عنوان : محور وحدت
 

به مناسبت فرارسیدن ماه ربیع الاول، گزیده ای از منبر استاد قاسمیان با عنوان "محور وحدت" خدمت مخاطبان گرامی ارائه می گردد. فایل صوتی این گزیده ـ کاری از سایت هفت دقیقه ـ نیز در طریق بخش کلیپ های صوتی، در منوی آرشیو صوتی بالای صفحه و نیز کانال تلگرام قابل دسترسی می باشد.


محور وحدت

در روایات ما ـ از امام صادق (ع) ـ نقل است که ایمان ده درجه دارد. “إنّ الإيمانَ عَشْرُ دَرَجاتٍ بِمَنزِلَةِ السُلَّمِ ، يُصْعَدُ مِنهُ مِرْقاةً بَعدَ مِرْقاةٍ” (1)، ایمان مثل نردبانی است که پله پله از درجات آن بالا می روند. “فلا يَقُولَنَّ صاحبُ الاثنَينِ لِصاحِبِ الواحدِ : لَستَ على شَيءٍ” کسی که روی پله دوم ایمان هست، روی پله دوم انقلابی گری هست، به کسی که روی پله اول نشسته نگوید تو مومن نیستی؛ “فلا تُسْقِطْ مَن هُو دُونَكَ فيُسْقِطَكَ مَن هُو فَوقَكَ” آن که روی پله اول هست را پایین نینداز، چرا که آن که روی پله بالاتر هست هم با لگد تو را از پله دوم پایین می اندازد. در ادامه روایت دارد که اگر دیدید که کسی در پله پایین تر هست، “فارْفَعْهُ إليكَ برِفْقٍ” با مدارا این را آرام آرام بالا بیاور. دارد که چیزی را بر او تحمیل نکنید که طاقت آن را ندارد. اگر طاقت نیاورد، می شکند و اگر شکست “فإنّ مَن كَسَرَ مؤمنا فعلَيهِ جَبْرُهُ”  کسی که مومنی را بشکند جبرانش هم با خودش خواهد بود.

مگر ما خودمان چه بودیم؟ “كَذَلِكَ كُنتُم مِّن قَبْلُ فَمَنَّ اللّهُ عَلَيْكُمْ فَتَبَيَّنُواْ” (2) ما خودمان در همین درجه از معارف انقلابی و ایمانی که هستیم همان دو میلیون کلماتی بوده که اساتید ما به ما یاد دادند و ما دو تا از آن ها را به زور یاد گرفتیم و گرنه ما چیزی نبودیم و چیزی نمی فهمیدیم! لذا این رفق و مدارا و رحم نسبت به مومنین اهمیت پیدا می کند. 

داریم که فردی از امام صادق (ع) پرسیده ما با فلانی ها معاشرت کنیم؟ حضرت فرمودند بله! آن فرد به حضرت گفته این ها معارفی که ما داریم که ندارند! حضرت فرمودند اگر بخواهد اینطور باشد که ما هم نباید با شما رفت و آمد داشته باشیم، چون قطعا ما معارفی داریم که شما آن ها را ندارید!

هرقدر آدم نگاه می کند می بیند که وحدت در امت اسلامی یک کیمیاست. وحدت در میان انقلابیون یک کیمیاست. این ید واحده است که می تواند مشت بشود و آن موقع اشداء علی الکفار را رقم بزند. این که قرآن می فرماید “وَلا تَنازَعوا فَتَفشَلوا وَتَذهَبَ ريحُكُم وَاصبِروا إِنَّ اللَّهَ مَعَ الصّابِرينَ” (3) نزاع نکنید، فشل می شوید و سست می شوید و ابهتتان از بین می رود. صبر داشته باشید. این دو ویژگی را با هم داشته باشید.

