیم با مسئله ای به نام زیارت امام حسین و به خصوص زیارت اربعین. من بیایم آن اتمام داستان که زیارت اربعین توسط امام حسن عسگری به عنوان یکی از پارامترهای مومن شناخته شده است ببینیم، ببینیم چه جوری است. ائمه عسگرین اصطلاحا علیهم السلام یعنی امام هادی و امام حسن عسکری عیه السلام یعنی ائمه که در پادگان زندگی کردند. تا ما می شنویم اینها ائمه ای هستند که در پادگان زندگی کردند می گوییم اوه عجب ائمه مظلومی بودند و حتما یارهایشان نبودند و اینها در پادگان زندگی کردند و اینها را خیلی بی سرو صدا کشتند و همه اینها.

در صورتی که این حرف به جهت تاریخی اشتباه است. من نمی خواهم از تاریخ سیدالشهدا عبور بکنم و بیایم گام به گام جلو که چه جوری اهل بیت شروع کردند سازمان های وکالتشان درست کردند. همه اینها تا رسید به امام رضا و ببینید یواش یواش رسیده است به ائمه ای که مثل امام موسی بن جعفر علیه اسلام این ها سازمان وکالتشان انقدر پت و پهن شده بوده است گاهی اوقات شما می بینید در کل دنیا اینها نماینده دارند.

عنوان اهل بیت بعد از امام حسین هی شروع شده به بازسازی کردن که حالا می گوییم یکی از عناوین بازسازی شده اش همین اربعین است که عنوان اهل بیت را سعی کردند از آن حالت یک سری آدم خوب نهایت از این بکشند بیرون و یک فضل عجیبی بر زیارت سیدالشهدا و اهل بیت و نقش و جایگاه اهل بیت را ببینند.

خب ائمه پایانی ما انقدر اتفاقا پر دم و دستگاه بودن و دست و بالشان باز بود که دشمن دیگر می دید اینا رو نمی تواند در مدینه نگه دارد. باید کجا نگه دارد؟ اینها را در یک پادگان نظامی و یک جاهایی که دیدید برخی از این شهرک های نظامی هم نظامی ها در آنها هستند و هم خونه هایشان هست، در چنین شرایطی نگه داشتند که همان منطقه سامراست.

البته دیدن امام خیلی سخت بوده است. یعنی کسی می خواسته برود امام را ببیند با بدبختی باید مثلا یک گونی خیار می گذاشته رو دوشش و می رفت امام پیدا می کرد و می گفت خیار خیار خیار دارم و خلاصه می رفت یه دو تا سوال می کرد میامد بیرون .خب دیدن امام سخت بوده است. ولی شما اگه دقت بکنید امامین عسکریین ما این قدر دست و بالشان باز شده بود در کل دنیا که شاید از این جهت نشود به آنها گفت امام مظلوم. بله همه ائمه ما مظلوم بودند ولی از این جهت باید گفت مظلوم مقتدر کاملا مقتدر بودند در همان پادگانی که بودند.

خب شما فرض بکنید که الان ما در زمان امامین عسکریین هستیم در آن زمان هستیم. به نظر شما خودشان می دانند که دارد مسئله غیبت شروع می شود یا نه. رفته رفته مسئله غیبت دارد شروع میشود. چرا؟ چون که خود امام هادی می بینید که دیدنشان سخت است. امام عسکری دیدنشان به مراتب سخت است و اینها که دیگه جز اسراری است که امامان می دانند که ما دیگر داریم از چشم ها غایب می شویم دیگر نمی بینند ما را. حول چی باید جمع شوند؟ کجا باید جمع شوند؟ قلوبشان کجا باید متوجه بشود؟ کجا باید خودشان را پیدا بکنند؟ چه جوری خودشان و جماعت خودشان را پیدا بکنند؟

ببینید ما در بحث حج گفتیم داریم هی مقایسه می کنیم ایننا را با هم دیگر. حج راداریم مقایسه می کنیم با این زیارت اربعین. خب یک موقعی در حج بود، ببینید حج کسی که اساسا بالا سر جریان حج باشد خیلی قدرتمند می شود. این خیلی قدرت است. مثل این میماندکه به شما بگویند تیم فوتبال می خواهند بازی کنند اول باید بیایند فیفا ثبت نام بکنند. فیفا قدرتمند می شود دیگر. یعنی هرجا بگویند آقا فلان حوزه همه که می خوان بروند حوزه ثبت نام، باید بروند فلان حوزه ثبت نام کنند، خب معلوم است آن حوزه می تواند گندگی کند. برای همین فیفا گندگی می کند. فی ای تی اف گندگی می کند. همه گندگی می کنند.

