«مَنْ أَرَادَ الله بِهِ الْخَیْرَ» خدا اگه خیری راجع به کسی بخواهد « قَذَفَ فِی قَلْبِهِ حُبَّ الْحُسَیْنِ ». ما اربعین گیری در مورد هیچ پیغمبری و در هیچ امامی و در هیچ اموات خودمان ما نداریم. این است که گاهی اوقات ماها سعی می کنیم شعائر الهی رو تعدادش زیاد بکنیم فکر می کنیم این جوری بهتر است. نه خیلی وقتا این جوری بهتر نیست.
پادکستی که در خدمتتان هستیم مربوط به زیارت امام حسین در اربعین است. نمی دانم الان که صدای ما رو می شنوید کجای این راه هستید. آیا قبل از اربعین میشنوید؟ بعد از اربعین می شنوید؟ در راه دارید می شنوید؟ اگه در راه دارید می شنوید قدم هایم به نیابت ما حرکت بکنید.
اگر در راه دارید می شنوید حتما به یاد غزه باشید. اگر تو راه دارید می شنوید به نیابت امام زمان حتما کارتان را انجام بدهید. این زیارت الاربعین یک گزینه ای است برای بحث ظهور. خود امام هادی علیه السلام گاهی اوقات بوده است که برای شفای خودشان، استجابت دعاها آدم می فرستادند کربلا برایشان دعا بکنند. اگر هم قبل از زیارت اربعین دارید می شنوید حتما خودتان دارید آماده می کنید انشاالله زیارت بروید. اگر هم به هر جهت به هر دلیلی توفیقی نداریم که در زیارت اربعین مشارکت بکنیم، مشارکت از طریق نائب گیری را که در روایات ما آمده نائب بگیرید نائب بفرستید. کسانی باشند که جای خودتان حتما در زیارت اربعین شرکت می کنند. اگر هم بعد زیارت اربعین این پادکست را دارید این را گوش می دهید، که خلاصه بسوزید و بسازید و سال بعد حتما خودتان را آماده بکنید. این مثل المپیکی است که درست است در یه ربع، بیست دقیقه شخص میاید مسابقه میدهد، ولی مدت ها باید خودشو آماده بکند.
برای زیارت اربعین خیلی دلچسب انشاالله همه آماده باشیم.
این نکته رو چند تا مقدمه اول عرض بکنم. مقدمه اول ممکنه شما تصور بفرمایید ما در خود روز اربعین که در زیارت اربعین نیستیم. این طبق آنچه که فهمیده می شود از کل جریان زیارت اربعین، مهم این است که شما در جریان زیارت اربعین باشید. این چندان لحاظ نشده است که در روز اربعین حتما شما در کربلا باشید. لذا هر موقعی که بگویند که آقا ایشان زیارت اربعین رفت، این میشود زیارت اربعین. و انشاالله شرکت می کنید.
نکته بعدی این است که دقت بکنید ما زیارت اربعین فقط در جریان امام حسین داریم ما اربعین گیری در مورد هیچ پیغمبری و در هیچ امامی و در هیچ اموات خودمان ما نداریم. ما باید در حقیقت یک چیزی که جنس خاص است، این جنس خاص رو نگه داریم. این است که گاهی اوقات ماها سعی می کنیم شعائر الهی رو تعدادشون زیاد بکنیم فکر می کنیم این جوری بهتر است، نه خیلی وقتا این جوری بهتر نیست. زیارت اربعین با بحث هایی که انشا الله خواهیم داشت می فهمیم دیگه جنس خاص است. مثل حج است. شما که نمی توانید هرجا در غیر ایام ذی الحجه مثلا شما بیاید و اون حج اکبر رو به اون حجه الاسلام و در غیر ایام حج انجام بدید. خب شما ممکن است به نظرتان برسد یک وقتهای دیگر هم برویم حج، حجه الاسلام انجام بدیم،حال که نه. بله یک حجهای عمره مفرده و فلان شما می توانید درایام حج در مکه مکرمه انجام بدهید. کما اینکه میشود زیارت سیدالشهدا رو در ایام دیگه رفت و خیلی هم مهم است. بالاخره تمرینی است که باید حتما زیارت سیدالشهدا رو انجام بدهیم. اما زیارت اربعین خاص است و این زیارت اربعین باید همین جور خاص بماند. مثل یک شیئی که اگر تعدادش زیاد بشود از اون ابهت خودش کاسته میشود. لذا از عزیزان تقاضا می شود به این وجهش توجه بکنند، مسئله ای به نام اربعین گیری ما در مورد پیغمبر و در مورد اهل بیت اصلا نداریم. همین به صورت خاص باید در مورد امام حسین به همین صورت باقی بماند.