این درست است که رحماء بینهم؛ ولی این وحدت هم یک محوریت می خواهد و ما محوریت لازم داریم. این توصیه به وحدت صرفاً امر ریش سفیدی نیست که شما را به خدا دست بردارید و نجنگید و با هم خشن نباشید. این توصیه به وحدت صرفاً یک توصیه اخلاقی نیست، یک توصیه ساختاری هم هست. ساختار وحدت باید مشخص باشد و این مشخص باشد که وحدت حول چه محوری است. اینجاست که ابتدای آیه اهمیت پیدا می کند: “وَأَطيعُوا اللَّهَ وَرَسولَهُ وَلا تَنازَعوا فَتَفشَلوا” اطاعت کنید از خدا و رسول! علامه در المیزان بحث مفصلی دارند راجع به این عبارت خدا و رسول که لبّ آن بحث این است که وقتی از عنوان رسول در کنار عنوان خدا استفاده می شود، قرآن جایگاه ولایت اجتماعی را نشانه رفته است. وحدت امت، محور وحدت می خواهد. کسی اگر محور وحدت امت را خدشه دار کند بدترین ظلم را کرده. در نهج البلاغه هست که خلیفه دوم سوالاتی را در جنگ با فارس از امیرالمومنین (ع) می پرسند (4) سه تا سوال می پرسد. سوال اول این که ما تک بزنیم یا پاتک؟ دوم این که ما تعدادمان کم است، چه کنیم؟ نکته سوم هم این که من خودم به جنگ بروم یا نه؟

در جواب سوال سوم حضرت می فرمایند: مَکانُ القیّمِ مِنَ الاَمرِ، مَکانُ النِّظامِ مِنَ الخَرزِ یَجمَعُهُ و یَضُمُّهُ فَاِذا اِنقَطَعَ النِّظامُ تَفَرَّقُ الخَرزُ وَ ذَهَبَ ثُمَّ لَم یَجتَمِع بِحذا فیره اَبَداً”. (4) مکان جایی که تو در آن هستی و جایگاهی که داری، جایگاه نخ تسبیح است به دانه های آن. تمام دانه ها را این رشته با هم نگاه داشته است. اگر رشته بگسلد، همه چیز از بین می رود و تمام دانه ها می ریزد. آن گاه دیگر هرگز نمیشود این ها را جمع کرد. پس وحدت می خواهیم ولی محور وحدت هم می خواهیم. اوست که مجتمع می کند و فاصله با اوست که تکلیف ها را در مسائل اجتماعی مشخص می کند؛ و الا همین طور توصیه به وحدت اگر بخواهد به صورت خام باقی بماند، هر کس می خواهد دیگران را به خودش دعوت کند و می خواهد همه دور این فرد و این رای جمع شوند که این گونه هرگز نمی شود!



پاورقی:

1.) الإمامُ الصّادقُ عليه السلام:إنّ الإيمانَ عَشْرُ دَرَجاتٍ بِمَنزِلَةِ السُلَّمِ، يُصْعَدُ مِنهُ مِرْقاةً بَعدَ مِرْقاةٍ، فلا يَقُولَنَّ صاحبُ الاثنَينِ لِصاحِبِ الواحدِ : لَستَ على شَيءٍ ، حتّى يَنْتهيَ إلَى العاشِرِ . فلا تُسْقِطْ مَن هُو دُونَكَ فيُسْقِطَكَ مَن هُو فَوقَكَ ، و إذا رأيتَ مَن هُو أسْفَلُ مِنكَ بدرجةٍ فارْفَعْهُ إليكَ برِفْقٍ ، و لا تَحْمِلَنَّ علَيهِ ما لا يُطيقُ فَتَكْسِرَهُ ، فإنّ مَن كَسَرَ مؤمنا فعلَيهِ جَبْرُهُ . (الكافي : 2 / 45 / 2)

2.) يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُواْ إِذَا ضَرَبْتُمْ فِي سَبِيلِ اللّهِ فَتَبَيَّنُواْ وَلاَ تَقُولُواْ لِمَنْ أَلْقَى إِلَيْكُمُ السَّلاَمَ لَسْتَ مُؤْمِنًا تَبْتَغُونَ عَرَضَ الْحَيَاةِ الدُّنْيَا فَعِندَ اللّهِ مَغَانِمُ كَثِيرَةٌ كَذَلِكَ كُنتُم مِّن قَبْلُ فَمَنَّ اللّهُ عَلَيْكُمْ فَتَبَيَّنُواْ إِنَّ اللّهَ كَانَ بِمَا تَعْمَلُونَ خَبِيرًا (سوره نساء، آیه 94)

3.) وَأَطيعُوا اللَّهَ وَرَسولَهُ وَلا تَنازَعوا فَتَفشَلوا وَتَذهَبَ ريحُكُم وَاصبِروا إِنَّ اللَّهَ مَعَ الصّابِرينَ (سوره انفال آیه 46)

4.) خطبه 164 نهج البلاغه: و من كلام له ع و قد استشاره عمر بن الخطاب في الشخوص لقتال الفرس بنفسه