برای همین هم هست که در طول تاریخ بعد از جریان پیغمبر تماما این حج و ایام حج تا الی یوم الهذا دست طاغوت است. دست آدمهای بیخود است و عملا دارند گندگی می کنند. شما نگاه کنید به همه دارد بشین پاشو می دهد. می گوید تو انقدر می توانی بدهی آنجوری می توانی. تو نیاد تو بیا. انقدر بیاید، زن انقدر مرد انقدر. ولی دارد به همه دنیا بشین پاشو میدهد.

اون موقع این نکته ای که شما می بینید، این گندگی که می تواند کسی که حج دستش است بکند و می تواند جماعت ها را دور خودش هر جور که دلش خواست جمع بکند، اصلا یکهو می زند تعطیل می کند این نکته.

حالا ائمه دارند می بینند که جریان شیعیان خلص که جایگاه اهل بیت را می دانند و می دانند که این حرکت به سمت ظهور است، میاینا یک علی البدل به عنوان رزمایش، ببینید دقت کنید نه اینکه ما رو متهم کنید الکی ها نمی بخشمتان اگر این فکر را بکنید که ما منظورمان این است که آقا به جای اینکه برویم حج، بیایم برویم زیارت اربعین، نخیر! زیارت اربعین زیارتی است که باید مرتب زیارت سیدالشهدا در اربعین تمرین بشود المپیکش در کجاست؟ المپیکش در خود ایام حج است. انشاالله ظهور آنجا اتفاق می افتد. برای همین است که حضرت پشت به قبله می دهند و ندای ظهور رو سر می دهند. بالاخره آنجا باید اتفاق بیفتد ولی این جا احتیاج به رزمایش دارد. احتیاج به تمرین دارد. درست است در این المپیکها طرفی که میاید مسابقه می دهد در ده دقیقه بیست دقیقه نیم ساعت مسابقه داده تموم شده است، ولی چهار سال است دارد تمرین می کند. تمرین ها اینجاست.

خب چه جوری اینها را دور همدیگر جمع کردند؟ گفتند مومن چندتا علامت دارد.به علامتهایش اگر دقت بکنید، می فهمید کمپین سازی است اینها. دارند کمپین شیعیان برای ظهور را دارند درست می کنند. شیعیان حول امام را دارند درست می کنند. تجمیع شیعه را دارند درست می کنند. یک، کمپینی به نام کمپین انگشتر کمپین انگشتر، چه جوری است؟ انگشتر را بعد از حکمیت می کردند دست چپ. بعد از اون خباثتی که ابوموسی اشعری و عمرعاص کردند در اون جریان حکمیت، انگشترها در دست چپ بوده است. برای اینکه شیعیان همدیگر را پیدا بکنند گفتند آقا علامت مومن انگشتر در دست راست است. ببینید اینها داد می زندها که معلوم است. بگویند آقا علامت مومن انگشتر در دست راست؟ که چه مثلا؟ این شد آخر علائم ایمان؟ می گویند علامت، نماز نماز شب. علامت مومن جای مهر جای سجده اش، چیزهای این جوری باید بگویند. آقا انگشت دست راست معلوم است که کمپین بوده است.

ببینید شما فرض بکنید آن موقع باشید. اگر آن موقع بودی یکهو در مترو یکسری آدم که انگشت دست راستش دارند، آن یکی هم انگشت دست راست، یعنی همه دارند انگشتر را در دست راست می اندازند. می گویند آقا ما زیادیم. این جوری نیست که انقدر مارا خفه کردند این ور و اون ور. بعدش هم نمی توانند به کسی بگویند که تو چرا اصلا انگشتر دست راستت انداختی؟ ببینید این مهم است به کسی نمی توانند این را بگویند. آقا طرف را بگیرند زیر بخیه بکشند تو چرا انگشتر دست راستت است؟ خب کسی نمی تواند این کار را بکند. لذا انگشتر دست راست شده است یک کمپین.