زیارت امام حسین چرایی که این مقدار مورد توجه است و ثواب به معنای اصلیش یعنی بهره بر آن بار است، این را یک مقداری بهش وارد بشویم. انقدر ائمه هدی در کتب روایی ما، کتبی که سرش قسم میشود خورد مثل کامل الزیارات، ثواب هایی بر این گفته اند که واقعا به نظر بعضی ها رسیده که اگر بروند زیارت سیدالشهدا «یطرح عنه حجه الاسلام؟» گفتن که آیا حجت الاسلام از ما برداشته میشود؟ گفتند نه حجت الاسلام برداشته نمی شود. یعنی ببینید انقدر مبالغه کردند در ثواب زیارت سیدالشهدا یا مثلا خودشان فرمودند گفتند که ما اگر ثواب زیارت سیدالشهدا آ«چنان که هست بگوییم، «لترکتم الحج رأساً.» شما اصلا حج را کلا ول می کنید. دیگه یعنی البته کدوم حج را ول می کنید؟ حالا بعد معلوم شه حج بی خاصیتی که امام محمد باقر علیه السلام راجع به اون حج گفتند که «فعال کفعال الجاهلیّة» این هم یک کار شبیه کار جاهلیت است. یک حج بی محتوا، معما گونه، بدون امام، بدون فرض امام. این حج مطلوب نظر ائمه هدی نبوده و متن نظر قرآن نبوده است.
من در ابتدا این روایت را می خوانم برای ماهایی که شوق زیارت امام حسین در قلوبمان هست ان شا الله. دارد که از امام صادق علیه السلام « مَنْ أَرَادَ الله بِهِ الْخَیْرَ» خدا اگه خیری راجع به کسی بخواهد «قَذَفَ فِی قَلْبِهِ حُبَّ الْحُسَیْنِ.» خدا حب امام حسین را در قلبش می گذارد، «وَ حُبَّ زِیَارَتِهِ» حب به زیارت امام حسین را. «وَ مَنْ أَرَادَ الله بِهِ السُّوءَ» اگر خدا سویی بخواهد راجع به کسی، « قَذَفَ فِی قَلْبِهِ بُغْضَ الْحُسَیْنِ» خدا بغض امام حسین رو در دلش می گذارد و بغض زیارت.
گاهی اوقات متاسفانه آدم می شنود که آقا چرا زیارت میری چرا این کار می کنی چرا آن کار می کنی که چی پولتان را و می برید خدای نکرده حالا مثلا با کسانی می خورید موجب توجه اقتصادی به یک کشور دیگه ای می شوید. اینا نفهمیدن قصه را، متوجه نشدند.
یکی از مقایسه هایی که در روایات ما می شود مقایسه ثواب زیارت امام حسین است با حج. من اگر بخواهم روایاتش را بخوانم برای شما، در حقیقت باید یک مثنوی صد من کاغذی داشته باشیم راجع به اینکه این روایت خوانده بشود. اما در جهت که یکی دوتا تبرکا مضامین رو عرض بکنم خدمتتان طرف آمده است خدمت امام صادق علیه السلام میگوید من نوزده بار حج رفتم. بعد فکر می کنه امام خیلی تعجب می کنند. حضرت میگویند خب یه دور دیگه هم برو بشود بیست دفعه، بشود ثواب زیارت امام حسین.
یا مثلا یکی از همسران پیغمبر می بیند که پیغمبر خدا دارند با امام حسین در دامن خودشان بازی می کنند بالاخره پدربزرگ نوه ای دارند با همدیگر کیف می کنند. برمی گردد به پیغمبر میگوید خیلی خوشت میاید دیگر از این بچه. حضرت شروع می کنند راجع به زیارت او بعد از شهادتش صحبت می کنند که می گویند کسی که زیارت همین بچه، بچه ای که شهید شده است برود، ثواب زیارتش به اندازه یک حج من است. بعد او تعجب میکند می گوید یک حج شما؟ می گویند دو تا حج. می گویند دو تا، چهار تا همین جوری قیمت را بالا می برند تا می رسند به نود حج. می گویند ثواب نود حج و عمره من با عمرش ثواب کسی که زیارت امام حسین را برد. البته طبیعتا در این زیارت ها همیشه این را داریم که زیارت با معرفت برود. با معرفت نمی خواهیم ما دیدار یه آدم خوب برویم نه یه مقداری می خواهیم حالا از این بعد معرفتی خودمان را نزدیک کنیم.