إِنَّ هَذَا اَلْأَمْرَ لَمْ يَكُنْ نَصْرُهُ وَ لاَ خِذْلاَنُهُ بِكَثْرَةٍ وَ لاَ بِقِلَّةٍ وَ هُوَ دِينُ اَللَّهِ اَلَّذِي أَظْهَرَهُ وَ جُنْدُهُ اَلَّذِي أَعَدَّهُ وَ أَمَدَّهُ حَتَّى بَلَغَ مَا بَلَغَ وَ طَلَعَ حَيْثُ طَلَعَ وَ نَحْنُ عَلَى مَوْعُودٍ مِنَ اَللَّهِ وَ اَللَّهُ مُنْجِزٌ وَعْدَهُ وَ نَاصِرٌ جُنْدَهُ وَ مَكَانُ اَلْقَيِّمِ بِالْأَمْرِ مَكَانُ اَلنِّظَامِ مِنَ اَلْخَرَزِ يَجْمَعُهُ وَ يَضُمُّهُ فَإِنِ اِنْقَطَعَ اَلنِّظَامُ تَفَرَّقَ اَلْخَرَزُ وَ ذَهَبَ ثُمَّ لَمْ يَجْتَمِعْ بِحَذَافِيرِهِ أَبَداً وَ اَلْعَرَبُ اَلْيَوْمَ وَ إِنْ كَانُوا قَلِيلاً فَهُمْ كَثِيرُونَ بِالْإِسْلاَمِ عَزِيزُونَ بِالاِجْتِمَاعِ فَكُنْ قُطْباً وَ اِسْتَدِرِ اَلرَّحَى بِالْعَرَبِ وَ أَصْلِهِمْ دُونَكَ نَارَ اَلْحَرْبِ فَإِنَّكَ إِنْ شَخَصْتَ مِنْ هَذِهِ اَلْأَرْضِ اِنْتَقَضَتْ عَلَيْكَ اَلْعَرَبُ مِنْ أَطْرَافِهَا وَ أَقْطَارِهَا حَتَّى يَكُونَ مَا تَدَعُ وَرَاءَكَ مِنَ اَلْعَوْرَاتِ أَهَمَّ إِلَيْكَ مِمَّا بَيْنَ يَدَيْكَ إِنَّ اَلْأَعَاجِمَ إِنْ يَنْظُرُوا إِلَيْكَ غَداً يَقُولُوا هَذَا أَصْلُ اَلْعَرَبِ فَإِذَا اِقْتَطَعْتُمُوهُ اِسْتَرَحْتُمْ فَيَكُونُ ذَلِكَ أَشَدَّ لِكَلَبِهِمْ عَلَيْكَ وَ طَمَعِهِمْ فِيكَ فَأَمَّا مَا ذَكَرْتَ مِنْ مَسِيرِ اَلْقَوْمِ إِلَى قِتَالِ اَلْمُسْلِمِينَ فَإِنَّ اَللَّهَ سُبْحَانَهُ هُوَ أَكْرَهُ لِمَسِيرِهِمْ مِنْكَ وَ هُوَ أَقْدَرُ عَلَى تَغْيِيرِ مَا يَكْرَهُ وَ أَمَّا مَا ذَكَرْتَ مِنْ عَدَدِهِمْ فَإِنَّا لَمْ نَكُنْ نُقَاتِلُ فِيمَا مَضَى بِالْكَثْرَةِ وَ إِنَّمَا كُنَّا نُقَاتِلُ بِالنَّصْرِ وَ اَلْمَعُونَةِ



اطلاع رسانی و عضویت
برای عضویت در سامانه پیامکی عدد 5 را به 02166455810 ارسال نمایید
بازتاب آرشیو محتوای نوشتاری آرشیو
درباره سبل السلام پرونده ها تفسیر قرآن کریم
درباره حجت الاسلام قاسمیان امت واحده منبرها و سخنرانی ها
پیوندها فرهنگ جهادی آرشیو صوتی
محصولات فرهنگی دروس حوزوی
برنامه جلسات آرشیو تصویری
کلیه حقوق مادی و معنوی این وب سایت و محتوای آن متعلق به دفتر مطالعات اسلامی سبل السلام می باشد.
هرگونه استفاده تجاری از مطالب و آرشیو این سایت غیرمجاز بوده و هرگونه نسخه برداری جهت مقاصد غیراقتصادی، با ذکر منبع (qasemian.ir) بلامانع می باشد.