کمپین بعدی، جهر به بسم الله. جهر به بسم الله میدانید که بوده است. منتهای مراتب در این مدت ها تا زمان امام حسن عسکری اینها آن توده مسلمون ها جهر به بسم الله نداشتند. یعنی بسم الله الرحمن الرحیم را بلند نمی گفتند. بسم الله نمی گفتند در سوره. اگر هم لازم باشد که می گفتند، آهسته می گفتند. همین الان برید هم می بینید که در ایام حج و اینها که در جماعت اینها میروید این ها بسم الله را بلند نمی گویند. باز این یک علامت میگذارند از علائم مومن که جهر به بسم الله بکند. من اسمش را میگذارم کمپین جهر به بسم الله. کسی هم نمی تواند کسی راخفت کند بگوید آقا تو برای جهر به بسم الله داری. به تو چه مربوط است؟ من نماز خودم را دارم می خوانم. ولی شما حساب بکنید یکهوهمه دارند نماز میخوانند بلند بگویند بسم الله الرحمن. این هم شیعه است.این هم مومن است. این هم دنبال اهل بیت است.

یکی از کمپین هایی که اجتماع ساز است کمپینی است به نام زیارت اربعین. زیارت اربعین که گفتم قسمت اول هم گفتم زیارت اربعین نه اینکه دقیقا در روز اربعین. مهم این است که همه می گویند آقا ایشان اربعین رفت. همین الان می گویند که آقا شما اربعین رفتی؟ میگوید آره رفتم. حال آنکه اربعین ممکن است آنجا نباشهد. دو روز قبلش برگشته است. این چه جوری است؟ یکهو می بینید که ملت دارند از این طرف و اون طرف عالم، عالم جهان اسلام بلند می شوند. رفته رفته میایند وارد فضای این پیاده روی میشوند که حالا خصوصیاتی دارد که خصوصیاتش باز دوباره شبیه حج است که خواهم گفت. این همان «وَأَذِّن فِي ٱلنَّاسِ بِٱلۡحَجِّ يَأۡتُوكَ رِجَالࣰا.» این جا هم ین طوری است. این جا هم «هل من ناصر ینصرنی» ابی عبدالله در روایات ما آمده است به عنوان یک ندای فطری.

همه انبیا باید این ندا رو جواب می دادند و بر اساس این ندا رشد می کردند. حالا آیاتی برایتان خواهم خواند که اساس بر اساس این سفره ابتلا و بلایی که امام حسین پهن کردند همه انبیا رشد کردند و همه انبیا باید میامدند سر همین سفره می نشستند. این هم به عنوان یک ندای فطری می بینید همه را از این طرف اون طرف جمع می کند. کما اینکه حضرت ابراهیم گفت خدا من الان وسط بیابان داد بزنم کی صدای من را می شنود؟  گفت ابراهیم تو کارت به این کارها نباشد. من دارم به تو میگویم داد بزن دیگر. «علیک الأذان و علیّ البلاغ» تو دادت را  بزن صدایش را ما می رسانیم. «وَأَذَٰنࣱ مِّنَ ٱللَّهِ وَرَسُولِهِۦٓ إِلَى ٱلنَّاسِ يَوۡمَ ٱلۡحَجِّ ٱلۡأَكۡبَرِ أَنَّ ٱللَّهَ بَرِيٓءࣱ مِّنَ لۡمُشۡرِكِينَۙ وَرَسُولُهُۥ»

شما ببینید اتفاق عجیب است که یک صبح تا بعد از ظهر یک اتفاقی در یک گوشه دنیا در یک بیابان افتاده است، ازلا و ابدا این صدا دارد می پیچد و دارد کار می کند صدا. این همان ندای فطری است که همه را دارد رفته رفته به سمت امام حسین جذب می کند. و همون طوری که تراز بحث درحج فی الناس با الحج «وَأَذِّن فِي ٱلنَّاسِ بِٱلۡحَجِّ.» مربوط به همه آدماست، عزیزان توجه بکنند خیلی مسیر اربعین فقط این جوری نیست که باید شیعه حرکت بکند. اینها آزادی خواهان «هل من ناصر ینصرنی» میاید. اینجا سنی میاید، مسیحی میاید، این جا ممکن است یهودی بیاید، بودایی بیاید. رفته رفته همه دارند به سمت امام حرکت می کنند.