خب این همه مقایسه با حج که بریم جلو معلوم می شود که مسئله ای به نام زیارت امام حسین و به خصوص زیارت امام حسین در اربعین رزمایش حج است. ببینید حج طبق این آیه که داریم شنیدید «وَأَذِّن فِي ٱلنَّاسِ بِٱلۡحَجِّ يَأۡتُوكَ رِجَالࣰا وَعَلَىٰ كُلِّ ضَامِرࣲ يَأۡتِينَ مِن كُلِّ فَجٍّ عَمِيقࣲ» در آیات قرآن داریم که خدا به حضرت ابراهیم گفت «وَأَذِّن فِي ٱلنَّاسِ» برو در این بیابون داد بزن ب«ِٱلۡحَجِّ يَأۡتُوكَ رِجَالࣰا» بیایند سراغ توی ابراهیم.
یا در آیه دیگه ای دارد که «فَٱجۡعَلۡ أَفۡـِٔدَةࣰ مِّنَ ٱلنَّاسِ تَهۡوِيٓ إِلَيۡهِمۡ» خدایا این قلوب مردم را یک کاری بکن هوای آن ها رو بکند. ائمه تذکر دادند ببینید نگفته است هوای بیت را بکند، هوای خانه رو بکند، بلکه هوای امامان رو بکند. برای همین است که داریم «تَمامُ الحَجِّ لِقاءُ الإمامِ» تمام حجم و اتمام حجم این است که شما بروید امام را ببینید. بعدشم چطوری است؟ رجالا! با پای پیاده. یعنی با شما شوخی ندارد. رفتن به سمت امام این جوری نیست که برای من بهترین مرکب ها رو فراهم بکنید تا من برم به سمت امام. نخیر باید رفت به سمت ما ولو «رِجَالࣰا وَعَلَىٰ كُلِّ ضَامِرࣲ » بر هر شتر تیزتکی تکی باید سوار شد و خودش را انسان به امام برساند.
اگر مسئله امام و امامت و ولایت را از محتوای اعمال دینی خارج بکنید نه نماز،نماز است. نه روز روز است. نه هیچ کاری آن کار. نه حج حج ست و حتی نه زیارت امام حسین. بلکه به دنبال زیارت به سمت امام هستیم.
حالا اگر قرار بشود که با حج مقایسه ای بشود یک سری عناصر مهم در حج هست که باید در زیارت اربعین لحاظ بشود. یکی همین است که آقا شما با پای پیاده بلند شوید به سمت امام حرکت بکنید. اگر به سمت امام حرکت نکنید حج، حج نیست. یک معمایی بیش نیست اونی مهم است که شما حج را به سمت امام حرکت بکنید.حالا این جا شما می خواهید زیارت الاربعین بروید. زیارت الاربعین جاییست که شما دارید به سمت امام حی حرکت می کنید. درست است به سمت قبر امام حسین دارید حرکت می کنید کما اینکه آنجا دارید در حج به سمت بیت الله الحرام حرکت می کنید، به سمت خانه دارید حرکت می کنید. ولی این خانه روح دارد شما به سمت روح دارید حرکت می کنید. مثل اینکه من می خواهم شما را ببینم، اگه شما خدایی نکرده مرده باشید که من نمیایم شما رو ببینم. می گویم ایشان جسد است. برای تشییع جنازه تان میایم ولی برای دیدن شما، درست است روحتان در کل بدتان هست، درست است من میایم سراغ کالبد شما، میایم سراغ تن شما، ولی دارم میایم سراغ روح شما.
ببینید این جا هم شما باید بدانید ما یک امام حی داریم. ما وقتی که داریم به سمت در حقیقت کربلا حرکت می کنیم، داریم به سمت امام زمان حرکت می کنیم. لذا دقت کنید هر محتوایی اگر از محتوای اربعین خالی بشود به صورت اینکه خلاصه امام را دیگر نداشته باشیم، بحث ظهور امام مطرح نباشد، تعدادی عزاداری مطرح باشد، ببینید اساس اگر قرار شد اربعین و زیارت امام حسین به خصوص اربعین که حالا عرض کنم ویژگی خاصی داره، به خصوص اربعین اگر تبدیل بشه به عزاداری از محتوای خودش خالی داره می شود. من نمی گویم عزاداری نشود. حتما گوشه کنار آدم بالاخره دارد اشک می ریزد ولی مثل اینه که بگوییم حج حاوی چه نکته ایست. ممکن است آدم در مواقف بایستد و گریه بکند بکایی داشته باشد و همه اینها، ولی قاعده حج، این حرکت ها، این شکل و ریخت حج که اساس یک عبادت حرکتی است، باید به صورت پر حرکت و جنب و جوش باید دیده بشود. حتما این نکته باید لحاظ بشود.
