عنوان : یوم الله، روز بصیرت اجتماعی
 

باسمه تعالی

به مناسبت یوم الله 9 دی، روز بصیرت و میثاق امت با ولایت؛ گزیده ای از سخنان استاد قاسمیان در برنامه یاد خدا مورخ 5 دی 1394 با عنوان "یوم الله، روز بصیرت اجتماعی" خدمت مخاطبان گرامی سایت تقدیم می گردد.


همه روزها روز خداست ولی یک سری از روزها را خدا در قرآن با عنوان "ایام الله" عنوان میکند، این روزها روزهای بصیرت اجتماعی است. این مورد حتی در مورد انبیاء گذشته هم هست. خدا به حضرت موسی می گوید "أَنْ أَخْرِجْ قَوْمَکَ مِنَ الظُّلُماتِ إِلَي النُّورِ وَ ذَکِّرْهُمْ بِأَيَّامِ اللَّهِ" قومت را از ظلمات کفر به سوی نور ببر و این ایام الله را به آن ها یادآوری کن. اگر ما می گوییم دهه فجر و نه دی یوم الله است، منظور این نیست که هر روزی همینجور چنین نامی پیدا می کند. این روزها، روزهایی است که بصیرت خودش را نشان میدهد.

عبارت معروفی از پیغمبر است در روایات ما؛ ایشان می فرمایند "شَیَّبَتْنی سُورَةُ هُود". سوره هود، منِ پیغمبر خدا را پیر کرد. می پرسند چرا؟ می فرمایند برای آیه فَاسْتَقِمْ کما اُمِرَتْ . چون در این سوره گفته شده استقامت کن، کما این که امر شده ای. این عبارتی است که در سوره شوری هم هست. بحث بر سر ادامه آیه است؛ یعنی "فَاسْتَقِمْ كَمَا أُمِرْتَ وَمَن تَابَ مَعَكَ". یعنی تو استقامت کن، به همراه همه کسانی که با تو هستند. این یعنی باید یک تشکیلاتی استقامت کند. این یعنی تشکیلاتی باید بصیرت داشته باشد و ملتی باید بفهمند، نه این که عده ای بفهمند. این است که پیامبر را پیر می کند. لزوم بصیرت برای همین است. پیغمبر خدا و عده ای از مومنین خاص، همه را می شناسند؛ همان که خدا در قرآن به پیامبر می فرماید "و وَلَتَعْرِفَنَّهُمْ فِي لَحْنِ الْقَوْلِ" تو این ها را خوب می شناسی، از لحن کلامشان می شناسی؛ یعنی این هایی که از داخل دشمنی می کنند را خوب می شناسی؛ بحث اینجاست که این مردم هستند که باید بشناسند و با رهبر امت همراهی کنند. اینجاست که نقش نخبگان و آن هایی که حوادث را می فهمند و می شناسند مشخص می شود. در دوره ما باید یادآور شد که یک زمانی شبهه ای پیش آمد، ولی چه کسانی سوار این موج شدند؟ آن هایی که کل آرمان های اصلی انقلاب را نشان رفته بودند و منکر می شدند. بصیرت و بصیرت افزایی اوج کاری است که اگر نباشد پیغمبر را پیر میکند چه رسد به رهبران دیگر را.

بصیرت یک کلمه قرآنی است. در سوره یوسف، خدا به پیغمبر می گوید "قُلْ هَذِهِ سَبِیلِی أَدْعُواْ إِلَی اللَّهِ عَلَی بَصِیرَةٍ أَنَاْ وَمَنِ اتَّبَعَنِی" من بر بصیرت دعوت میکنم؛ نه فقط من، کسانی که از من پیروی می کنند هم بر بصیرت دعوت می کنند. به عبارتی در مسیر دینی قرار نیست کسی را تحمیق کنیم. دین ما حرکت کورمال کورمال را نمی پسندد. در جنگ جمل فردی به نزد حضرت امیر می آید و می گوید این طرف شما هستید و آن طرف طلحه و زبیر و همسر پیغمبر هستند. آن جمله ای را حضرت می فرمایند که دکتر طه حسین وزیر فرهنگ مصر ـ به عنوان یک شخصیت متفکر و فرهنگی ـ می گوید بعد از انقطاع وحی، از این جمله ما بالاتر نداریم، "اِنَّ الْحَقَّ وَ الْباطِلَ لا یُعْرَفانِ بِاَقْدارِ الرِّجالِ، اِعْرِفِ الْحَقَّ تَعْرِفْ اَهْلَهُ وَ اعْرِفِ الْباطِلَ تَعْرِفْ اَهْلَهُ" معیار حق را بشناس! معیارها که شناخته شود فرد دیگر درگیر تحزب و گروهبندی ها نمی شود. این شناخت حق و باطل می شود بصیرت. چه روزی می شود یوم الله؟ روزی که در یک حرکت اجتماعی، انسان از سمت ظلمت خارج شود و از آن غبارها و تیرگی ها خارج شود. نه فرد! بلکه برآیند امت.

در روز قیامت یک نامه عمل داریم که نامه عمل فرد و اعمال فردی اوست، همان که قرآن گفته "اقْرَأْ کِتابَکَ کَفي بِنَفْسِکَ الْيَوْمَ عَلَيْکَ حَسيباً" جای دبه و اعتراض هم ندارد؛ چون هم خودت حساب میکنی هم این که خود عمل جلوی فرد است و آن را نمی توان کتمان کرد. در کنار این نامه، زمانی هم است که به فرموده قرآن "كُل‌ُّ أُمَّه‌ٍ تُدْعَي‌َ إِلَي‌َ كِتَابِهَا" تو امت ها را می بینی که به سمت نامه عمل امت دعوت می شوند. یعنی غیر از آن نامه عمل فردی، امت هم نامه عمل دارد. گاهی یک امت اشتباه میکند و فرد اشتباه نمی کند یا بر عکس آن. در آن حوادث ـ سال 88 ـ عده ای به صورت فردی اشتباه کردند، ولی برآیند امت نه دی را به پا کرد که شعارهای اصیل انقلاب را زنده کرد و از باب عدو شود سبب خیر، مانند طوفان هایی که غبار زدایی می کند، نه دی هم همین کار را انجام داد.




اطلاع رسانی و عضویت
برای عضویت در سامانه پیامکی عدد 5 را به 02166455810 ارسال نمایید
بازتاب آرشیو محتوای نوشتاری آرشیو
درباره سبل السلام پرونده ها تفسیر قرآن کریم
درباره حجت الاسلام قاسمیان امت واحده منبرها و سخنرانی ها
پیوندها فرهنگ جهادی آرشیو صوتی
محصولات فرهنگی دروس حوزوی
برنامه جلسات آرشیو تصویری
کلیه حقوق مادی و معنوی این وب سایت و محتوای آن متعلق به دفتر مطالعات اسلامی سبل السلام می باشد.
هرگونه استفاده تجاری از مطالب و آرشیو این سایت غیرمجاز بوده و هرگونه نسخه برداری جهت مقاصد غیراقتصادی، با ذکر منبع (qasemian.ir) بلامانع می باشد.