این همان معادله است. ضمن اینکه این را بدانید باز عرض می کنم، وظیفه همه ما حج است. اصلا آیات و روایات مربوط به حج دارد به ما این را نشان میدهد. داریم نماینده می فرستیم حج. حج وظیفه همه ماست، منتها ما نماینده داریم می فرستیم حج. زیارت الاربعین و زیارت سیدالشهدا وظیفه همه ماست ما نماینده می فرستیم. اینها نمایندگان ما هستند در آنجا.

پس ببینید اتفاقی که در زیارت اربعین دارد می افتد کمپینی است که همه را دارد جذب می کند به سمت ندای «هل من ناصر ینصرنی». به آن بودایی می گوییم تو هم بیا جواب امام حسین را بده. به آن هم می گویم تو هم بیا جواب امام حسین را بده. مگر در جریان امام حسین ما مسیحی نداشتیم؟ همان جا مسیحی وهب، همان جا شهید شده است برای امام حسین. این مسیر مسیحی می تواند بیاید. اینها نداهای فطری «هل من ناصر ینصرنی» امام است.

حالا تا همین جا باشد یک جمع بندی بکنیم. ببینیم جمع بندیمان این است. ما داریم مقایسه می کنیم با حج. حج یک عبارتی است که در آیات ما موج می زند به عنوان زمینه حتی قتال. دقت بکنید حج در قرآن اصلا وقتی که می اومدن می گفتن «يَسۡـَٔلُونَكَ عَنِ ٱلۡأَهِلَّةِۖ» در آیات قرآن نگاه بکنید که آقا هلال چه جوری است؟ اینها می دانستند که حج بخواهند بروند باید بروند در دهان شیر، باید بروند در دعوا. برای همین است وقتی دارد «يَسۡـَٔلُونَكَ عَنِ ٱلۡأَهِلَّةِ» میگوید «قُلۡ هِيَ مَوَٰقِيتُ لِلنَّاسِ وَٱلۡحَجِّۗ وَلَيۡسَ ٱلۡبِرُّ بِأَن تَأۡتُواْ ٱلۡبُيُوتَ مِن ظُهُورِهَا وَلَٰكِنَّ ٱلۡبِرَّ مَنِ ٱتَّقَىٰۗ وَأۡتُواْ ٱلۡبُيُوتَ مِنۡ أَبۡوَٰبِهَاۚ وَٱتَّقُواْ ٱللَّهَ لَعَلَّكُمۡ تُفۡلِحُونَ».

آقا «وَأۡتُواْ ٱلۡبُيُوتَ مِنۡ أَبۡوَٰبِهَاۚ » حرف را نپیچان از این ور اون ور. خلاصه یک کاری نکن که مثلا انگار نمی فهمی دارد چه می شود. حج معنیش یعنی اینکه داری می روی در دهان دشمن. چه جوری؟ الان خدا وکیلی حج ما هم در دهان دشمن  است؟ حج و مشت تو دهن دشمن است؟ اصلا این جوری نیست. خب یه کیف الله بازی است فقط. کیف الله بازی با خدا. خب اون هم اگر درست باشد که این جوری نیست. شما بعضیها به اشتباه می گویند بعضی قرآن رو گرفتن اهل بیت رو رها کردن بعضی اهل بیت را گرفته اند و قرآن را رها کرده اند. این حرف اشتباهی است. قرآنی که اهل بیت نداشته باشد قرآن نیست، اهل بیتی که قرآن نداشته باشد اهل بیت نیست. یعنی این دوتا «لن یفترقا» هستند با همدیگر. حج این جوری است. قاعده اش رفتن در دعواست و زیارت امام حسین و زیارت الاربعین به عنوان این کمپین همین کارها را قرار است بکند. حالا علائمی دارد که انشاالله این علائم را با هم دیگر گفتگو خواهیم کرد.