ببینید من همین جا پرانتز باز کنم برای شما. ببینید برخی از عبادات ما هست عبادت های تمرکزی است مثل نماز. نماز هر کسی از بیرون ببیند، ریخت شناسی بکند، می فهمد یک عبادت تمرکزی و عبادت تواضعی تخشعی است. یعنی داره خشوع و تواضع به خرج می دهد از خودش. نگاه میکند می بیند انگار جلوی یک نفر ایستاده است، هی میرود بالا میاد پایین. دستش را گذاشته است روی رانهایش، دارد خشوع و عبادت می کند. به این صورت این میشود عبادتی مثل عبادت نماز باید محتوای این خشوع باید حفظ بشود.
شما ببینید گاهی اوقات ممکن است یه عبادت هایی داریم عبادت کف نفسی است. عبادت کف نفسی چطوری است؟ یعنی دارید در این عبادت می گویید نکن، نرو، نخواه، نخور، این عبادت میشود روزه. هرکس عبادت روزه رو ببیند می فهمد این عبادت، عبادت کفش نفس است. یعنی دارد مهار می زند، دارد جلو خودش را می گیرد. به عبارتی مثل روزه.
عبادت حج یه عبادت حرکتی است. بایستی نگاه بکنی اسم اگر اسم رزمایش اسم عملیات این جوری بذاریم سرش هیچ در حقیقت سخنی به گزاف نگفتیم. ببینید یکجا می ایستند، وقوف دارد، یکجا حرکت می کند. عین یک لشکر دارد حرکت می کند. یک سری بشین پاشو دارد داخلش. این فضا فضای ریخت شناسی اصل حج است. باید همین این بماند. باید بداند که آقا من میروم یک جایی طواف میکنم می چرخم، بعد یک جایی میدوم. یک جایی تیر می زنم سنگ می زنم، یک جایی وقوف بکنم. ببینید این حالت یک حالت عبادت پر جنب و جوش است. باید همین محتوا در مسئله اربعین لحاظ بشود. اربعین جای پر جنب و جوشی است، جای در حقیقت عبادت کردن تمرکزی این جوری نیست. اینطور نیست بشینیم یک گوشه برای خودمان زیارت عاشورا بخوانیم، می خواهی زیارت عاشورا بخوانی در راه بخوان. نشینیم یک گوشه ای مجلس برگزار بکنید فکر این عبادت اربعینی است. نه اربعین مثل حج پرجنب و جوش است.
یه مقایسه باز دوباره با حج بکنیم. شما ببینید ما وقتی کسی حج واجب میرود یک عمره دارد. یعنی میاید هر حاجی وقتی که وارد سرزمین میقات ها میشود، این طور است که اولش مثل یک عبادتی محرم میشود یک کارهایی انجام میده از احرام خارج میشود. درست است؟ حالا این قضیه چوطر میشود بعدش؟ بعدش این جوری میشود که روز هشتم همه باهم انجام میدهند این کار را. هر عبادتی که حالت همه با هم دارد این بوی امام میدهد. مثل نماز میماند. اگر شما یک عبادتی دیدید مردم همه با هم می روند رکوع، همه بلند میشوند، همه میروند سجده، همه این کار را می کنند، بدانید که این امام وجود دارد. امام دارد این کار را در حقیقت ساپورت می کند. این به امامت امام دارد انجام می شود.
در مسئله اربعین هم همین است. یک موقع شما زیارت سیدالشهدا دارید در زیارت سیدالشهدا اون کار فردی است که دارد انجام می گیرد. یعنی هر کسی میرود برای خودش زیارت سیدالشهدا. اما زیارت اربعین یک جور دیگری است. زیارت اربعین چه جوری است؟ زیارت اربعین این طور است که همه دارند با هم یک کاری را انجام میدهند. عین حج واجب میماند. اینجا باز دوباره عنصر امام جدی می شود. حالا انشا الله باز هم راجع به این بحث ها با همدیگر صحبت خواهیم کرد. عنصر امام در حج را خیلی جدی بگیرید. عنصر ظهور و تبیین مسئله ظهور را جدی بگیرید. انشاالله که اربعینتان مورد پسند امام زمان قرار بگیرد.